شناسهٔ خبر: 27772925 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

95 درصدِ گرد و غبارِ خوزستان از کشورهای خارجی وارد می‌شود/ از امروز به هیچ پروژه‌ای، بدون پیوست محیط زیستی بودجه تعلق نمی‌گیرد

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع تهدیدات اقلیمی و عملکرد سازمان محیط زیست برگزار شد.

صاحب‌خبر -

گفت‌وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع تهدیدات اقلیمی و عملکرد سازمان محیط زیست برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تهدیدات اقلیمی و عملکرد سازمان محیط زیست موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه 7 شهریورماه بود که با حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدای برنامه اظهار کرد: سازمان محیط زیست کاملا ستادی است و دو وظیفه دارد که یک بخش آن به زیستگاه ها و محیط طبیعی اختصاص دارد و موظف است منابع ژنتیکی را در حدود ۱۷ میلیون هکتار حفظ کند.

وی افزود: وظیفه دوم و اصلی سازمان محیط زیست، حفظ محیط زیست انسانی است که مجریان آن دستگاه های اجرایی هستند و سازمان محیط زیست در واقع سیاستگذار است و رسما ورود پیدا نمی کند.

کلانتری تصریح کرد: اگر دستگاهی تخلفی انجام دهد، سازمان محیط زیست موظف است تا آن را به دستگاه قضا معرفی کند.

رئیس سازمان محیط زیست درباره گرد و غبار استان خوزستان گفت: گرد و غبار های پراکنده در این استان منشاء خارجی دارند و غبار از کشورهایی مانند عربستان سوریه و عراق در فصول تابستان و بهار وارد نواحی غربی کشور می شود.

95 درصدِ گرد و غبارِ خوزستان از کشورهای خارجی وارد می‌شود

وی ادامه داد: لذا ۹۵ درصد گرد و غبار در این استان از کشورهای خارجی وارد می شود و دست ما از مهار آن کوتاه است، گرد و غبارهایی که در خوزستان منشا داخلی دارند، آخر سال نمود بیشتری پیدا می‌کنند که اکنون همکاران ما در سازمان جنگل و محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی در تلاش هستیم تا گرد و غبار های ناشی از منابع داخلی را طی ۶ سال به صورت کامل مهار کنیم و در این زمینه نیز دولت حدود ۱۰۰ میلیون دلار از محل بودجه صندوق توسعه به این امر تخصیص داده است.

کلانتری بیان کرد: گرد و غبار هایی که منشاء داخلی دارند بر اثر اشتباهات مهندسی ایجاد شده اند، به این معنا که تا حدود چند سال پیش هیچ‌گاه برای طرح‌های اجرایی، پیوست محیط زیستی در نظر نمی‌گرفتیم و اقدام به ساخت سد جاده و کشاورزی می‌کردیم و در نتیجه مسائل زیست محیطی در این پروژه ها رعایت نمی شد؛ به همین دلیل امروز درگیر مشکلات عدیده ای هستیم.

به هیچ پروژه توسعه ای، صنعتی و عمرانی بدون پیوست محیط زیستی بودجه تعلق نمی گیرد

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: دولت تصمیم گرفته و مجلس نیز در برنامه ششم تصویب کرده که از این پس به هیچ پروژه توسعه ای،صنعتی و عمرانی بدون پیوست محیط زیستی بودجه تعلق نگیرد.

وی ادامه داد: در گذشته به دلایل مختلف این مسائل رعایت نشده، به عنوان مثال در خوزستان وقتی سد سازی انجام شد سیلاب ها از بین رفت و حق‌آبه های محیط زیستی از آنها گرفته شد و صرف مصارف کشاورزی و صنعتی شد تا جایی که حتی تالاب ها خشک شدند.

کلانتری گفت: ما در گذشته حق‌آبه محیط زیست وحق نسل‌های بعد را در نظر نگرفته ایم و معضلاتی که اکنون مشاهده می‌شود حاصل بی تدبیری های ۴۰ الی ۵۰ سال گذشته است.

وی افزود :امیدوارم که دستگاه های اجرایی نابر درخواست رئیس جمهور و مقام معظم رهبری بتوانند برای کنترل این موضوع ورود پیدا کنند.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: رئیس جمهور در دولت دوازدهم علاوه بر وظایف جاری محیط زیستی، ۴ دستورالعمل صادر کرده است که عبارتند از پسماندهای کشورها، گرد و غبار ها و ریزگردها، تالاب هاو هوای کلانشهرها. وی تاکید کرده که تا پایان دولت دوازدهم باید بخش عمده ای از مشکلات محیط زیست رفع شود.

آلودگی کلان شهرها ناشی از ۶۰ هزار کامیون و کمباین هایی است که شبانه وارد محیط شهرها می شوند

کلانتری تصریح کرد: احیای تالاب ها کاری دشوار است که ما آن را آغاز کرده ایم و درباره هوای کلانشهرها نیز طبق برنامه پیش می رویم و منابع آلودگی های تابستانه و زمستانه شناسایی شده است. بخش عمده ای از آلودگی‌های زمستانه در کلان شهرها و به خصوص تهران ناشی از ۶۰ هزار کامیون و کمباین هایی است که شبانه وارد محیط شهرها می شوند.

وی افزود: سه هزار دستگاه از اتوبوس های شرکت واحد عمر مفید خود را سپری کرده اند و از طرفی گازوئیلی که مصرف می کنند کیفیت لازم را ندارد و قرار بر این شده که سالانه ۷۰ هزار اتوبوس به سطح کشور اضافه شود. همچنین امیدوارم با تلاش های وزارت نفت، کیفیت سوخت نیز بهبود بیشتری پیدا کند که البته در این زمینه اقداماتی انجام شده و با تأسیس پالایشگاه ستاره خلیج فارس بسیاری از این نیازها مرتفع خواهد شد.

کلانتری گفت: در زمستان به دلیل ساکن بودن هوا آلودگی ها افزایش می یابد و در تابستان هوای گرم تر می شود و در نتیجه آلودگی ها کمتر خواهد بود.

رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد: امسال ایران شاهد سخت‌ترین خشکسالی ۵۰ سال اخیر است، به نحوی که در طی مدت زمان مذکور هیچ زمان بارندگی کشور به زیر ۱۷۰ میلی متر نرسیده بود.

امسال ایران شاهد سخت‌ترین خشکسالی ۵۰ سال اخیر است

وی افزود: کمبود بارش ها و تغییر اقلیمی به منابع آبی فشار آورده و از طرفی مصرف منابع آبی نیز کم نشده، به نحوی که در حال تخلیه منابع آبی زیر زمین هستیم و از آن در مصارف صنعتی و کشاورزی استفاده می کنیم.

کلانتری اظهار کرد: در وضعیتی قرار داریم که حتی تنها فاضلاب کارون به اروند رود می ریزد و مصارف محیط زیستی مد نظر مصرف کنندگان قرار ندارد و اکنون ۱۲ میلیارد متر مکعب حق‌آبه محیط زیستی مشخص شده که ما به این عدد معترض هستیم، چرا که این رقم باید به ۲۵ میلیارد مکعب افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد: حق‌آبه محیط زیستی این است که رودخانه ها به انتهای خود برسانند، اما در میانه راه به دلیل برداشت زیاد خشک می‌شوند. همچنین تالاب هایی که در انتهای رودخانه ها قرار دارند مانند شادگان، هامون ،گاوخونی و ارومیه به دلیل جاری نشدن آب خشک می‌شوند و به مرکز تولید گرد و غبار تبدیل می‌شوند. به عبارتی دیگر اولین قربانیان کم‌آبی دریاچه ها و تالاب ها هستند به عنوان مثال اکنون در زاینده رود هیچ خوابی وجود ندارد.

در حال مصرف حقوق آیندگان هستیم

کلانتری گفت: طبق اصول بین المللی و موافقتنامه Rio در سال ۱۹۹۲ همه کشورها موظف هستند که حداکثر ۴۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر خود را مصرف کنند، به این معنا که اگر کشوری ۲۰ درصد از آب های تجدید پذیر خود را مصرف کرد با خطر مواجه خواهد شد و این در حالی است که ایران کمتر از ۸۰ میلیارد منابع آب تجدید پذیر دارد، اما مصرف آن بالای ۹۰ میلیارد است و به عبارتی دیگر ما در حال مصرف حقوق آیندگان هستیم.

رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد: هر چه کم تر آب برداشت کنیم، آب ها کم تر شور شده و سفره های زیرزمینی بالا می آیند، اما به دلیل فشار جمعیت و تولید فکر می کنیم که هرچه به تولید بپردازیم وابستگی به خارج کمتر می شود، در حالی که وابستگی نسل‌های بعد به شدت افزایش پیدا خواهد.

رئیس سازمان محیط زیست اظهار کرد: بسیاری از کارخانه ها و نیروگاه ها و آلوده کننده هستند، اما اگر بخواهیم همه آنها را تعطیل کنیم با کمبود برق و آلومینیوم مواجه می شویم. البته بسیاری از صنایع، جایگاه جغرافیایی اشتباهی دارند به عنوان مثال نیروگاه شهید رجایی به جای آنکه در غرب تهران قرار می‌گرفت بهتر بود تا در شرق تهران به فعالیت بپردازد و ذوب آهن اصفهان نیز به جای آنکه در کنار دریای جنوب باشد در اصفهان فعالیت می کرد.

وی افزود: با توجه به کمبود آب در کشور تمام صنایع فولاد و آهن که بخواهند به اخذ مجوز بپردازند نمی توانند در داخل سرزمین فعالیت کنند و باید به کنار دریا بروند، جالب است که در تمام دنیا به فاصله ۵۰ کیلومتر از دریا، ۸۰ درصد از جمعیت جهان و صنعت های جهان مستقر هستند در حالی که ما از آبادان تا گواتر نزدیک دو هزار کیلومتر ساحل داریم اما ۱.۷ میلیون جمعیت در آن مستقر هستند.

وی با بیان اینکه قانونی نداریم که بعد از بهره‌برداری بتوانیم نظارت‌های لازم را داشته باشیم گفت: این مشکلات در برخی موارد وجود دارد، ما پروانه اکتشاف می‌دهیم به همین دلیل افراط و تفریط می شود ، وقتی مجوز می‌گیرند هرگونه تخریبی هم اگر انجام شود دیگر ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

مردم نسبت به آ لودگی محیط زیست اعتراف می کنند و به حقوق شهروندی شان بیشتر آگاه هستند

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اشکالات قانونی که در این حوزه وجود دارد گفت: در قانون باید اصلاح انجام شود، لذا تا آخر امسال لایحه به مجلس ارائه می شود تا هنگام بهره برداری هم مانند بقیه موارد بتوانیم نظارت مستمر داشته باشیم و در صورت تخلف برخورد قانونی صورت بگیرد.

کلانتری با اشاره به اینکه در معدن جایگاه مدعی العموم نداریم، اما در سایر موارد از این جایگاه برخوردار هستیم ادامه داد: در ۲۰،۳۰ سال گذشته، جمعیت کم و مسئله آلودگی کم بود و لذا موضوع محیط زیست اهمیتی نداشت و در این رابطه پیوستی نداشتیم، ولی اکنون با فشار جمعیت ، محدودیت منابع و بالا رفتن آگاهی مردم مواجه هستیم.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: امروزه مردم نسبت به آ لودگی محیط زیست اعتراف می کنند و به حقوق شهروندی شان بیشتر آگاه هستند و از سوی دیگر، ان جی او های محیط زیست امروز خیلی قوی شده اند به طوری که، خودشان بازدارنده هستند.

کلانتری با اشاره به اینکه تا پایان دولت باید همه این مسائل را دنبال و حل کنیم اظهار کرد: باید نارسایی های قوانین را اصلاح کنیم و از سوی دیگر باید ضوابط محیط زیست رعایت شود.

خلیج فارس یکی از آلوده ترین دریاهای دنیا است

وی عنوان کرد: امروزه با گرفتاری های ناشی از آلودگی های محیط زیست رو به رو هستیم، خلیج فارس یکی از آلوده ترین دریا های دنیا است، زیرا ضوابط محیط زیست را هیچ یک از کشورهای اطراف خلیج فارس رعایت نکردند و کم کم در حال گرفتار شدن هستند.

کلانتری با اشاره به اینکه 17/1 درصد از مساحت کشور جزو مناطق حفاظت شده است، خاطرنشان کرد: در مواردی مناطق حفاظت شده را برای این می‌خواهیم که مواد ژنتیکی جانوری و گیاهی دست نخورده باقی بماند؛ لذا در مواردی توسعه برخی مناطق اجتناب ناپذیر است، ما در مواردی دست به بررسی می زنیم و می گوییم 500 هکتار از منطقه حفاظت شده خارج شود و در مقابل آن سه هزار هکتار در گوشه دیگری به منطقه حفاظت شده اضافه می کنیم.

مساحت مناطق حفاظت شده عمدتا چیزی در حدود ۷۰ ، ۸۰ هزار هکتار است

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه خالص مناطق حفاظت شده رو به افزایش است، گفت: این نیست که مساحت مناطق حفاظت شده کم شود، مساحت مناطق حفاظت شده عمدتا چیزی در حدود ۷۰ ، ۸۰ هزار هکتار است، وقتی از یک گوشه آن ۲۰۰ ، ۳۰۰ هزار هکتار کم می شود در جای دیگر اضافه خواهد شد، لذا این مناطق به هم پیوسته هستند، پس مساحت مناطق حفاظت شده کوچک نشده است.

وی افزود: مناطق حفاظت شده، پارک های ملی و مناطق شکار ممنوع 17/3 درصد مساحت کل کشور است، این مناطق را هم حفظ می کنیم و هم افزایش می دهیم.

کلانتری با اشاره به اینکه ۲۴ میلیون هکتار مناطق حفاظت شده داریم خاطرنشان کرد: در خیلی از استان ها به ما پیشنهاد داده اند تا مناطق حفاظت شده افزایش پیدا کند، ولی ما محدودیت در امکانات و حفظ مناطق حفاظت شده جدید داریم. با توجه به برنامه‌ ریزی های به عمل آمده امیدوارم محیط بان ها اضافه و آموزش دیده شوند و از سوی دیگر دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بانی تبدیل خواهد شد تا محیط بانان آموزش ببینند و در نهایت وارد محیط زیست شود.

رئیس سازمان محیط زیست اضافه کرد: آنها نگهبان نیستند، بلکه کارشناسان مناطق حفاظت شده هستند و در صف محیط زیست قرار دارند وقتی انها را بدون آموزش در مناطق حفاظت شده رها می کنیم آنها فقط کار نگهبانی را انجام می دهند.

محیط بانان نگهبان نیستند، بلکه کارشناسان مناطق حفاظت شده هستند

کلانتری با اشاره به اینکه این عده باید مسائل جانوری، اجتماعی، گیاهی و خاک را بدانند و در عین حال باید با مسائل نظامی هم آشنا باشند گفت: جنگل های شمالی کشور و مردم مناطق شمالی به تدریج در زیر پسماند ها دفن می‌شوند، اولین قربانی خشکسالی تالاب ها هستند، لذا اهمیت محیط زیست کمتر از اهمیت تولیدات کشاورزی نیست.

وی با اشاره به اینکه دولت در بودجه سال گذشته 1/3 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای پسماندها پیش‌بینی کرده بود افزود: اين پیش‌بینی با اولویت شهرهای شمالی بود، اگر سرمایه گذاری نکنیم پسماند را نمی‌توانیم مدیریت کنیم، البته این بودجه در اختیار ما نبود، بلکه در اختیار وزارت کشور قرار می گرفت، اما سیاست گذاری آن با ما بود، متاسفانه در مجلس و جاهای دیگر احتمالاً بودجه کم آوردند و عین این مبلغ را در فصل دیگری قرار دادند و لذا هیچ گونه بودجه‌ای پیش بینی نشد.

وی افزود : قرار شد حدود هزار میلیارد تومان از محل وارداتی که پسماندها در حوزه محیط زیست لطمه می‌زند نیم درصد عوارض بگیرند که در حدود هزار میلیارد تومان می‌شود که در اختیار وزارت کشور و شهرداری ها قرار خواهد گرفت.

معضل جنوب غرب و جنوب شرق کشور گرد و غبار و معضل شمال کشور نیز پسماندها است

کلانتری با اشاره به اینکه شمال کشور قربانی پسماندها می شود گفت : معضل جنوب غرب و جنوب شرق کشور گرد و غبار و معضل شمال کشور نیز پسماندها است. جايی برای دفن پسماند ها نیست و اگر بخواهند پسماند را به جنوب کوه‌های البرز منتقل کنند باید هر روز متوسط ۳۰۰ کیلومتر کامیون مسافت را طی کند و برگردد که این امر هم امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: پیش بینی شده بود که زباله سوزها در این مناطق برقرار باشد تا زباله ها و پسماندها سوزانده شود، یک اشتباهی در این مورد صورت گرفت به طوری که گفته شد همه این زباله ها باید تبدیل به برق شود که برای وزارت نیرو به صرفه نیست.

کلانتری با اشاره به اینکه کم و بیش ارتفاع آب دریاچه ارومیه امروزه به هزار 270/23 سانتی متر از سطح دریا می رسد گفت: هنوز آب های جدید وارد دریاچه ارومیه نشده، با حفاظت و مدیریت امروزه ارتفاع آب دریاچه نسبت به چهار سال پیش ۱۵ سانتی‌متر بالاتر رفته است، امیدوارم آخر سال آینده آب انتقالی از حوزه غربی دریاچه ارومیه وارد دریاچه شود.

وی با اشاره به اینکه 65 درصد طرح ایجاد تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه اجرا شده، اظهار کرد گفت: به بهره برداری از این تونل تا پایان سال آینده 650 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه می شود. علاوه بر این، 300 میلیون مترمکعب آب از شهرهای اطراف و 40 درصد از محل صرفه جویی آب های کشاورزی به این دریاچه وارد خواهد شد تا با احتساب مازاد بارش، مقدار 3.7 میلیارد مترمکعب آب مورد نیاز برای این دریاچه تأمین شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در حالی که طرح احیای کامل دریاچه ارومیه در پایان سال 1402 طراحی شده بود، به خاطر کمبود بودجه این طرح تا پایان سال 1404 به پایان می رسد.

انتهای پیام/

نظر شما