شناسهٔ خبر: 27886261 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرگ رهبر شبکه تروریستی حقانی در پاکستان تایید شد

کابل- ایرنا -رسانه های افغانستان امروز -سه شنبه- به نقل از منابع وابسته به گروه طالبان، خبر مرگ 'جلال الدین حقانی' رهبر یکی از شاخه های طالبان معروف به شبکه حقانی را تائید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، 'ذبیح الله مجاهد'سخنگوی طالبان در توئیتی نوشت: جلال الدین حقانی براثر بیماری در پاکستان جان باخت.
وی در این توئیت در خصوص نوع بیماری و مکان فوت وی توضیحی نداده است.
'جلال الدین حقانی' یکی از فرماندهان افغان در دوران جنگ علیه اشغالگران اتحاد جماهیر شوروی سابق بود که توسط دستگاه های اطلاعاتی پاکستان ، عربستان و آمریکا پشتیبانی می شد.
حقانی که از این به توان مالی بالایی دست یافته بود با برقراری رابطه نزدیک با جنگجویان عرب که برای جهاد با شوروی به افغانستان آمده بودند،به سرعت معروف شد.
حقانی در همین دوران با 'اسامه بن لادن' رهبر القاعده آشنا شد و ارتباط نزدیکی با او برقرار کرد .
با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان وی جذب این گروه شد و به عنوان وزیر روابط قبایلی و وزیر کشور منصوب شد.
پس از حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی وی در منطقه «وزیرستان شمالی» در خاک پاکستان پایگاه اصلی خود را ایجاد کرد و از مهمترین طراحان حملات طالبان علیه نیروهای خارجی مستقر در افغانستان محسوب می‌ شد.
در حال حاضر شبکه حقانی یکی از خطرناکترین گروههای وابسته به طالبان در جنگ علیه دولت و نظامیان خارجی در افغانستان شناخته می شود که حملات انتحاری و تهاجمی را انجام می دهند.
برخی از آگاهان مسائل نظامی افغانستان معتقدند که جنگجویان داعش نیز از افراد تحت امر وی هستند که تنها با تغییر رنگ پرچم سفید طالبان به سیاه داعش تغییر هویت داده اند.
در حال حاضر «سراج‌ الدین حقانی» پسر وی رهبری این شبکه را برعهده دارد که معاون ملا 'هبت الله آخندزاده ' هم است.
آساق*291*1104*1600

نظر شما