شناسهٔ خبر: 27891939 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

جلالی در دیدار با وزیرامورخارجه لوکزامبورگ:

گام نخست حل مسئله یمن،‌ توقف جنایات عربستان در این کشور است

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا کشتار کودکان در یمن را تاسف برانگیز دانست و گفت: سعودی ها پس از کشتار اخیر در یمن صرفا به دنبال توجیه عملکرد غیرانسانی خود هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، کاظم جلالی رییس و اعضای هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که برای دیدار با مقامات سیاسی و مسئولان پارلمان اروپا عازم بروکسل شده‌اند صبح امروز (سه‌شنبه 13 شهریور) با ژان اسلبورن وزیر امور خارجه لوکرامبورگ دیدار و گفتگو کردند.

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و رئیس هیات روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا در این نشست به تبیین مواضع لوکرامبورگ و اتحادیه اروپا در برجام پرداخت و گفت: مواضع سیاسی لوکزامبورگ و اتحادیه اروپا در دفاع از برجام که بزرگترین دستاورد اروپا نیز به شمار می رود، کافی نیست و نباید در این زمینه تنها به شعار اکتفا شود و باید اقداماتی عملی از جانب اروپا نیز مشاهده کنیم.

وی خطاب به وزیر امور خارجه لوکزامبورگ،‌تصریح کرد: همان‌گونه که خودتان به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام اشاره کردید، ایران به تمام تعهدات خود به صورت عملی پایبند بوده و امروز به عنوان نمایندگان مردم می‌گوییم که مردم ما سوال می‌کنند که چرا طرف‌های مقابل ما در برجام به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند؟

رئیس هیات روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا با اشاره به اینکه افکار عمومی در ایران خواستار اقدامات عملی اروپا در برهه پس از برجام هستند، تاکید کرد: افکار عمومی در ایران خواهان این هستند که دستاوردهای مشخص شده در برجام برای ایران حاصل شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: هم اکنون وقت عمل است و باید اقدامات عملی اروپا با جدیت دنبال شود، قانون مسدودساز اروپا کافی نیست و اقدامات اروپا تا کنون انتظارات ما را برآورده نکرده است.

جلالی در ادامه با اشاره به موضوع سوریه و مذاکرات آستانه و ژنو تصریح کرد: تمام تلاش ایران، صلح و ثبات در این کشور و برقراری آرامش برای مردم سوریه بوده است. ما در گفتگوهای آستانه و ژنو نیز در این راستا مشارکت داشتیم و هم اکنون نیز در تلاش هستیم تا گفتگوهای قانون اساسی سوریه دچار بن‌بست نشود.

وی همچنین ضمن ابراز تاسف از کشتار کودکان و مردان و زنان بی‍گناه و بی‌پناه در یمن، گفت : در بحث یمن کشتار کودکان واقعا تاسف برانگیز است و سعودی ها پس از کشتار اخیر صرفا به دنبال توجیه عملکرد غیرانسانی خود هستند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به راه‌های حل مساله یمن اظهار داشت: برای حل مسئله یمن در گام نخست باید اقدامات سعودی‌ها در این کشور متوقف شود تا جلوی فاجعه انسانی گرفته شود و فضا صرفا پس از توقف اقدامات نظامی سعودی ها برای گفتگو فراهم خواهد شد.

وی گفتگوهای دوجانبه را گامی مهم در تقویت مناسبات دوجانبه دانست و بر ادامه روند این تعاملات تاکید کرد.

نایب رییس اتحادیه بین‌المجالس جهانی همچنین با اشاره به نقش دیپلماسی پارلمانی در تقویت تعاملات کشورها به ویژه ایران و لوکزامبورگ، گفت: حفظ برجام و دیدارها و گفتگوها می‌تواند زمینه‌ساز تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف باشد.

ژان اسلبورن وزیر امورخارجه لوکزامبورگ، به مراودات اقتصادی این کشور با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: تاکنون سه بار به ایران سفر کرده‌ام که آخرین سفر در سال 2018 بوده و در آخرین سفرم به جمهوری اسلامی ایران، معاهده دوجانبه سرمایه‌گذاری امضا کردیم.

به گفته اسلبورن این اولین معاهده سرمایه گذاری دو کشور ایران و لوکزامبورگ بوده است و معاهده فوق، نخستین معاهده به صورت مستقل از بلژیک با کشوری خارجی بوده است.

وی ضمن ابزار نارضایتی از اقدام یکجانبه آمریکا از معاهده بین‌المللی برجام ادامه داد: از خروج آمریکا از برجام متاسف هستیم.
اسلبورن تاکید کرد: لوکزامبورگ و اتحادیه اروپا از نقض برجام توسط آمریکا عمیقا ناراضی هستند و این معاهده تحت حمایت قطعنامه سازمان ملل بوده و اقدام آمریکا پسندیده نبود.

وزیر امورخارجه لوکرامبورگ افزود : آژانس بین المللی انرژی اتمی طی 12 گزارش اعلام کرده که ایران به تعهداتش عمل کرده و ما به همین دلیل در کنار اروپا خود را ملزم به اجرای برجام می‌دانیم.

وی تصریح کرد: لغو تحریم‌ها پس از برجام با زندگی مردم ایران سروکار داشت و این امر می‌بایست ادامه پیدا کند و ما مصمم هستیم که از شرکت‌های خود برای معامله با جمهوری اسلامی ایران حمایت و حفاظت کنیم.

اسلبورن در ادامه با اشاره به تاثیر تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر شرکت‌های اروپایی، گفت: متاسفانه اعلام شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران توسط آمریکا ضربه‌های زیادی به شرکت‌های اروپایی زد.

وی افزود: با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران، شرکت‌های ما در لوکزامبورگ دچار مشکلات زیادی شده‌اند و اتحادیه اروپا در پی روشی برای ادامه خرید نفت از ایران و ایجاد مکانیسم مالی برای مراوده با ایران است .

وزیر امورخارجه لوکزامبورگ در خصوص مسئله سوریه نیز اظهار داشت: در خصوص سوریه قائل هستین که مذاکرات آستانه بسیار خوب بود ولی همچنان نگرانیم و باید به راه حل منطقی در این زمینه برسیم که روسیه و جمهوری اسلامی ایران در این بین نقش بسیار مهمی دارند.

وی وضعیت یمن را نیز فاجعه ای انسانی خواهد با تاسف برانگیز خواندن کشتار کودکان در اتوبوسی در این کشور، ادامه داد: باید زودتر برای مساله یمن راه‌حلی پیدا کرد و در این بین از دید ما گفتگوی ایران و عربستان بسیار مهم است .

شایان ذکر است در این دیدار غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، مهدی فرشادان عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس، سیامک مره‌صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، زهرا ساعی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و کمال دهقانی فیروزآبادی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و  پیمان سعادت سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلژیک، اتحادیه اروپا و آکردیته در لوکزامبورگ حضور داشتند.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما