شناسهٔ خبر: 27670597 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

مسکو: آمریکا، انگلیس و فرانسه در تدارک حمله نظامی به سوریه هستند

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که آمریکا، انگلیس و فرانسه خود را برای حمله نظامی به سوریه به بهانه استفاده نیروهای دولتی از سلاح شیمیایی، آماده می‌کنند.
به گفته ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه، تعدادی از عناصر مسلح و تروریست وابسته به گروه تحریر الشام، پس از کسب آموزش‌هایی در زمینه کار با مواد سمی از سوی شرکت خدمات نظامی اولایو انگلیس، وارد استان ادلب سوریه شده‌اند. سخنگوی وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که عناصر مسلح و تروریست مستقر در استان ادلب سوریه، خود را برای صحنه‌سازی وقوع یک حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان از سوی نیروهای دولتی آماده می‌کنند.
به گفته ژنرال ایگور کوناشنکوف، به منظور انجام حمله ادعایی شیمیایی در شهر جسرالشغور در استان ادلب، شبه‌نظامیان تحریرالشام هشت تانکر حاوی کلرین را به روستایی در چند کیلومتری جسرالشغور ارسال کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی سالیوان وارد خلیج فارس شده است و همچنین بمب‌افکن بی-۱ ارتش آمریکا در پایگاه هوایی العدید قطر مستقر شده‌ که هدف از این تحرکات، حمله به سوریه است.
این تحرکات نظامی در شرایطی انجام می‌شود که مقامات آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی بار دیگر طی چند روز اخیر ادعاهایی را درباره حملات شیمیایی در سوریه مطرح کرده بودند.
همزمان آژانس خبری «بلومبرگ» از هشدار مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا به همتای روسی خود درباره حمله جدید و شدیدتر به نیروهای دولتی سوریه در صورت استفاده مجدد دمشق از سلاح شیمیایی خبر داد. بلومبرگ به نقل از چهار منبع خبری نوشت، جان بولتون مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی در جریان مذاکرات روز پنجشنبه گذشته با “نیکلای پاتروشیف” دبیر شورای امنیت ملی روسیه هشدار داد که اگر دمشق بار دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کند، واشنگتن حاضر است حملات جدیدی علیه نیروهای دولتی سوریه انجام دهد که بسیار شدیدتر از حمله قبلی خواهد بود.
این درحالی است که روسیه به آمریکا و متحدانش نسبت به هرگونه اقدام نسنجیده علیه سوریه هشدار داد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها از تاریخ درس نمی‌گیرند و اکنون شاهد تنش خطرناک دیگری هستیم. وی افزود: سناریوی احتمالی اکنون آماده سازی برای اقدام تحریک‌آمیز و در پی آن انجام حملاتی علیه سوریه است که ما به آمریکا و همپیمانانش نسبت به هرگونه اقدام نسنجیده جدید در سوریه هشدار می‌دهیم.
در این حال رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که با همکاری روسیه، ایران و ترکیه در حل بحران سوریه پیشرفت های جدی حاصل شد.ولادیمیر پوتین در دیدار با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، خلوصی آکار وزیر دفاع و هاکان فیدان رییس سازمان اطلاعات ملی ترکیه در کاخ کرملین خاطرنشان کرد که با تلاش و مشارکت کشورهای ذی نفع دیگر در حل مساله سوریه ازجمله ایران و نیز همکاری با سازمان ملل و کشورهای اروپایی و آمریکا توانستیم در حل بحران سوریه به پیشرفت جدی دست یابیم. در چنین شرایطی رئیس جمهور اسبق آمریکا از کشورهای غربی از جمله واشنگتن خواست به تعامل تدریجی با سوریه روی آورند و تاکید کرد که صلح ناقص بهتر از ادامه جنگ در سوریه است.
جیمی کارتر، به سست شدن صداها در سر دادن شعار “اسد باید برود” اشاره و تاکید کرد، بهترین کار در حال حاضر آزمودن دولت سوریه از طریق قرار گرفتن دمشق در مسیری جدید است که به پایان جنگ در این کشور منتهی می‌شود. وی گفت: غرب باید تغییر نظام در سوریه را فراموش کرده و به جای تغییر نظام، توجه خود را به تعامل تدریجی و ایجاد دموکراسی در آن معطوف کند. کارتر گفت، غرب و آمریکا می‌توانند سفارت خود را در سوریه بازگشایی کنند و عدم حضور دیپلمات‌های این کشورها در دمشق باعث می‌شود بسیاری از فرصت‌ها از دست برود.
خبر دیگر اینکه روزنامه «الاخبار» لبنان اعلام کرد که دولت سوریه از حزب الله به طور رسمی خواست نیروهایش را در این کشور برای یک دوره دیگر باقی نگه دارد.سوریه خواستار باقی ماندن نیروهای حزب الله تا پایان درگیری ها در مناطق شمال غرب و شمال شرقی این کشور شد. به نوشته این روزنامه، در داخل حزب الله نیز اقداماتی اتخاذ شده که حضور نیروهای این حزب در سوریه برای دوره بلند مدت ادامه پیدا خواهد کرد. بر اساس این گزارش، حزب الله به نیروهای دولتی سوریه در آشتی های داخلی همزمان با بازگشت آوارگان سوری از لبنان و نیز تنظیم وضعیت موجود در مرز لبنان و سوریه، کمک خواهد کرد.

نظر شما