شناسهٔ خبر: 27912694 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۱۱ | لینک خبر

قوانین یوفا در تورنمنت جدید لیگ ملت‌های اروپا + عکس

پیمان رضایی / مرکز خبر ورزش11

اختصاصی | تورنمنت جدید و وضع شده یوفا از فردا به طور رسمی پیگیری خواهد شد و تیم‌ها خود را در این رقابت‌ها محک خواهند زد.

صاحب‌خبر -

ورزش 11 - یوفا بالاخره انتظار روزی را می‌کشید در حال فرارسیدن است و تنها یک روز به آغاز مسابقات لیگ ملت‌های اروپا باقی مانده است و از فردا رسما این رقابت‌ها آغاز خواهد شد.

همین 4 سال پیش و در سال 2013 بود که اعضای یوفا با برگزاری تورنمنت جدیدی به نام لیگ ملت های اروپا به توافق رسیدند و حال قرار است این مسابقات از فردا آغاز شود. در آن زمان رئیس یوفا، جیانی اینفانتینو بود و خبر از برگزاری این تورنمنت در 13 شهر قاره سبز داده بود.

سال 2014 که رسما با برگزاری این رقابت‌ها موافقت شد یوفا سیستم برگزاری مسابقات را معرفی کردو تصمیم برآن شد که پنجاه و چهار عضو یوفا به چهار گروه شش تیمی و شش گروه پنج تیمی تقسیم شوند و تیم های رده اول و دوم هر 10 گروه به طور مستقیم راهی یورو 2020 شوند.

در نهایت در سال 2017 چهره تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها مشخص شدند. در ادامه یوفا به 54 تیم قبلی یک تیم دیگر هم اضافه کرد تا به 55 تیم افزایش پیدا کنند. تعداد تیم‌ها در هر گروه به شرح زیر است:

گروه‌بندی لیگ ملت‌های اروپا
گروه‌بندی لیگ ملت‌های اروپا


تنها یک ماه از گروه‌بندی‌ها گذشته بود که سیدبندی گروه‌های A تا D این رقابت‌ها انجام شد تا هر 55 تیم حاضر در این لیگ در 4 گروه حریفان خود را در قرعه‌کشی بشناسند. این سیدبندی به شرح زیر است:

لیگ A
لیگ A

 

لیگ B
لیگ B

 

لیگ C
لیگ C

 

لیگ D
لیگ D


حال دیگر این اقدامات به قدم نهایی خود رسیده بود و باید این رقابت‌ها قرعه‌کشی می‌شد. این مسابقات محدودیت‌هایی هم داشت و آن هم چیزی نبود جز اینکه تیم‌هایی که در لیگ‌های متفاوت بودند با یکدیگر هم‌گروه نمی‌شدند؛ مثلا دو تیم فرانسه و انگلیس که هر کدام در لیگ‌های جدا هم از هم قرار دارند با یکدیگر مصاف نخواهند داد. چند تیم هم به مانند منازعات سیاسی با یکدیگر روبرو نمی‌شدند، مانند ارمنستان با آذربایجان و روسیه با اوکراین.

پس از این مراحل دیگر زمان قرعه‌کشی میان تیم‌ها فرارسیده بود و باید تیم‌ها حریفان خود را می‌شناختند. جدول قرعه‌کشی لیگ ملت‌های اروپا به شرح زیر است:

جدول گرو‌های لیگ ملت‌های اروپا
جدول گرو‌های لیگ ملت‌های اروپا


حال قصد داریم اشاره‌ای به قوانین موجود در این مسابقات بیندازیم که خواندن آن خالی از لطف نیست:

1- هر لیگ مسیر خودش را طی می‌کند تا در تاریخ 20 نوامبر 2018 برندگان گروه‌های 4 تیمی مشخص شوند. این مسابقات دارای دو تک بازی در مرحله نیمه نهایی و یک تک بازی در دیار پایانی است.

2- پس از شناخته شدن قهرمانان چهار گروه حال نوبت قرعه‌کشی مسابقات مرحله پلی‌آف در 22 نوامبر 2019 فرا می‌رسد. ادامه این مسابقات از 26 تا 31 مارس سال 2020 انجام می‌شود. جالب‌تر اینکه قهرمان هر گروه به صورت مستقیم راهی یورو 2020 خواهد شد.

3- قهرمان مسابقات لیگ ملت‌های اروپا به این شکل مشخص می‌شود که برترین‌های لیگ A  تا D از 15 تا 19 خرداد1398 طی مراحل نیمه نهایی و فینال به مصاف یکدیگر خواهند رفت و در نهایت برنده این دو مرحله به عنوان قهرمان لیگ ملت‌های اروپا معرفی خواهد شد.

4- دیدارهای مراحل نهایی این مسابقات در سالی برگزار می‌شود که با جام جهانی مغایرت نداشته باشد.

5- مسابقات مرحله مقدماتی 2020 از ماه مارس 2019 شروع خواهد شد که در طی آن هر تیم در دو مسابقه در ماه‌های مارس، ژوئن، سپتامبر، اکتبر و نوامبر انجام خواهند داد و باید بازی‌های خود را در روز بازی‌های ملی انجام بدهد.

6-  پنج گروه پنج تیمی و پنج گروه شش تیمی، 55 عضو یوفا را در خود جای می‌دهد و 10 بازی هم به مانند دوره‌های گذشته هر تیم خواهد داشت. دو تیم برتر هم از هر گروه به صورت خودکار راهی یورو 2020 خواهد شد. در ادامه هم 4 جایگاه نهایی از طریق پلی‌آف میان 16 تیم مشخص می‌شود.

7- در ادامه هر کدام ار لیگ‌های چهار گانه در لیگ ملت‌های اروپا، 4 سهمیه پلی‌آف یورو 2020 خواهد داشت. پوئن مثبت در این مسابقات این است که اگر قهرمان لیگ از قبل سهمیه حضور در یورو را کسب کرده باشد بهتریت تیم بعدی که سهمیه نگرفته راهی پلی‌آف می‌شود. 16 تیم انتخاب شده در 4 گروه قرار می‌گیرند که صدرنشین هر کدام از این گروه‌ها راهی یورو 2020 خواهد شد.

8- اگر هر کدام از کشورهای منتخب اروپایی نتوانند به شکل گذشته جواز حضور را در مسابقات یورو کسب کنند راه دیگری پیش پای آنها گذاشته خواهد شد.

9- با وجود این رقابت‌ها تیم‌های مختلف این فرصت را دارند تا در تقویم روزهای بازی ملی بازی‌های دوستانه‌ای را برگزار کنند. البته این مختص تیم‌هایی است که تیم‌های برتر در لیگ A، B، C هستند.

از توپ و جام قهرمانی این رقابت‌ها هم رونمایی شد که یوفا شکل آن را در سایت خود منتشر کرد که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

توپ لیگ ملت‌های اروپا
توپ لیگ ملت‌های اروپا

 

جام قهرمانی لیگ ملت‌های اروپا
جام قهرمانی لیگ ملت‌های اروپا

 

شروع این مسابقات به شرح زیر است:
 

زمان‌بندی لیگ ملت‌های اروپا
زمان‌بندی لیگ ملت‌های اروپا


هفته اول: ششم تا نهم سپتامبر 2018 / (15 تا 18 شهریور 1397)

هفته دوم: نهم تا یازدهم سپتامبر 2018 / (18 تا 20 شهریور 1397)

هفته سوم: یازدهم تا سیزدهم اکتبر 2018 / (19 تا 21 مهر 1397) 

هفته چهارم: چهاردهم تا شانزدهم اکتبر 2018 / (22 تا 24 مهر 1397)

هفته پنجم: پانزدهم تا هفدهم نوامبر 2018 / (24 تا 26 آبان 1397)

هفته ششم: هجدهم تا بیستم نوامبر 2018 / (27 تا 29 آبان 1397)

مراحل نهایی: پنجم تا نهم ژوئن 2019 / (15 تا 19 خرداد 1398)

سایت ورزش 11، بصورت کاملا خصوصی فعالیت می کند و هیچگونه وابستگی به ارگان و یا سازمان دولتی ندارد، جهت حمایت از این سایت مردمی، ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید.

نظر شما