شناسهٔ خبر: 28257968 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

جمعی از نظامیان و مردم بی دفاع در حمله تروریستی اهواز به شهادت رسیدند

به کدامین گناه کشته شدند؟

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: روز گذشته و در جریان رژه نیروهای مسلح در اهواز به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، چند عنصر مسلح حاضرین مراسم را به رگبار بستند، مسئولیت این حادثه تروریستی را که در جریان آن تعدادی از هموطنان‌مان به شهادت رسیدند، ابتدا جریان تروریستی «الاحوازیه » و سپس گروهک تروریستی داعش بر عهده گرفتند.
تا لجظه تنظیم این خبر تعداد شهدای این حادثه تروریستی 25 نفر اعلام شده بود که اسامی آنها به این شرح است: نبی دریس، ابراهیم بنداوی، خلیل هاشمی‌فر، امید نریمیسایی، علی سلمان‌وند، حسین فاروق، مهران زرافشان، حسین ولایتی‌فر، محمد افشنگی، سعید زارع، محمد عذاری، یونس پورجلو، رضا شعیبی، اسماعیل شفیع‌نژاد، میلاد جهانگیری، سعید کریمی، امید فخری زنگنه، علی کمایی، علی لویمی، امید حسینی، اقدامی (کودک خردسال فرزند سرگرد ارتش ) ، سینا آغاجاری، حسین منجزی و محمد عوذاری . هویت یکی از شهدا هنوز مشخص نشده است. 
حسین‌زاده معاون استاندار خوزستان گفت: این شهدای حمله تروریستی شامل مردم عادی، نیروی نظامی و اهل رسانه بوده‌اند. همگی 4 تروریست کشته شده‌اند که 2 نفر با اقدام به موقع نیروهای مسلح در جا کشته و 2 نفر دیگر مجروح و در بیمارستان کشته شده‌اند.
وی افزود: جلسه شورای تامین استان برای بررسی این حادثه تروریستی برگزار شد و این حمله تروریستی به بحث گذاشته شد.
در حوزه اصحاب رسانه تاکنون دو تن از تکنیسین‌های واحد سیار صدا و سیمای مرکز خوزستان در این حمله تروریستی مجروح شده‌اند. «علی رشاد» و «اسفندیاری» مصدومان واحد سیار صدا وسیما این حمله تروریستی هستند که حال علی رشاد وخیم اعلام شده  بود.
به گزارش ایسنا، ظهر دیروز  سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح از هلاکت  هر ۴ تروریست حمله تروریستی خبر داد.وی اظهارکرد:۴  نفر تروریست از چند روز قبل از برگزاری رژه نیروهای مسلح در اهواز در نزدیکی محل برگزاری رژه سلاح‌هایی مخفی کرده بودند و امروز در پوشش مردمی خود را نزدیک به محل برگزاری رژه (پارکی در نزدیکی جایگاه رژه) کردند.
وی با بیان اینکه سلاح این تروریست‌ها کلاشینکف بوده ادامه داد: این ۴ تروریست با سلاح خود به سمت جایگاه رژه تیراندازی و مردم را به رگبار بستند که تعدادی از این تیرها به رژه روندگان و تماشاچیان حاضر در محل برگزاری رژه اصابت کرد و منجر به شهادت  و مجروح شدن عده‌ای از این افراد شد که در میان این افراد دختری خردسال و یک جانباز دیده می‌شود.
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح همچنین با اشاره به عکس‌العمل نیروهای امنیتی حاضر در محل برگزاری رژه خاطرنشان کرد: تروریست‌ها با عکس‌العمل خیلی سریع و قاطع نیروهای امنیتی مواجه شدند و این نیروها با وجود اینکه تعداد زیادی از مردم در محل حادثه حضور داشتند و در این شرایط محدودیت‌هایی برای مقابل با تروریست‌ها وجود داشت بلافاصله با دقت و سرعت عمل بسیار بالا سه تن از تروریست‌ها را درجا به درک واصل کردند و یک نفر را نیز مجروح و دستگیر کردند که این فرد نیز پس از انتقال به بیمارستان به دلیل جراحات وارده به درک واصل شد.
از سوی دیگر یعقوب حر التسطری سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه در گفت‌وگو با  شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال حمله تروریستی صبح دیروز در رژه نیروهای مسلح در اهواز را پاسخی به آنچه سرکوب عرب‌های اهوازی خواند، دانست و گفت: ما راهی جز مقاومت نداریم. مقاومت ملی اهواز عملیات امروز را  علیه سپاه و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی انجام داد.
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که آیا الاحوازیه مسئولیت این حمله را بر عهده می‌گیرد، گفت: من می‌گویم که مقاومت ملی اهواز این کار را انجام داد.
وی در ادامه این گفت‌وگو مدعی شد که فعالیت این گروه‌های تروریستی تنها علیه سپاه و در جاهایی بوده که غیرنظامیان در آن نبوده‌اند، این ادعا  در حالی مطرح شد که در میان آسیب دیدگان این حمله  تروریستی تعداد زیادی شهروند غیرنظامی شامل کودکان به چشم می‌خورد.
بعد از ظهر دیروز همچنین شبکه اسکای نیوز به نقل از گروه تروریستی داعش گزارش داد که داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.
دستور رییس‌جمهور به دستگاه‌های امنیتی برای پی‌گیری حادثه تروریستی اهواز
رییس جمهور در پی حمله تروریستی صبح امروز به مردم اهواز در مراسم رژه نیروهای مسلح، در تماسی تلفنی با «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور و «غلامرضا شریعتی» استاندارخوزستان، در جریان تازه‌ترین گزارش اقدام تروریستی صبح امروز در اهواز و روند شناسایی و رسیدگی به وضعیت مجروحان این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی در این تماس های تلفنی، ضمن  آرزوی علو درجات برای شهدای این حادثه تروریستی و ابراز همدردی با خانواده های معظم این شهیدان،  دستور داد تمام امکانات در جهت اقدامات فوری و امدادی برای رسیدگی به وضعیت مجروحان این حادثه تروریستی  بکار گرفته شود.
 روحانی دستورات لازم را به وزارت اطلاعات برای بسیج همه امکانات دستگاهها و نهادهای امنیتی و نظامی جهت شناسایی سریع تروریست ها و سرشاخه های ارتباطی آنان و برخورد قاطع و عبرت آموز با مرتبطین  این جنایت صادر کرد.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به کوچکترین تهدید، کوبنده خواهد بود اما کسانی که از این تروریست ها پشتیبانی تبلیغاتی و اطلاعاتی 
می کنند، باید پاسخگو باشند.
محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران نیز در واکنش به حمله صبح امروز گروهی تروریست به رژه نیروهای مسلح در اهواز در صفحه توئیتر خود  نوشت: تروریست‌هایی که توسط یک رژیم خارجی به کار گرفته، آموزش دیده، مسلح شده و از آن‌ها دستمزد گرفته بودند به اهواز حمله کردند. کودکان و بزرگسالان در میان تلفات حادثه بودند.ایران حامیان تروریست منطقه‌ای و اربابان آمریکایی‌شان را برای چنین حملاتی مسئول می‌داند. ایران در دفاع از جان ایرانیان به سرعت و قاطعانه پاسخ خواهد داد.
علی نجفی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با محکوم کردن حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح گفت که این کمیسیون در جلسه امروز(یکشنبه) با حضور دستگاه‌های ذیربط به بررسی این موضوع می‌پردازد.
وی  اظهار کرد: این‌که حمله تروریستی همزمان با رژه نیروهای مسلح و سالگرد هفته دفاع مقدس انجام شده نشانگر تلاش مذبوحانه‌ای برای به چالش کشیدن اقتدار نیروهای مسلح است که البته توان و آمادگی نیروهای مسلح، همبستگی مردم و حضور آنها قطعا این اقدامات را خنثی خواهد کرد.
به دنبال حادثه تروریستی در مراسم رژه نیروهای مسلح اهواز، به دستور وزیر بهداشت، قائم مقام و معاون کل وزیر بهداشت به همراه رییس اورژانس کشور و رییس سازمان انتقال خون به منظور پیگیری و نظارت بر درمان مصدومین این حادثه،  عازم اهواز شدند.دکتر ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز ظهر دیروز  از مجروح شدن بیش از ۶۰ نفر در حمله تروریستی صبح امروز به رژه نیروهای مسلح در اهواز خبر داده بود .
وی اظهار کرد: در حال حاضر همه بیمارستان‌های اهواز در آماده‌باش هستند و هیچ کمبودی در زمینه امدادرسانی به مصدومان حمله تروریستی اهواز نداریم.
همچنین  نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حمله تروریستی در اهواز گفت: دشمنان ایران و انقلاب در عراق و سوریه این افراد ضربه‌های زیادی خورده‌اند به همین دلیل به دنبال انتقام گیری بودند.
آیت‌الله محسن حیدری، اظهار کرد: دشمنان ایران و انقلاب به خصوص نوچه‌های آن‌ها در داخل کشور به دنبال ضربه زدن و انتقام هستند چراکه در عراق و سوریه این افراد ضربه‌های زیادی خورده‌اند.
وی افزود: مشخص بود که حمله این افراد به قصد انتقام‌گیری انجام شده است. این افراد با لباس مبدل بین مردم نفوذ کرده بودند و به طرف جایگاه تیراندازی کردند و تعدادی کشته و شهید شدند. البته مسئولان و علما حاضر در این مراسم در سلامت هستند.
واکنش مسئولان غیر ایرانی به حادثه تروریستی اهواز
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با ارسالی پیامی برای حسن روحانی ضمن تسلیت در خصوص جان‌باختن شهروندان ایرانی در حمله تروریستی در اهواز بر آمادگی مسکو برای همکاری با تهران در زمینه مبارزه با تروریسم تأکید کرد.
به گزارش آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه نیز  در بیانیه‌ای حمله تروریستی امروز در شهر اهواز را شدیدا محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: ما با اندوهی فراوان از حمله ای تروریستی مطلع شدیم که رژه ای نظامی در شهر اهواز را هدف قرار داد و در نتیجه آن جان بسیاری گرفته و شد و شمار زیادی مجروح شدند.
وزارت خارجه ترکیه می افزاید: ما شدیدا این حمله شنیع تروریستی را محکوم می کنیم. خواستار رحمت خدا برای کسانی هستیم که جانشان را از دست دادند و برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع داریم. ما تسلیت خود را به مردم و دولت ایران ابراز می داریم.
سوریه نیز حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز را محکوم کرد.به گزارش شبکه ای‌بی‌سی نیوز، در بیانیه‌ای که توسط وزارت خارجه سوریه منتشر شد، دولت سوریه حمله به رژه نظامی در اهواز را به شدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است کسانی که از تروریسم در منطقه حمایت می‌کنند، با چنین جرایم رقت‌باری، به اهداف خود دست نمی‌یابند.
قاسم الاعراجی وزیر کشور عراق ضمن محکوم کردن حمله تروریست‌ها در اهواز، گفت: این حمله بار دیگر خصومت تروریست ها و عناصر استکباری‌شان علیه ملت مسلمان ایران را نشان داد.بنابر گزارش پرس تی‌وی، الاعراجی در ادامه با عرض تسلیت تاکید کرد که چنین اقداماتی نباید موجب تضعیف اقتدار ملت ایران شود.
برت مک کِر سفیر انگلیس در تهران در حساب توئیتری خود نوشت: یک حمله تکان دهنده تروریستی. این حمله هر جایی اتفاق بیافتد باید محکوم شود. تمامی تسلیت ما به خانواده‌های قربانیان.
استفان شولتز، سفیر اتریش در ایران، در پی حمله تروریستی در اهواز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:‌ اتریش، به خانواده قربانیان حمله ترویستی ناگوار در اهواز صمیمانه تسیلت می‌گوید. من نیز خالصانه آرزوی بهبودی سریع مجروحین را دارم.
ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، در پیامی خطاب به محمد باقری؛ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و امیر حاتمی؛ وزیر دفاع ایران، تسلیت گفت.
در این پیام آمده است: من از خبر جان باختن و مجروح شدن نظامیان و شهروندان که در اثر حمله تروریستی خائنانه در طی رژه نظامی به مناسبت آغاز هفته‌ی دفاع مقدس در اهواز رخ داده است، بسیار شوکه شده‌ام.ما بسیار از وقوع این سانحه خشمگین هستیم و به شدت تروریسم را محکوم می‌کنیم.من برای آرامش درگذشتگان به درگاه خدای متعال دعا می‌کنم، با خویشاوندان‌شان به سوگ می‌نشینم و به خانواده‌هایشان با تمام وجود تسلیت می‌گویم.آرزومندم که تمامی مجروحین به سرعت بهبود یابند.

برچسب‌ها:

نظر شما