شناسهٔ خبر: 28216792 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آیین عزاداری سنتی سنج و دمام زنی در دهدشت

خبرگزاری صداوسیما

همزمان با عاشورای حسینی هیات عزاداری امامزاده جابر(ع) شهر دهدشت آیین سنج و دمام زنی برگزار کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کهگیلویه وبویراحمد، دمام زنی یکی از قدیمی ترین سنت ها عزادری درآیین عزاداری سنتی سنج و دمام زنی در دهدشت برخی نقاط جنوب کشور و استان به ویژه در ماه محرم است که با برگزاری این آیین قدیمی مردم را از برگزاری مراسم خبر می دهند.
مهمترین و بارزترین ویژگی مراسم عزاداری در دهدشت اجرای هماهنگ سنج و دمام و سینه ‌زنی است که با ریتم و ضرب‌ آهنگی خاص ادا می‌شود. 
در این مراسم گروهی دمام می زنند و تعدادی با در دست داشتن سنج و بوق، دمام زنان را همراهی می کنند و عزاداری پاها و دستها در سینه ‌زنی برای ایجاد حلقه ‌های منظم به نوحه ‌خوان انرژی مضاعفی می‌دهد. 
نوحه ‌خوان که از ‌مدتها قبل برای اجرای نوحه جدید ‌یا قدیم خود را آماده کرده، در حلقه میانی می‌ایستد و با شور و هیجانی خاص در ابتدای اجرای خود نوحه‌ هایی به اصطلاح زیر واحد می‌خواند. 
ارتباط نوحه ‌خوان و سینه ‌زنان به جایی می‌رسد که نوحه‌ خوان در فرصتی مناسب با گفتن واحد سینه زنان را به کند کردن گامها و کمک کردن تعداد ضربات بر سینه فرا می‌خواند، بدین نحو که ضربات بر سینه محکم تر و ریتم اجرای خواندن و سینه ‌زنی سنگینتر می‌شود، در این مرحله نوحه ‌خوان اشعاری بلند سر می‌دهد. 
این مرحله از سینه زدن را با هیجانی خاص اجرا می‌کنند.
مردم مومن و ولایتمدار شهرستان کهگیلویه و هیات عزاداری امامزاده جابر(ع) شهر دهدشت در شب عاشورا با حضور در مساجد، حسینیه ها، تکایا و برگزاری آیینهای عزاداری سنتی،خود را شریک غم حضرت زینب(س) دانستند و اشک ماتم ریختند. 

 

نظر شما