شناسهٔ خبر: 2792594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

نوبخت برداشت دولت از ذخيره ارزي را تکذيب كرد

صاحب‌خبر -

برداشت 4.1 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي را غيرواقعي و نادرست دانست و گفت: اطلاعات دوستاني که اين موضوع را مطرح کرده اند، ضعيف است و بايد از مردم عذرخواهي کنند.به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت، معاون رئيس جمهور و سخنگوي دولت در يک برنامه تلويزيوني موضوع برداشت دولت از ذخيره ارزي و شايعه دو برابر شدن مبلغ يارانه هاي نقدي را تکذيب کرد.

معاون رئيس جمهور درباره اين موضوع که گفته مي شود باتوجه به کاهش قيمت نفت، دولت از ذخيره ارزي 4 و 1 دهم ميليارد دلار برداشت کرده، تصريح کرد: اين حرف نادرست است و افرادي که بر مبناي گزارش غير رسمي ديوان محاسبات اعلام کردند بايد عذرخواهي کنند. مگر مي شود 4 و 1 دهم ميليارد دلار از صندوقي که زير نظر سه قوه هست برداشت کرد و بعد با قاطعيت بگوييم که برداشت نکرديم؟. اگر به فرض نياز داشته باشيم اجازه مي گيريم و برداشت مي کنيم. من با قاطعيت عرض مي کنم و از مطبوعات و کساني که اين ادعا را دارند دعوت مي کنم اسنادشان را ارائه کنند و ببنيم چه کساني براي تشويش اذهان عمومي بايد عذرخواهي کنند.

نوبخت موضوع حساب سازي دراين مورد را نيز تکذيب کرد و گفت: ما 4 و 1 دهم ميليارد دلار درامد نفتي فروختيم و بانک مرکزي معادل ريالي آن را به حساب خزانه ريخت. ديوان محاسبات هم در گزارشش اعلام کرد که دولت اين رقم را که از درامدهاي نفتيش بود، سهم صندوق و شرکت ها را داد و مابقيش را به خزانه ريخت.

وي افزود: در اين شرايطي که دشمن ما را تحريم کرده و مايل نيست ما از منابع نقتي حتي پولش را برداريم با همه اينها دولت دارد فعاليت مي کند و برخي دوستان که اطلاعاتشان ضعيف است اينطور رفتار مي کنند و من دعوت مي کنم مدارکشان را بدهند تا مشخص شود و نه تنها از مردم بلکه از دولت هم عذرخواهي کنند.

معاون رئيس جمهور درباره پيشنهاد برخي نمايندگان براي دوبرابر شدن يارانه نقدي اقشار متوسط و فقير گفت: خب وقتي قرار است بذل و بخشش شود چرا سه برابر نکنيم؟ اما اگر مي خواهيم قانون را اجرا کنيم حداکثر دولت بايد نصفش را يارانه بدهد و بقيه‌اش را براي توليد و بهداشت و حمل و نقل و محيط زيست و زيرساختها استفاده کند. حالا منظور اين است که اين قانون را تغيير بدهيم؟ ما يک بار اصلاح کرديم. ما تلاشمان اين است که به کساني که واقعا نياز دارند بدهيم و بقيه را براي توليد و بهداشت سرمايه گذاري کنيم. آيا کسي هست که بگويد در اينکه ما با يارانه ها خدمات را ارزان کرديم اشتباه کرديم؟ مي خواهيم وام ارزان قيمت تا 50 ميليون تومان به زوج ها و زنان سرپرست خانوار بدهيم.

واکنش توکلي به اظهارات نوبخت

اين در حالي است كه ،احمد توکلي عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در واکنش به اظهارات سخنگوي دولت در برداشت 4/1 ميلياردي از صندوق توسعه ملي و درخواست سخنگوي دولت براي ارائه استنادات در اين خصوص اظهارداشت: اين اتهام در گزارش ديوان محاسبات گزارش شده است و اگر نمايندگان مجلس نتوانند به گزارش‌هاي ديوان محاسبات که استحکام قانوني لازم را دارد استناد کنند بايد در ديوان محاسبات بسته شود.

وي ضمن تشريح عملکرد ديوان محاسبات در رسيدگي به تخلفات خاطرنشان کرد: نمايندگان مجلس بر اساس گزارش‌هاي ديوان محاسبات حق استناد دارند و اين دولت است که بايد به اتهامات خود پاسخ دهد.

توکلي ادامه داد: ديوان محاسبات با بررسي‌هاي کارشناسي به اين تخلفات پي برده و پس از تشکيل پرونده، آن را به دادسراي ديوان فرستاد و داديار ايراد را وارد دانسته و دادستان با قبول اين نظر، پرونده را براي صدور رأي به هيأت مستشاري فرستاده است و بزودي با نظر مستشاران در اين باره تصميم گرفته مي‌شود بنابراين اين گزارش سنديت دارد و حق استناد را نه تنها براي نمايندگان مجلس بلکه براي آحاد ملت نيز ايجاد مي‌کند، تصريح کرد: دولت است که بايد نسبت به اين امر پاسخگو باشد.

عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بيان اينکه گزارش‌هاي ديوان محاسبات در صحن علني مجلس قرائت مي‌شود، اظهارداشت: گزارش‌‌ ديوان محاسبات مبني بر برداشت بودجه 4/1 ميلياردي از منابع صندوق توسعه ملي در صحن علني مجلس قرائت مي‌شود و حق بازخواست را به نمايندگان ملت و مردم از دولت مي‌دهد و از نظر قانوني اين اتهام مسلم است.وي در پايان خاطرنشان کرد: اينجاست که بايد دولت از خود دفاع کند و ما وظيفه داريم دفاعيات دولت را در اين زمينه استماع کنيم.

نظر شما