شناسهٔ خبر: 2776589 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روسيه در دکترين نظامي جديد خود ناتو را تهديدي اساسي براي اين کشور دانست

صاحب‌خبر - تهران/ واحد مرکزی خبر/ سیاسی 1393/10/05
کرملین روز جمعه با انتشار نخستین رونوشت از دکترین نظامی روسیه که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور آن را تصویب کرد، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) را تهدیدی اساسی برای امنیت روسیه دانست.
در این دکترین همچنین « از تقویت توانایی های نظامی ناتو در مرزهای روسیه و تدابیر اتخاذ شده برای استقرار سامانه دفاع ضد موشکی در شرق اروپا، ابراز نگرانی شده است. »
اوکراین روز چهارشنبه با صرفنظر کردن از جایگاه کشور غیر هم پیمان گامی به سمت ناتو برداشت. این اقدام نمادین خشم مسکو را برانگیخت.
مسکو همچنین بارها تصمیم ناتو را برای استقرار نیرو در کشورهای عضو در مرز روسیه مانند کشورهای منطقه بالتیک و لهستان محکوم و همچنین از برنامه آمریکا برای ایجاد سپر ضد موشکی در شرق اروپا انتقاد کرد.
ماهیت دفاعی دکترین نظامی روسیه باوجود این محافظه کارانه است و در آن بر تعهد نظامی روسیه تأکید شده است مگر آنکه همه راه حل های غیر خشونت بار مؤثر واقع نشود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، در این رونوشت با ذکر اینکه « احتمال جنگ علیه روسیه کاهش یافته است » به فهرستی از تهدیدها اشاره شده است که در برخی زمینه ها مانند « مطالبات اراضی، دخالت در امور داخلی کشورها و ارسال سلاح های راهبردی به فضا شدت یافته است. »
در دکترین نظامی جدید روسیه همچنین به مفهوم « بازدارندگی غیر هسته ای » اشاره شده است که با حفظ آمادگی نیروهای نظامی متعارف در سطح بالا و تعهد به سازمان های امنیتی منطقه ای مانند جامعه کشورهای مستقل همسود و سازمان همکاری شانگهای میسر می شود.
روسیه با وجود این در صورت حمله به این کشور و متحدان خود و یا وجود تهدید علیه روسیه، حق استفاده از تسلیحات هسته ای را برای خود محفوظ می داند.
برخلاف آنچه برخی رسانه های روس اعلام می کنند « حمله پیشگیرانه » صورت نمی گیرد.
مسکو همچنین اعلام کرد یکی از تلاش های اصلی نیروهای مسلح این کشور در زمان صلح « تأمین منافع ملی روسیه در قطب شمال خواهد بود. »
قطب شمال منطقه ای راهبردی برای توسعه اقتصادی و تأمین انرژی آینده روسیه به شمار می آید و این موضوع از موارد بحث برانگیز برای آمریکا و کاناداست.
173/132

نظر شما