شناسهٔ خبر: 27389178 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تصویب لایحه فاینانس قطار شهری کرج

لایحه دوفوریتی شهرداری برای استفاده از تسهیلات خارجی برای تکمیل خط دو قطار شهری کرج در جلسه علنی شورای اسلامی شهر کرج تصویب شد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز البرز،  در هشتاد و یکمین جلسه رسمی شورای شهر کرج، لایحه دوفوریتی شهرداری در خصوص استفاده از تسهیلات خارجی یا فاینانس برای تکمیل خط دو قطار شهری کرج مطرح شد.

 

علی‌اصغر صلواتی رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی قطار شهری کرج در این مورد گفت: قرار است در قالب این تسهیلات خارجی یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون یوان چین دریافت کنیم که این فاینانس بر اساس مصوبه شورای عالی اقتصاد تعیین‌شده است. 

وی با تأکید بر اهمیت استفاده از فاینانس در پروژه قطار شهری کرج گفت: تزریق ۳ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های قطار شهری از طریق تسهیلات داخلی به‌راحتی به دست نمی‌آید و به‌جز یک مسیر ۱۰ کیلومتری از خط ۴ قطار شهری تهران در هیچ‌یک از پروژه‌های متروی کشور از فاینانس خارجی استفاده‌نشده است.

عباس زارع رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر کرج هم در این خصوص گفت: فاینانس فرصت خوبی برای تزریق مالی به پروژه قطار شهری کرج است و اگر از ارز مبادله‌ای بدین منظور استفاده شود بهتر است به شهرداری این اجازه را بدهیم که از این فرصت بهره‌برداری کند.

وی ادامه داد: برنامه تأمین مالی در این خصوص باید به‌طور کامل با پروژه قطار شهری لینک شود و نباید جذب این تسهیلات بانکی خارجی درگیر مناقشات حقوقی و یا پرداخت بدهی به پیمانکار شود.

منصور وحیدی نائب رئیس شورای شهر کرج هم در مورد این لایحه گفت: مشکل اساسی ما با پیمانکار است، ایرادات زیادی به نحوه عملکرد این پیمانکار وارد است، به همین دلیل حال که موضوع تخصیص اعتبار به پروژه قطار شهری کرج مطرح است باید خروجی این کار مشخص باشد.

فرج اله ایلیات دیگر عضو شورای شهر کرج نیز گفت: گاهی وقت‌ها تصمیمات ما تبعاتی خواهد داشت که باید از ابتدا به فکر آن باشیم اما اکنون با توجه به اهمیت تکمیل پروژه قطار شهری کرج و تزریق مالی به آن استفاده از روش فاینانس بسیار مؤثر است.

وی در ادامه گفت: با استفاده از فاینانس بازه زمانی افتتاح پروژه قطار شهری کرج کوتاه‌تر خواهد شد و با تزریق بودجه سالانه به این پروژه بیش از ۶ سال زمان خواهد برد تا تکمیل‌شده و بهره‌برداری شود.

حسین محمدی رئیس کمیسیون محیط‌زیست، سلامت و ایمنی شورای شهر کرج هم در این خصوص گفت: بازپرداخت دوره هفت‌ساله این فاینانس حدود ۳.۱ است و یک روش اقتصادی خوبی برای تکمیل پروژه قطار شهری کرج خواهد بود چون در شرایط کنونی با بهره  تسهیلات بانکی داخل کشور استفاده از فاینانس یا تسهیلات بانکی خارجی به‌صرفه‌تر است.

محمدحسین خلیلی اردکانی دیگر عضو شورای شهر کرج نیز با اشاره به اینکه در چنین شرایطی استفاده از فرصت‌های مالی و تزریق منابع برای پروژه قطار شهری کرج اهمیت زیادی دارد، بیان کرد: امیدواریم تا دهه فجر دو ایستگاه قطار شهری کرج راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه از اوراق مشارکتی ۴۰۰ میلیارد تومانی پروژه قطار شهری کرج حدود ۲۵۰ میلیارد تومان کم شده است، توضیح داد: این پروژه به‌یقین از افتخارات خوب برای شهر کرج خواهد بود و هرگونه اقدام در مورد آن مثبت است.

رحیم خستو سخنگوی شورای شهر کرج نیز گفت: باید مشخص شود که از مبلغ  این فاینانس چه میزان قرار است به پیمانکار پروژه قطار شهری کرج که تاکنون به تعهداتش عمل‌نکرده است قرار است پرداخت شود و دیگر اینکه منابع لازم برای بازپرداخت این تسهیلات بانکی از کجا قرار است تأمین شود.

وی بابیان اینکه وقتی هزینه کرد یک هزار میلیارد تومانی در پروژه قطار شهری کرج به‌خوبی اعمال می‌شود و ردیف‌های تزریق بودجه به‌درستی مشخص نیست، افزود: تمامی ابعاد کار به ازای قبول این تعهد بانکی باید مشخص شود.

به دنبال اعلام نظرها در خصوص لایحه دوفوریتی استفاده از فاینانس یا تسهیلات بانکی خارجی در پروژه قطار شهری کرج، دو فوریت و اصل این لایحه با قید اینکه از ارز مبادله‌ای بدین منظور استفاده شود به تصویب رسید.

 

نظر شما