شناسهٔ خبر: 27357643 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ششمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی افتتاح شد

ششمین نمایشگاه ایران نوشت امروز با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولین فرهنگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ششمین نمایشگاه ایران نوشت امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی در این مراسم به اقتصاد بازار لوازم التحریر اشاره کرد و اظهار کرد: حجم بازار لوازم التحریر در کشور ۴ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و حجم گسترده‌ای از آن به تولیدکنندگان خارجی اختصاص دارد اما اگر این بازار در دست تولیدکنندگان داخلی باشد، ۵۰ هزار شغل ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در بُعد فرهنگی لوازم التحریر، کاراکترها نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند البته کاراکترها در حوزه کودک و نوجوان در ۱۶ حوزه مانند لوازم التحریر و لوازم اتاق خواب نقش‌آفرین هستند که عمده کاراکترها غیر بومی و متعارض با نظام اسلامی است مثلاً خشونت را ترویج می‌کند.

حسینی اظهار کرد: در سال ۹۲، حجم توجه به کاراکترهای خارجی بسیار بالا بود و ما تلاش کردیم که در این مدت به سمت نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی حرکت کنیم؛ در نظرسنجی صورت گرفته،  ۱۰ کاراکتر محبوب دانش‌آموزان ایرانی «آمریکایی» بودند.

وی با بیان اینکه در تولیدات خارجی به سلامت نوجوانان توجه نمی‌شود، گفت: در تولیدات داخلی تلاش می‌شود سلامت دانش‌‌آموزان در اولویت باشد.

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی اظهار کرد:تاکنون ۱۰۰ تولید کننده برای نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی پای کار آمدند و امسال بیش از یک‌هزار محصول جدید داریم و با همت آموزش و پرورش در ۷۰۰ نقطه آموزشی و چند هزار فروشگاه، نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی عرضه می‌شود. 

 وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم به بحث آثار اقتصادی استفاده از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: عنوان می‌شود گردش مالی بازار لوازم التحریر ۴ هزار میلیارد تومان است البته حدس بنده بازار ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل را ایجاد می‌کند؛ این عدد بزرگی است و نباید به سادگی از کنار آن بگذریم

وی با بیان اینکه یکی از عوامل ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی به بیکاری باز می‌گردد، افزود: عنوان می‌شود سهم تولیدکنندگان داخلی از این بازار لوازم التحریر، ۱۰ تا درصد است.

بطحایی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش خود را مکلف به حضور در این عرصه می‌داند، به این دلیل است که بازار ۶ هزار میلیارد تومانی دارد که می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل ایجاد کند و این فرصت شغلی به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌انجامد.

وی به بار فرهنگی لوازم التحریر اشاره کرد و افزود: بار فرهنگی لوازم التحریر برای ما بیشتر اهمیت دارد زیرا لوازم التحریر حامل بار فرهنگی برای دانش‌آموزان است حتی ترکیب رنگ‌ها آثار مثبت و منفی دارد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کشور ما بیش از هر کشوری دارای قهرمان در عرصه‌های مختلف است و ما نیاز به الگوسازی از سوی کشورهای خارجی نداریم.

وی ادامه داد: این دو بخش با بخش سلامت موجب شد که مسؤولانه‌تر وارد حوزه فرهنگی شویم و همه ما در بخش‌های مختلف مسؤولیم؛  در سال‌های اول انقلاب، استفاده از کالای ایرانی یک فضیلت بود و آنهایی که کالای خارجی داشتند در انباری گذاشته بودند ولی کم‌کم کالاهای تجملی تبدیل به فضیلت شد.

بطحایی افزود:  ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم و ۳۰ میلیون نفر  از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش دارند و اقدامات فرهنگی موثری می‌توانیم در آموزش و پرورش انجام دهیم.

وی به اقداماتی که وزارت آموزش و پرورش در این زمینه انجام می‌دهد، گفت: استفاده از کالای ایرانی در بوفه مدارس و فروشگاه ‌های مرتبط با آموزش و پرورش از اقدامات است و ما اعلام کردیم به هیچ عنوان در فروشگاه ‌های مرتبط با آموزش و پرورش است نباید کالای خارجی عرضه شود.

وزیر آموزش و پرورش به ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی که دارای نماد خارجی باشند در مدارس تأکید کرد و افزود: به عنوان مثال دانش‌آموزان نباید از کوله‌پشتی‌ها و لوازم التحریری استفاده کنند که نماد خارجی را تبلیغ می‌کنند و در این مسیر به کمک والدین نیاز داریم.

وی تصریح کرد: توجیه دانش آموزان و والدین در استفاده از کالای ایرانی از دیگر اقدامات است به طوری که رغبت به خرید لوازم التحریر ایرانی بیشتر شود.

بطحایی به ایجاد سامانه‌‌ای برای معرفی کالای با کیفیت و استاندارد ایرانی به خانواده‌ها اشاره کرد و افزود: باید نمایشگاه دائمی در آموزش و پرورش داشته باشیم زیرا دسترسی به کالای ایرانی سخت است اما کالای خارجی به وفور مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: رقابت ناجوانمردانه بین کالای ایرانی و خارجی وجود دارد و ما نیازمند کمک  بخش‌های دولتی هستیم؛ باید به کالای ایرانی رانت دهیم تا بتوانند این فاصله را کاهش دهند و باید از کالای ایرانی حمایت شود و فرصت بهتر ‌و بیشتر فراهم شود.

 حجت الاسلام والمسلمین احمد مارنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این مراسم اظهار کرد: این نمایشگاه از چند بُعد قابل توجه است که نخستین آن، اقتصاد فرهنگ است؛ یکی از موضوعات و کارکردهای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز توجه به اقتصاد فرهنگ است. 

وی ادامه داد: به همان اندازه که اقلام ضروری چون نان، روغن و برنج را در سبد کالای مردم در نظر می‌گیریم، حق مردم است که کالای فرهنگی نیز در آن لحاظ شود که کتاب، فیلم، تئاتر، موسیقی، نوشت افزار از آن جمله است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مازنی اضافه کرد: تأمین نیازهای فرهنگی می‌تواند مقدمه‌ای باشد که مردم نیازهای معیشتی‌شان را با دست خود تأمین کنند زیرا فرهنگ تولید، فرهنگ مصرف، کیفیت کالای تولیدی همگی زیرمجموعه مقوله فرهنگ هستند.

وی با بیان اینکه باید جامعه به سمت کارآفرینی حرکت کند، افزود: کارآفرینی با شغل آفرینی متفاوت است زیرا کارآفرینی ارزش آفرینی است؛ ما می‌توانیم صرفاً کارخانه‌ای احداث کنیم که افرادی سرکار بروند اما اگر کارآفرین تربیت کنیم آنها ارزش آفرین می‌شوند و اقتصادی خودکفا، پویا و پایدار را رقم می‌زنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد فرهنگی یعنی فرهنگ و صنایع فرهنگی به کمک اقتصاد بیایند؛ نه اینکه یارانه بگیر و متکی به درآمد نفت و دولت باشند.

وی با بیان اینکه صنعت سینما، صنعت گردشگری و مانند آن همگی می‌توانند به اقتصاد فرهنگ کمک کنند، اظهار کرد: امروز مقام معظم رهبری مهم‌ترین مسئله را اقتصاد دانسته‌اند و به نظر می‌رسد ما در نهادهای فرهنگی برای کمک به اقتصاد کشور باید اقتصاد فرهنگ را رونق دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مازنی و از اهالی فرهنگ خواست کمک کنند که چگونه فرهنگ را رونق دهیم و گفت: اگر به اهالی فرهنگ در حد منزلتشان حرمت نگذاشته‌ایم به سهم خود عذرخواهی می‌کنم؛ باید شأن و منزلت فرهنگیان و هنرمندان رعایت شود تا بتوانند نقش آفرین باشند.

وی با تأکید بر اینکه بازار نوشت افزار ایرانی -اسلامی می‌تواند در اقتصاد اثرگذار باشد، ادامه داد: محصلان و دانشجویان به نوشت افزار نیاز دارند و خانواده ای نیست که دانش‌آموز و دانشجو داشته باشد اما نیازی به قلم و دفتر نداشته باشد؛ تقاضا وجود دارد و تولیدکنندگان باید به این نیاز پاسخ دهند و شرطش این است که این کالا باید برای مخاطب جذاب باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه نوشت افزار غیرایرانی با کیفیت و تصاویر زیبا تولید می‌شوند و برخی آثار خارجی به لحاظ فرهنگی و تربیتی بار منفی دارد اما جذاب است؛ باید نوشت افزار ما برای کودکان جذابیت داشته باشد. 

وی تصریح کرد: تصویر عروسک آمریکایی را روی دفتر و کیف در مقابل چشم کودک قرار می‌دهیم همانجا اصرار می‌کند که همان را بخرد زیرا آن‌را دیده و در خاطرش مانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مازنی به رابطه بین فعالیت‌های هنری، سینمایی، انیمیشن و لوازم التحریر اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال تصویر جناب خان برای بچه ها جذاب است چون خندوانه را دیدند.

وی تأکید کرد: حتما باید تصاویر نوستالژیک نوشت افزار برای بچه ها، تداعی کننده ارزش‌های بزرگتری باشد و بچه ها، محمدحسین فهمیده‌ها را هم خوب بشناسند؛ باید در تقویت فرهنگ خوداتکایی و خودکفایی تلاش کتیم و با همگرایی حرکت کنیم. 

نظر شما