شناسهٔ خبر: 28344038 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حمایت نامزد حزب «بارزانی» برای ریاست‌جمهوری عراق از همه‌پرسی جدایی «کردستان»

نامزد ریاست‌جمهوری عراق از حزب دموکرات کردستان ادعا کرد که همه‌پرسی جدایی برگزار شده در سال 2017 در منطقه کردستان، قانونی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فؤاد حسین» نامزد حزب دموکرات کردستان عراق برای تصدی پست ریاست‌جمهوری این کشور، درباره اخبار منتشر شده علیه خود در برخی رسانه‌ها واکنش نشان داد و موضع خود درباره همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان  را که 25 سپتامبر سال گذشته برگزار شد، اعلام کرد.

به نوشته پایگاه خبری «صوت العراق»، وی ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر وابستگی‌اش به سرویس جاسوسی اسرائیل (موساد) را رد و طی یک کنفرانس خبری که در بغداد برگزار شد، اظهار داشت که برخی مخالفانش حملاتی چند جانبه علیه او به راه انداخته‌اند و اخباری علیه او منتشر می‌کنند که همگی ساختگی است.

وی گفت: من در خارج از کشور به عنوان یک مترجم کار می‌کردم اما خبر وابستگی‌ام به موساد صحت ندارد.

فؤاد حسین سپس حزب اتحادیه میهنی کردستان را به انتشار اخبار نادرست درباره او و همسرش متهم کرد و گفت: همسرم مسیحی پروتستان و از پدر و مادری مسیحی است نه یهودی؛ آنچنان که «هیوا طالبانی» برادرزاده مام جلال (جلال طالبانی) ادعا کرده است.

نامزد ریاست‌جمهوری عراق از حزب «مسعود بارزانی» درباره همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان که سال پیش برگزار شد، گفت: این همه‌پرسی و هیچ همه‌پرسی دیگری، مخالف قانون اساسی نیست. در قانون اساسی عراق، بندی که برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان را ممنوع کند، وجود ندارد. همه‌پرسی در عرف دموکراسی به معنای بیان آراء به طور عموم است و حزب دموکرات کردستان نیز به قانون اساسی و بندهای آن پایبند است.

وی ابراز امیدواری کرد که منطقه کردستان اختلافات و پرونده‌های مورد اشکال با دولت فدرال را از طریق قانون‌اساسی حل و فصل کند و گفت: برای همین‌منظور نیز می‌خواهیم که با قدرت در بغداد حضور یابیم.

دیروز (سه‌شنبه 25 سپتامبر)، «جواد الموسوی» از نمایندگان عضو ائتلاف «سائرون نحو الاصلاح» به رهبری «مقتدی صدر» اعلام کرد که نامزدهای ریاست‌جمهوری باید زندگی شخصی خود و همچنین موضعشان در قبال همه‌پرسی جدایی کردستان را به مردم بگویند.

 همه‌پرسی جدایی در منطقه کردستان عراق با اصرار «مسعود بارزانی» رئیس وقت این منطقه،  در 25 سپتامبر سال گذشته، برگزار شد و این اقدام به تشدید اختلافات و تنش‌ها میان بغداد و اربیل منجر شد.

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق با اعلام اینکه این همه پرسی براساس استانداردهای عراق و قوانین بین‌المللی غیرقانونی نبوده از اجرای اقدامات تنبیهی علیه مسئولان برگزاری این همه‌پرسی خبر داد و هرگونه مذاکره با اربیل تا زمان اعلام لغو نتایج این همه‌پرسی را ممنوع اعلام کرد.

بسته تنبیهی العبادی که شامل اعلام منطقه پرواز ممنوع در منطقه کردستان، بستن تمامی گذرگاه‌های مرزی این منطقه تا تحویل آنها به دولت مرکزی و تحت کنترل درآوردن مناطق مورد منازعه و در نهایت غیرقانونی اعلام شدن این همه‌پرسی از سوی دادگاه فدرال عراق، سرانجام موجب عقب‌نشینی اربیل از این همه‌پرسی شد.

انتهای پیام/ص

نظر شما