شناسهٔ خبر: 28145428 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جديدترين برنامه هاي تحول در مدارس و نظام آموزشي تشريح شد

صاحب‌خبر - به گزارش ايرنا از وزارت کشور، سيد محمد بطحايي روز يکشنبه در همايش استانداران سراسر کشور در محل در وزارت کشور با اشاره به حجم و گستره آموزش و پرورش، افزود: امسال بيش از 14 ميليون دانش آموز سال جديد تحصيلي را در مدارس کشور آغاز خواهند کرد که اين آمار نشانگر رشد شش درصدي تعداد دانش آموزان کشور نسبت به سال گذشته است. وي در ادامه خاطرنشان کرد: در واقع سال تحصيلي 97-98 آغاز شيب افزايش جمعيت دانش آموزان خواهد بود که تا شش سال شاهد اين روند افزايشي خواهيم بود. بطحايي ادامه داد: افزايش جمعيت دانش آموزان صرفا به دليل ساختار جمعيتي نيست و بخشي از آن متاثر از تغييرات ساختاري نظام آموزشي است. پايه دوازدهم امسال براي اولين بار پس از اصلاحات ساختاري جاي پيش دانشگاهي را خواهد گرفت، سال گذشته فني و حرفه‌اي و کار و دانش تنها 11 سال درس مي‌خواندند، اما امسال اين تعداد نيز وارد پايه دوازدهم خواهند شد. وزير آموزش و پرورش افزود: از طرف ديگر ساعات تحصيل دانش آموزان در پايه دوازدهم 24 ساعت در هفته بود که از سال جديد به 35 ساعت خواهد رسيد که همين موضوع 22 هزار نيروي انساني را بر نياز ما اضافه مي کند. وي افزود: هر ساله حدود 800 عنوان کتاب درسي به صورت متمرکز توليد مي‌کنيم که در واقع 138 ميليون جلد کتاب درسي چاپ و توزيع مي‌شود. بطحايي با بيان اينکه سند تحول بنيادين نقشه تحول در آموزش و پرورش است، گفت: از دو مسير تحول را آغاز کرده‌ايم. مسير اول روش اداره و مديريت آموزش و پرورش است، تمرکز در آموزش و پرورش بهره وري را پايين آورده و خلاقيت و نوآوري را در بدنه آموزش و پرورش تقريبا به صفر رسانده است، همه دستورات از بالا ابلاغ مي‌شود و اين تصميمات در مدارس بايد اجرا شود. وي با اشاره به اينکه ما همواره مدرسه را به عنوان موجودي کر و کور و لال تصور کرده‌ايم که بايد راه را به آن نشان دهيم و ذره‌اي امکان تصميم گيري به آن نداده‌ايم، گفت: براساس سند تحول به دنبال تغيير اين روش اداره هستيم و سياست مدرسه محوري مهمترين برنامه وزارت آمورش و پرورش در دولت دوازدهم است. بطحايي افزود: در مدرسه محوري، مدرسه به عنوان موجودي زنده بايد توانايي تصميم گيري در حل مشکلات خود را داشته باشند و سازمان‌هاي غير از مدرسه مانند اداره آموزش و پرورش استان و وزارتخانه بايد سازمان پشتيباني کننده باشند نه سازمان هاي دستور دهنده. وزير آموزش و پرورش افزود: در همين زمينه چهار برنامه مشخص داريم که گام اول را در جهت شايسته سالاري در انتخاب و انتصاب مديران مدارس برداشته‌ايم. براي سنجش صلاحيت مديران به مدير هر مدرسه‌اي گواهينامه صلاحيت داده مي‌شود تا در مدرسه متناسب با رتبه صلاحيت مديريت کند. همچنين به صورت مداوم دوره هاي ارتقاي شايستگي براي مديران برگزار خواهد شد. وي سومين برنامه وزارت آموزش و پرورش را که از سال جديد اجرا خواهد شد، کنترل و تضمين کيفيت مدارس اعلام کرد و گفت: براساس شاخص‌هاي تعيين شده مدارس ارزيابي و رتبه بندي مي‌شوند و وضعيت مدارس و ميزان پيشرفت آنها به صورت مداوم بررسي خواهد شد. بطحايي ادامه داد: چهارمين برنامه، بحث تفويض اختيارات به مدارس است که اين مورد نيز از سال جديد اجرايي خواهد شد. وزير آموزش و پرورش مسير دوم تحول را تحول در محتوا و متن برنامه دانست و گفت: در يک سالي که تيم جديد آموزش و پرورش دولت مستقر شده است، اين موضوع را زياد شنيده‌ايد که آموزش و پرورش و مدرسه ما به عنوان محلي براي تمرين زندگي بچه‌ها نيست و با تحولي که در محتواي برنامه‌ها ايجاد مي‌کنيم مدرسه را تبديل به کارگاهي براي تمرين مهارتهايي که بچه‌ها براي زندگي فردي و اجتماعي شان نياز دارند، خواهيم کرد و اين سرآغاز يک موضوع جديد است که بايد برنامه‌هاي درسي، آموزشي و روش‌هاي ما براين اساس تغيير يابد و اين اتفاقات به تدريج در حال صورت گرفتن است. بطحايي اظهار داشت: يکي از مهمترين برنامه‌هايي که امسال اجرا خواهد شد اين است که براي اولين بار در پايه هاي چهارم تا نهم دو ساعت از برنامه رسمي مدرسه را در اختيار مدرسه قرار داديم و اين اختيار داده شده است که بخشي از محتواي درسي را حذف کرده و براساس چارچوبي که داده شده است، محتواي موردنظر خود را تهيه و ارائه کنند. البته به دليل اينکه ممکن است هنوز اين توانايي در برخي از معلمان و مديران نباشد، برنامه هاي پيشنهادي خود را نيز تدوين و به آنها داده ايم تا در صورت نياز استفاده کنند. وي تاکيد کرد: سعي داريم بچه ها از بودن در مدرسه احساس رضايت بيشتري کنند، به شدت براي رسيدن به هدف هاي پرورشي و تربيتي و سازشي بچه ها تلاش مي شود تا سازگاري و آستانه تحمل آنها بالا رود و پايداري برابر سختي ها و شکست هاي زندگي افزايش يابد. اينها همه مواردي است که در بخش دوم به سمت آن مي رويم. وي افزود: ما ناچاريم زمان مباحث آموزشي و درسي را کم کنيم و به مسائل تربيتي و سازشي کودکان بپردازيم. بطحايي گفت: نياز به تجهيز و بسيج امکانات استان ها در مدارس داريم. از استانداران تقاضاي بسيج امکانات و فضاي ورزشي را داريم تا بتوانيم شرايط بهتري براي تربيت بدني و سلامت دانش آموزان فراهم کنيم. وي يکي از مهمترين کاستي هاي آموزش و پرورش دوري از جامعه دانست و افزود: شوراهاي آموزش و پرورش که قريب به 25 سال پيش به تصويب رسيده است، مهمترين بستر گسترش ارتباط و تعامل آموزش و پرورش و جامعه است. بطحايي ضمن تشکر از استانداران براي حضور و جديت بيش از پيش براي برگزاري شوراهاي آموزش و پرورش در سال گذشته گفت: حضور شما مي تواند در تحقق مفاد شوراي آموزش و پرورش بسيار موثر باشد. وي ادامه داد: شوراي آموزش و پرورش فصل مشترک مردم و آموزش و پرورش است که سال ها از ظرفيت آن مغفول مانده ايم و با کمک شما استانداران مي توانيم از آنها استفاده کنيم. وزير آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: يکي از سياست هاي ما اين است که دانش آموزان رقابت هاي فردي را کنار بگذارند و جاي آن را به رقابت هاي گروهي و جمعي بدهند که شرط اول رقابت هاي جمعي فضا و مکان است و خوشبختانه بسترها و ظرفيت هاي خوبي داريم که مي توانيم از آنها استفاده کنيم و با تغيير کاربري فضاهاي موجود در استان ها در اين راستا از آنها استفاده کنيم. بطحايي تاکيد کرد: حرکت جديد آموزش و پرورش مستلزم ايجاد و ترويج يک گفتمان در سطح استان ها و جامعه است. اگر اين سياست در آموزش و پرورش ترويج نيابد و از زبان شما استانداران در جلسات مرتبط تکرار نشود، نمي تواند به عنوان موضوع نهادي جايگاه خود را باز کند. وي خاطرنشان کرد: يکي از کارهاي مهم در شوراها، شفاف سازي عوارض دريافتي شهرداري ها براي مدارس است که بايد با کمک استانداران به صورت تمام و کمال به آموزش و پرورش اختصاص يابد تا شرايط بهتري براي آموزش فزرندان کشور فراهم کنيم. سيام**1751**1535 انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما