شناسهٔ خبر: 27530535 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

توصیه‌های جمال میرصادقی در بزرگداشتش+فیلم

بزرگداشت جمال میرصادقی با اعلام یک خبر همراه شد؛ کتاب این نویسنده پس از ۱۰ سال مجوز گرفته است. همچنین او در توصیه‌ای خطاب به علاقه‌مندان نویسندگی گفت: داستان را باید یاد گرفت؛ داستان را نبافید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در برنامه عصر کتاب که یکشنبه (بیست‌و هشتم مردادماه) در خانه کتاب برگزار شد از مقام ادبی جمال میرصادقی به عنوان یک نویسنده پیشکسوت و مدرس داستان‌نویسی تقدیر شد. در این برنامه برخی از شاگردان او از گذشته تا امروز حضور داشتند، و برخی حتی پیش‌تر از شروع برنامه آمده بودند تا بتوانند چند دقیقه‌ای استاد خود را ببینند و از زحماتش قدردانی کنند.

در آغاز برنامه نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان گفت: خانه کتاب با برنامه‌هایی که تا کنون داشته سعی کرده تا از زحمات استادان قدردانی کند چرا که ما اعتقاد داریم این قدردانی و گرامی‌داشت باید در زمان حیات آنان باشد نه در زمان ممات‌شان؛ چرا که در زمان ممات‌شان عده فراوانی برنامه‌های این‌چنینی برگزار می‌کنند اما در زمان حیات‌شان، انگشت‌شمار هستند کسانی که گرامی‌داشتی برگزار می‌کنند. قرار است تا پایان سال هم یک‌سری برنامه‌ها در کنار برنامه تجلیل از استادان برگزار کنیم.

او با بیان این‌که خود جمال میرصادقی می‌تواند به تنهایی یک دانشگاه باشد گفت: ایشان تربیت نسلی که انجام داده‌اند برای آن بوده که بتوانند فرهنگ ایران را به نسل‌های بعد منتقل کنند و ما به امثال آقای میرصادقی بیش از این نیازمندیم.

پس از پخش مستندی از برگزاری کارگاه‌های داستان‌نویسی جمال میرصادقی که در آن شاگردان این نویسنده هر کدام جملاتی را از احساسات‌شان نسبت به او بیان کردند، تعدادی از شاگردان او برای سخنرانی کوتاه آمدند تا از آموخته‌های‌شان در کارگاه‌های نویسندگی جمال میرصادقی بگویند.

اما پیش از آن‌ها مریم حسینی، استاد زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا، در جایگاه حضور یافت؛ او خود را یک معلم ادبیات دانست و درباره جمال میرصادقی گفت: هنگامی که دستم را بر روی کاغذ گذاشتم تا درباره جمال میرصادقی بنویسم فورا متوجه دو جنبه و دو ویژگی از جمال میرصادقی شدم و امروز هم می‌خواهم در مورد همان دو وجه صحبت کنم. نقد داستان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جناب آقای میرصادقی در مجموعه فعالیت‌های زندگی‌شان است. کتاب‌های مهمی چون «کتاب ادبیات داستانی»، «عناصر داستان»، «داستان‌های خیالی» و... مرجع ادبیات داستانی در سال‌های طولانی بوده است.

حسینی در ادامه وجه دوم را وجه نویسندگی میرصادقی دانست و بیان کرد: ایشان نویسنده داستان‌های کوتاه‌، رمان‌ها و مجموعه‌های داستانی بسیاری هستند که از سال ۱۳۳۷ تا امروز نزدیک به ۶۰ سال است که این آثار منتشر شده و هنوز زیر چاپ است. برای من که دوستدار داستان بوده و هستم انتشار «کتاب ادبیات داستانی» اتفاق مهمی بود.

این استاد ادبیات در پایان سخنرانی خود با اشاره به سبک داستان‌نویسی میرصادقی در آثار مختلف گفت: میرصادقی از دل اجتماع برآمده و داستان طبقات مختلف جامعه را نگاشته است؛ از مردم اعماق جامعه تا طبقه‌ روشنفکری. منطق داستان‌نویسی او، منطق نویسندگان تهران است؛ موضوعات متنوعی از نگارش داستانی این نویسنده وجود دارد. شکاف و گسست میان نسل‌ها از موضوعات مهم داستان‌نویسی اوست. میرصادقی نویسنده‌ای است که از مردم و برای مردم نوشت.

در ادامه از مریم طاهری مجد به عنوان یک نویسنده جوان برای سخنرانی دعوت شد؛ او با بیان این‌که خواننده آثار میرصادقی بوده، خود را از فرصت شرکت در کلاس‌های این نویسنده محروم دانست و جملاتی را درباره آموخته‌هایش از آثار میرصادقی بیان کرد.

احمد پوری ، نویسنده و مترجم، به عنوان رئیس انجمن صنفی داستان‌نویسان استان تهران در این مراسم گفت: از جمال میرصادقی خیلی چیزها را می‌توان آموخت؛ دور از هیاهو بودن را، با متانت کار کردن را. امیدوارم نفس ایشان همواره بر سر ادبیات ما باشد.

سپس شهرام اقبال‌زاده مترجم در سخنانی از تاثیر آثار جمال میرصادقی در زمینه آموزش داستان‌نویسی سخن گفت.

سرانجام لحظه سپاس و قدردانی از جمال میرصادقی فرارسید. این تجلیل با حضور محمدجواد مرادی‌نیا، مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی (اداره کتاب)، نیکنام حسینی‌پور، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، نجفقلی حبیبی، احمد پوری، اسدالله امرایی، علی‌اصغر محمدخانی و منوچهر حسن‌زاده مدیر انتشارات مروارید همراه بود که حسن‌زاده از مجوز گرفتن کتاب میرصاقی پس از ۱۰ سال خبر داد؛ این خبر با استقبال و تشویق حاضران همراه شد.

در پایان جمال میرصادقی خود در مراسم گرامیداشتش در جایگاه سخنرانی قرار گرفت؛ او با تشکر از خانه کتاب برای این برنامه خاطره‌ای را بیان کرد و از حاضران خواست تا به جای سخنرانی از او سوال بپرسند و او پاسخ دهد.

میرصادقی در پاسخ به یکی از حاضران درباره نخستین قدم برای شروع داستان‌نویسی گفت: داستان را باید یاد گرفت. داستان را نبافید. ما دو نوع نوشتن داریم؛ یکی این است که فرد موضوع شنیده‌شده از دیگران را بنویسد و چیزی از احساساتش ننویسد، که این به زودی ته می‌کشد. اگر می‌خواهید؛ از خودتان و از تجربه خودتان استفاده کنید، چرا که انسان همواره متحول می‌شود. اگر از اندوخته و درون خودتان استفاده کنید همیشه حرفی برای گفتن دارید.

میرصادقی همچنین درباره ادبیات داستانی امروز اظهار کرد: اگر نویسنده‌های امروزی شخصیتی داشتند و در اصطلاح نویسنده نویسنده بودند، خودشان خودشان را می‌شناختند و به گفتن من احتیاج نبود؛ اما این‌گونه نیست. گروهی هستند که برای ناشر یا کتاب‌فروشی تبلیغ می‌کنند تا کتاب‌های‌شان را چاپ و توزیع کنند. نویسنده درختی‌ است که در خودش ریشه دارد و اگر به جایی بسته شود فاسد می‌شود. اگر کسی را می‌شناسید که به خودش وابسته باشد اوست که نویسنده بزرگی خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما