شناسهٔ خبر: 28333828 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تأثير آلودگي هوا در افزايش خطر زوال عقل

صاحب‌خبر -

در سراسر جهان حدود 7 درصد از افراد بالاي 65 سال از بيماري آلزايمر يا نوعي ديگر از زوال عقل رنج مي‌برند که اين رقم در افراد بالاي 85 سال به 40 درصد رسيده است. همچنين پيش بيني‌ها حاکي از آن است که تعداد مبتلايان به اين بيماري در سراسر جهان تا سال 2050 نزديک به سه برابر افزايش يافته و سيستم سلامت عمومي را با چالش جدي درگير مي‌کند.متخصصان انگليسي اظهار داشتند: اقدامات پيشگيرانه اوليه در برابر تمامي انواع زوال عقل به نگراني عمده سلامت عمومي در سطح جهان در دهه‌هاي پيش‌رو تبديل شده است.

ترکيب‌هاي شيميايي ناشي از مواد آلاينده‌اي همچون نيتروژن دي‌اکسيد و دوده به دليل اينکه خطر ابتلا به بيماري قلبي، سکته مغزي و مشکلات تنفسي به ويژه آسم را افزايش مي‌دهد، شناخته شده هستند. هرچند، تاثير آنها بر خطر ابتلا به بيماري آلزايمر و ديگر انواع زوال عقل به درستي مورد تاييد قرار نگرفته است.

گروهي از محققان انگليسي به منظور تاييد اين تاثيرگذاري به ارزيابي اطلاعات سلامت 131 هزار فرد 50 تا 79 ساله پرداختند. در آغاز بررسي‌ها در هيچ يک از اين افراد علائم زوال عقل مشاهده نشد.

به گزارش ژاپن تودي، محققان به ارزيابي ميزان قرار گرفتن اين افراد در معرض نيتروژن دي‌اکسيد و ذرات کوچکتر از 2.5 ميکرون پرداخته و وضعيت سلامت آنان را در يک دوره هفت ساله مورد بررسي قرار دادند. در طول اين دوره در نزديک به 2200 بيمار علائم زوال عقل مشاهده شد. همچنين، يک پنجم از بيماراني که در محيط‌هايي با سطح آلودگي بالا زندگي مي‌کردند 40 درصد بيشتر در معرض ابتلا به اين اختلال بودند.

نظر شما