شناسهٔ خبر: 27574424 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل از موزه جنوب شرق دیدن کرد

زاهدان - ایرنا - ماریا دوتسنکو رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران که به منظور افتتاح نمایشگاه عکس همکاری سازمان ملل و ایران به زاهدان سفر کرده امروز/ سه شنبه/ با حضور در موزه جنوب شرق کشور از نزدیک با گوشه ای از تاریخ کهن سیستان و بلوچستان آشنا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در جریان بازدید رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان و کارشناس موزه جنوب شرق به معرفی اشیای بدست آمده در کاوش های محوطه باستانی شهرسوخته، دهانه غلامان و سایر محوطه های باستانی و تاریخی این استان و بخش های مردم شناسی آن پرداختند.
ماریا دوتسنکو در این بازدید از مشاهده نخستین جراحی جمجه، نخستین انیمیشن، نخستین چشم مصنوعی و دهها اثر منحصر به فرد در این موزه به وجد آمد و این آثار را گنجینه ای گرانبهایی از تاریخ ایران باستان دانست.
به گزارش ایرنا موزه­ منطقه ­ای جنوب شرق کشور در زاهدان با 13 هزار متر مربع مساحت و 10 هزار متر مربع زیربنا به نمایش و معرفی منطقه جنوب شرق شامل استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان در قالب تصاویر و اشیا تاریخی در سه طبقه اصلی باستان شناسی، مردم شناسی و بوم شناسی می پردازد.
در بخش باستان شناسی این موزه اشیایی از محوطه های باستانی جیرفت و شهداد ( کرمان )، اسپیدژ (ایرانشهر)، چِگِردَک ( دلگان ) و کِشیک (نیکشهر) و شهرسوخته ( هامون ) و دهانه غلامان ( زهک ) به نمایش گذاشته شده است.
بخش مردم شناسی موزه جنوب شرق نیز شامل نمایش نسخ خطی، سکه ها، اشیا مربوط به دوران اسلامی و معاصر همچنین معرفی آداب و رسوم، پوشاک و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در قالب صحنه سازی است.
همچنین بخش بوم شناسی شامل نمونه ‌هایی از تاکسیدرمی پرندگان و حیوانات در کنار آکواریوم بزرگی از آبزیان است و علاوه بر این در این قسمت تابلوهای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان و مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان امروز/سه شنبه/ همزمان با روز عرفه در زاهدان افتتاح شد.
این نمایشگاه با حضور ماریا دوتسنکو رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، محمد هادی مرعشی معاون امنیتی و انتظامی استاندار، محمد تقی اوکاتی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سیستان و بلوچستان، قاسم سیاسر مدیر کل اسناد و کتابخانه ملی، مرتضی سلطانی نژاد معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و شماری از مسئولان و اصحاب رسانه در نگارخانه فردوسی مجتمع بزرگ فرهنگی هنری زاهدان گشایش یافت.
7316**3213

نظر شما