شناسهٔ خبر: 2798090 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک مسوول: تاکنون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه مشاهده نشده است

کرمانشاه - ایرنا - رییس اداره طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ایران و استان مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دکترعلیرضا حیدری روز یکشنبه در گردهمایی مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان افزود: برخی کشورهای اروپایی درگیر این بیماری شده اند لذا ضروری است دستگاه های مرتبط آمادگی لازم را داشته و هرگونه تلفات مشکوک در حوزه طیور را به سرعت گزارش دهند.

وی تصریح کرد: طی یک ماه گذشته در قالب طرح ملی پایش همزمان با سراسر کشور بیش از 453 نمونه از 12 واحد روستایی و 15 واحد صنعتی پرورش طیور استان جمع آوری و برای هر نمونه چهار نوع آزمایش ( الیزا – تست های Hi مربوط به H5, H7 و H9 ) انجام شده که خوشبختانه با توجه به نتایج آزمایش های بعمل آمده و تایید سازمان دامپزشکی کشور تاکنون استان از نظر این بیماری پاک می باشد.

وی افزود: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است که دارای سه تیپ, B , A - c بوده و تنها تیپ A آن می تواند در طیور ایجاد بیماری نماید و تحت تیپهای ویروس H5N1 , H7N1 هستند که بیماری فوق حاد را در پرندگان ایجاد و انسان را نیز مبتلا می کنند.

وی خاطرنشان کرد: همکاران ما در اداره کل دامپزشکی پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماریهای طیور بخصوص بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را به صورت جدی پیگیری می کنند و هفت هزار و200 مورد بازدید امسال از واحدهای طیور صنعتی، روستایی، تالاب ها ، کشتارگاهها و بازار پرنده فروش ها و بیش از چهرا هزار و یکصد مورد نمونه گیری، نزدیک به 10 هزار مورد آزمایش، یک میلیون و 500 هزار مترمربع ضدعفونی کشتارگاههای طیور و همچنین ضدعفونی پنج هزارو 200 دستگاه خودروهای حمل طیور زنده انجام شده است.

وی علائم این بیماری در پرنده بیمار را شروع ناگهانی با تلفات بسیار بالا، انتشار سریع بیماری در گله، بی حالی شدید، پژمردگی، ژولیدگی پر، اسهال، دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید و مشهود مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید روزانه، علائم حاد تنفسی، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا و تولید تخم مرغ با پوسته نرم اعلام کرد.

حیدری، مخازن این ویروس را پرندگان وحشی و آبزی (بویژه اردک وحشی) اعلام کرد و افزود: مرغ، بوقلمون، اردک، کبوتر، غاز، پرندگان وحشی، خوک و انسان میزبان های این بیماری هستند و با توجه به احتمال ناقل بودن پرندگان مهاجر توصیه می شود از شکار و صید پرندگان مهاجر جدا خودداری شود.

وی به مصرف کنندگان فرآورده های خام دامی توصیه کرد که از مصرف مرغ زنده به دلیل احتمال انتقال بیماری خودداری کنند و مرغ مورد نیاز خود را از مرغ های بهداشتی کشتار و بسته بندی شده تحت نظارت دامپزشکی تهیه نمایند.

567

نظر شما