شناسهٔ خبر: 27482878 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

آغاز ثبت نام در سامانه جامع روابط کار

مدیرکل روابط کار وزارت کار: سامانه جامع روابط کار بعنوان سامانه حساب شده برای بهبود فضای کسب کار است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
اسماعیل ظریفی آزاد در گفتگو با برنامه 18:30 با بیان اینکه از امروز ثبت نام در سامانه جامع روابط کار شروع شده است، گفت: دولت الکترونیک به فضای کسب و کار بهبود می بخشد و مطالبه جامعه کارگری، شفافیت قراردادها، بهبود فضای کسب و کار و کاهش هزینه ها  از جمله محاسن سامانه است.
 
ظریفی آزاد افزود: هیچ کارفرمایی که قصد قانون گریزی ندارد و همه به همکاری با سامانه جامع روابط کار علاقمند هستند و همکاری می کنند.
 
مدیرکل روابط کار وزارت کار از تعداد یک هزار 200 کارفرما خبر داد و افزود: لیست بیمه 12 میلیون نفر کارگر بیمه شده اجباری در کشور، از طریق سامانه الکترونیکی ارسال می شود.
 
او با تاکید براینکه سامانه باعث بهبود فضای کسب و کار می شود، گفت: سامانه می تواند روابط کار و کارگری، طبقه بندی مشاغل و اطلاع رسانی به موقع را بهبود ببخشید.
 
جزئیات و مراحل ثبت نام در سامانه جامع روابط کار 
او گفت: ظرف چند ماه آینده همه 32 زیر سامانه و ظرفیت های دیگر این سامانه راه اندازی خواهد شد.
 
ظریفی آزاد افزود: کارکردن با سامانه جامع روابط کار پیچیده نیست و کاگران و کارفرمایان فقط یکبار با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت ثبت نام می کنند.
 
مدیرکل روابط کار وزارت کار افزود: این سامانه ضمانت اجرایی دارد اما چون به نفع جامعه کارگری (کارفرما و کارگر) است، نیازی به استفاده از ضمانت اجرایی نیست. ثبت قراردادها در سامانه مطالبه جامعه کارگری است بنابراین کارفرمایی که قانون گریزی نمی کند مشکلی برای ثبت قرارداد در سامانه ندارد.
 
مدیرکل روابط کار وزارت کار افزود: در این سامانه حدود 32 خدمت در حوزه روابط کار، هم برای کارگران و هم برای کارفرمایان پیش بینی شده است که در فاز نخست دو زیرسامانه «ثبت الکترونیکی دادخواست کارگران» و «ثبت قراردادهای نیروی کار توسط کارفرمایان» راه اندازی می شود.
 
ظریفی آزاد گفت: ثبت الکترونیکی شکایات (دادخواست) کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف و ثبت قراردادهای کار نیروی انسانی توسط کارفرمایان یکی از ویژگی‌های سامانه جامع روابط کار است.
 
 او در مورد مراحل ثبت نام در سامانه گفت: کارگران و کارفرمایان فقط یکبار به دفاتر پیشخوان مراجعه و با هزینه 5 هزار تومان برای کارگران و کارفرمایان 6 هزار تومان ثبت نام می کنند.
 
وی افزود: در آینده فقط با استفاده از تلفن همراه و ورود به سامانه جامع روابط کار به نشانی http://prkar.mcls.gov.ir/ تکمیل اطلاعات و انتخاب نوع خدمت و پیگیری آن از طریق ورود به استفاده از این سامانه به راحتی انجام خواهد شد و به مرور زمان با راه اندازی مابقی بخش های سامانه دادخواست های بصورت الکترونیکی می شود.
 
او با یادآوری آغاز ثبت نام در سامانه جامع روابط کار از امروز، افزود: ثبت نام در سامانه همیشگی است و محدودیتی ندارد.

 
جزئیات و مراحل ثبت نام در سامانه جامع روابط کار
 
علی اصغر آهنی‌ها نماینده کارفرمایان در شورای کار در ارتباط تلفنی با برنامه، دو پیشنهاد ارائه کرد و گفت: هر فردی که قراردادکاری می بندد(کارگر و کارفرما) بعنوان شناسنامه کاری در سامانه ثبت شود.
 
پیشنهاد دوم در مورد آموزش کاربران بود، آهنی ها در این باره گفت: با داشتن حجم زیاد صنوف و زمانبر بودن پیاده سازی اطلاعات کار و کارگری، بهتر است آموزش جامعه کارگری برای ثبت اطلاعات با یک سیستم تشویقی همراه باشد.
 
 
  جزئیات و مراحل ثبت نام در سامانه جامع روابط کار
 
نماینده کارگران در شورایعالی کار نیز در ارتباط تلفنی گفت: تکلیفی که برای کارفرمای قانون مدار قرار داده شده بود الان یکی از کارکردهای سامانه جامع روابط کار است و با استقبال آنها مواجه شده است.
 
علی خدایی گفت: جامعه کارگری از شفافیت قراردادها استقبال می کند و طبق قانون تکلیف شده است یک نسخه از قراردادهای کاری به وزارت کار ارسال شود.
 
خدایی با استقبال از سامانه افزود: در حوزه اطلاع رسانی باید آموزش بیشتری داده شود.

نظر شما