شناسهٔ خبر: 27812637 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی دهم شهریور بخوانید؛

شرمندگی شرمن/استقبال از کنسرت های خیابانی/توضیح مطهری در مورد حواشی یک مراسم و...

توضیح علی مطهری درباره حواشی سخنرانی در گلپایگان، تقدیم بسته جامع تعزیرات در استیفای حقوق مردم به مجلس، استقبال واعظی از برگزاری کنسرت‌های خیابانی، هشدار درباره رویکردی که حقوق شهروندی را برخواهد چید، ششمین استیضاح وزرای دولت دوازدهم در یک‌سال، برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای ایران و انگلیس با حضور عراقچی و آلیستر برت، پیام مقتدی صدر در سالگرد ناپدید شدن امام موسی صدر، تمدید بازداشت موقت نسرین ستوده برای دومین بار، محاکمه ۱۲ واردکننده تلفن همراه با ارز دولتی و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، دهم شهریور ماه ۱۳۹۷ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش با تاکید بر اینکه باید جسارت حمله و هرگونه اقدام علیه کشور را از دشمن بگیریم، گفت:‌ به ملت عزیز نوید می‌دهیم که قرارگاه پدافند هوایی با تجهیزات پیشرفته و بومی که دراختیار دارد سدی محکم و آهنین در برابر هرگونه تجاوز احتمالی خواهد بود.

همچنین رئیس سازمان بسیج مستضعفین  در نشست خبری رزمایش سراسری اقتداری عاشورایی بسیج گفت: ما در این شرایط انقلاب را تنها نمی گذاریم و همه بدون توجه به مسائل جناحی و سیاسی پشت سر رهبری و کنار هم قرار خواهیم گرفت.

گفت‌وگوی صریح با مولاوردی

«هنوز به یک فرماندهی واحد در حوزه حقوق شهروندی نرسیده‌ایم»، «اجرایی شدن درست منشور حقوق شهروندی زمان می‌برد»، «تصور مردم این است که حقوق شهروندی یک تافته جدا بافته است»، «این در حالیست که حقوق شهروندی هم یک موضوع وابسته به تمام موضوعات مربوط به جامعه است» و «برای بقای منشور حقوق شهروندی دو حوزه نهادسازی و نهادینه سازی تلاش می‌کنیم.» گزیده‌ای  از صحبت‌های شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی هستند که معتقد است برای اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی نیازی به یک وزارتخانه نیست.

همچنین محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس ‌جمهور و معاون ریاست‌جمهوری با استقبال از برگزاری کنسرت‌های خیابانی اظهار کرد: فکر می‌کنم ابتکار بسیار خوبی است و باید از برگزارکنندگان و هنرمندانی که در این کار مشارکت دارند، تقدیر شود.

سید علیرضا آوائی وزیر دادگستری هم  از تقدیم بسته پیشنهادی جامع برای تاثیرگذاری بیشتر تعزیرات در استیفای حقوق مردم به مجلس خبرداد و افزود: بدون شک نیروی انسانی بزرگترین سرمایه هر سازمانی است بنابراین حرکت به سمت جوان گرایی می تواند موجب تحول و روزآمدی در حوزه های مدیریتی کشور شود.

در پی انتشار اخباری مبنی بر دعوتشورای عالی اصلاح‌طلبان از چهره‌هایی همچون عبدالله نوری برای حضور در دور جدید این شورا، دفتر این فعال سیاسی در اطلاعیه‌ای حضور او در شورایعالی اصلاح‌طلبان را تکذیب کرد.

علی مطهری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با اشاره به انتشار ویدیویی از حواشی سخنرانی خود در گلپایگان، توضیحاتی را در این باره ارائه کرد و نوشت: هر کس ویدیو را کامل ببیند به سخافت انتقاد او که چرا در عید غدیر درباره غدیر صحبت کردی اذعان می‌کند ولی همه می‌دانیم که ویدیو را همراه با شیطنت‌هایی منتشر می‌کنند.

همچنین علی لاریجانی در نخستین جشنواره ملی تجارب موفق بیمارستانی در مدیریت منابع و مصارف با یادآوری اینکه سه رهبر اروپایی گفتند در برجام بمانید ما تامین می‌کنیم،توضیح داد: بعد از این‌که آمریکا از برجام خارج شد رهبران اروپا تماس گرفتند و گفتند شما خارج نشوید در حالی که ما حق داشتیم از این توافق خارج شویم. آنها از ما خواستند همکاری کنیم و گفتند ما به گونه‌ای تامین می‌کنیم که شما در این توافق خسارتی نبینید.

عزیر اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز، مشکلات موجود در ترخیص قطعات خودرو، مافیای دلالان و هجوم مردم برای خرید را از عوامل گرانی خودرو دانست و گفت: قیمت کارخانه‌ای پراید ۲۲ میلیون تومان است اما پس از ورود به بازار ۲۳ میلیون تومان به قیمت آن اضافه می‌شود. وی تاکید کرد: پراید ۲۲ میلیونی را ۴۰ میلیون نخرید!

حجت‌الاسلام مهدی شیخ نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه برخی مسئولان به پاس خدماتشان رانت را حق خود می‌دانند،گفت: در حالی که در کشورهای اروپایی اگر یک مقام مسئولی با تلفن همراه دولتی به همسر خود زنگ می‌زند به عنوان سوء‌استفاده از امکانات دولتی تلقی می‌شود و مجبور به استعفاء می‌شود در جمهوری اسلامی ایران اگر مقام مسئولی مثلا با بودجه دولتی بلیط هواپیما بگیرد و به همراه خانواده به سفر تفریحی برود، هیچ اشکالی ندارد و حتی چنین چیزی را حق خود می‌داند و معتقد است چون برای نظام کار می‌کند پس اشکال ندارد یا در طرح اتهامات و تهمت‌هایی به برخی مدیران و افراد پاکدست نظام مسائلی را بیان می‌کنند.

ششمین استیضاح وزرای دولت دوازدهم در یک‌سال

هفتم شهریورماه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شد و بر این اساس مقرر شد وزیر روز سه‌شنبه سیزدهم شهریور برای ارائه توضیحات در مجلس حاضر شود.سیدمحمد بطحایی، چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی در آستانه استیضاح قرار دارد؛ آن هم حدود دو هفته مانده به آغاز سال تحصیلی مدارس و در شرایطی که دو وزیر اقتصاد و کار نیز به تازگی از مجلس کارت قرمز دریافت کرده‌اند.

دور جدید گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و انگلیس با حضور سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و آلیستر برت معاون وزیر خارجه انگلیس در امور غرب و آسیا و شمال آفریقا برگزار  شد و همکاری‌های اقتصادی دو جانبه در پی خروج آمریکا از برجام، نحوه‌ تامین سازوکارهای پولی و مالی بین دو کشور به رغم تحریم‌های آمریکا اصلی‌ترین محورهای گفت‌وگو این دو دپیلمات ارشد ایرانی و انگلیسی بود.

همچنین یک هیات آمریکایی برای رایزنی درباره مسائل منطقه‌ای و ایران قرار است به اراضی اشغالی، ترکیه و اردن سفر کند. وزارت امورخارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این سفر که از روز اول سپتامبر (۱۰ شهریورماه) شروع شده و تا ۴ سپتامبر ادامه خواهد داشت.

فدریکا موگرینی، نماینده عالی اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی نیز در کنفرانسی خبری تاییدیه آژانس انرژی اتمی در خصوص تطابق عملکرد ایران با تعهداتش در توافق هسته‌ای را "خبر خوبی" دانست.

همچنین وندی شرمن سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 از این‌که پیش‌تر گفته بود فریبکاری بخشی از ژن ایرانیان است، ابراز تاسف و پشیمانی کرد.

چهار دهه؛ هنوز در اسارت

چهار دهه گذشت . چهل سال بی خبری از فردی که فریاد می‌زد «دین برای خدمت به انسان است و از این رو، ممکن نیست که مصلحت دین با مصلحت انسان منافات داشته باشد».

در همین رابطه رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد که این کشوربه تلاش های خود برایآزادی امام موسی صدر از بازداشتگاهش که در لیبی است ادامه خواهد داد.

میشل عون رئیس جمهور لبنان نیز امام موسی صدر را یک روحانی، فیلسوف و مدافع وطن توصیف کرد و افزود: امام موسی صدر یک قامت ملی است که در راه وحدت لبنان مبارزه کرد

همچنین مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در صفحه توییتر خود پیامی در رابطه با چهلمین سالگرد ناپدید شدن امام موسی صدر منتشر کرد و نوشت: در سالگرد ناپدید شدن دایی و عزیز قلب‌مان امام موسی صدر و سالگرد برگزاری اولین نماز جمعه در مسجد کوفه به امامت پدرمان از خداوند می‌خواهیم که ما را در راه ملی، انقلابی و انسانی شان ثابت قدم نگه دارد.

ائتلاف نصر عراق واکنش سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به برکناری رئیس الحشد الشعبی را دخالت در امور داخلی عراق خواند و گفت: ما این اظهارات را رد می‌کنیم، این اظهارات دخالت آشکار در امور عراق است و از تهران می‌خواهیم که به این دخالت‌ها پایان دهد.

وزارت خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای با تاکید بر دفاع از حاکمیت عراق به موضع منسوب به سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در رابطه با برکناری رئیس الحشد الشعبی واکنش نشان داد و اعلام کرد: رسانه‌ها دیروز اظهاراتی منسوب به سخنگوی رسمی وزارت خارجه ایران در رابطه با تصمیم نخست وزیر عراق برای برکناری رئیس الحشد الشعبی منتشر کردند که مضمونی اعتراضی داشتند.

رضا خندان همسر نسرین ستوده از تمدید بازداشت موقت همسرش برای دومین بار خبر داد و گفت: فکر می‌کنم ده روز دیگر ماه سوم بازداشت همسرم به اتمام می رسد. او ۸ مردادماه به ایسنا گفته بود بعد از اینکه یک ماه بازداشت موقت همسرم تمام شد، با ده روز تاخیر مجددا بازداشت موقت وی تمدید شد.

همچنین وکیل مدافع آرش کیخسروی از بازداشت دو تن دیگر از وکلای داگستری خبر داد و اظهار کرد: روز جمعه تعدادی از وکلا از جمله پیام درفشان که وکیل مدافع آرش کیخسروی وکیل دادگستری زندانی است، در منزل ایشان در کرج حضور داشتند که بازداشت شد.

حسین احمدی نیاز، وکیل مدافع امیرحسین میراسماعیلی - روزنامه‌نگاری که به اتهاماتی همچون توهین به مقدسات به بیش از 10 سال حبس محکوم شده است- هم از ارائه درخواست تجدیدنظرخواهی نسبت به رای صادره علیه موکلش خبر داد.

صبح امروز در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی، جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۳ نفر دیگر از اخلالگران بازار تلفن همراه به ریاست حجت الاسلام قاضی موحد برگزار شد و در این جلسه کیفرخواست ۱۲ واردکننده تلفن همراه با ارز دولتی قرائت شد. تاکنون دو جلسه دادگاه علنی متهمان سندباد سفرها مدیرعامل شرکت پارس سامتل، محمد غالب علمداری مدیرعامل شرکت خصوصی داتیس امرتات و علیرضا سنجری مدیرعامل شرکت اسپیناس تجارت نیکان به ریاست قاضی موحد برگزار شده و امروز ادامه رسیدگی به اتهامات ۱۳ متهم دیگر با اتهامات اخلال و گران‌فروشی در بازار تلفن همراه به صورت علنی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما