شناسهٔ خبر: 28068729 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

 نشريه ايتاليايي:

ايران ، در صدد تغيير کريدور نفتي خود به درياي عمان

نشريه ايتاليايي 'انرجيااولتره' با اشاره به نزديک شدن تحريم هاي آمريکا عليه ايران، نوشت: ايران در صدد دور زدن تنگه هرمز و انتقال ساختارهاي صادراتي نفت به خليج عمان در بندر جاسک است، جاييکه قصد ساخت يک پايانه جديد را دارد.

به گزارش ايلنا ، نشريه آنلاين تخصصي انرژي نوشت : بازارهاي جهاني انرژي پس از اعلام تحريم هاي جديد امريکا عليه ايران، به جنب و جوش افتاده اند. فشارهاي دولت ترامپ بر روي ايران همچنان رو به افزايش است.هر چند مقامات ايراني همواره تهديد به بستن تنگه هرمز مي کنند ، اما با توجه به نزديکي پايگاه هاي آمريکايي و همچنين حضور امارات چنين اقدامي تقريبأ غيرممکن به نظر مي رسد. آنچه بيشتر به واقعيت مي نمايد اين است که تهران در فکر دور زدن تنگه هرمز و دو جزيره خارک و لاوان است که نزديک به 95 درصد از صادرات نفت ايران از آنجا صورت مي گيرد. اين نشريه افزود: جزيره خارک پايانه اصلي صادرات نفت ايران به شمار مي رود و در بخش شمالي خليج فارس و در برابر سواحل کويت واقع شده است. صادرات نفت ايران عليرغم فشارهاي امريکا به صفر نخواهد رسيد و با توجه به احتياط فزاينده شرکت هاي کشتيراني بين المللي در حمل نفت ايران، به احتمال فراوان اين کشور از اين پس براي حمل بشکه هاي نفت بيش از گذشته بر ناوگان باري خود تکيه خواهد کرد.

اين طرح پايانه نفتي جديد ايران در بندر جاسک به ارزش دو ميليارد دلار قرار است در مرحله نخست، صادرات روزانه يک ميليون بشکه نفت را تضمين بکند. ظرفيت ذخيره سازي در مرحله اول برابر با 10 ميليون بشکه است که مي تواند در فاز دوم به 30 ميليون بشکه افزايش پيدا کند و احداث دو پالايشگاه نيز در همان محل پيش بيني شده است. طرح بندر جاسک قرار است در سال 2021 به بهره برداري برسد.

شناورهاي ايراني، ذخيره‌سازي نفت روي دريا را آغاز کرده‌اند

شواهد نشان مي‌دهد ايران بار ديگر ذخيره‌سازي نفت بر روي نفت‌کش‌هاي معلق خود را بر روي دريا آغاز کرده و چندين هفته است در حالي که حامل چند ميليون بشکه نفت هستند، بر روي دريا شناورند.به گزارش ايلنا به نقل از «بلومبرگ»، ايران بار ديگر انبار کردن نفت در تانکرهاي بزرگ خود را در آستانه آغاز تحريم‌هاي آمريکا آغاز کرده است.

به ادعاي اين رسانه، افزايش ذخاير نفت خام روي شناورهاي دريايي نشان‌دهنده تاثيرگذاري تحريم‌هاي آمريکا عليه اين کشور نفت‌خيز خليج فارس است. تحريم‌ها قرار است چهارم نوامبر آغاز شود؛ اما خريداران نفت ايران نظير فرانسه، کره جنوبي و ديگران هم اکنون خريد نفت خود را از ايران قطع کرده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما