شناسهٔ خبر: 27342483 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

خوردن هندوانه براي رفع تشنگي و تامين آب مورد نياز بدن، در روزهاي گرم تابستان، بسيار حائز اهميت است.

به گزارش مهر، هندوانه ميوه‌اي شيرين و آبدار است که مصرف آن علاوه بر رفع تشنگي و تامين آب بدن به دليل محتواي آب بالا (هر 100 گرم هندوانه حاوي 93 درصد آب)، حاوي مقادير قابل توجهي املاح و ويتامين‌ها شامل آهن، پتاسيم، ويتامين‌ آ، ويتامين ث، تيامين، ريبوفلاوين و نياسين است. مصرف يک ليوان آب هندوانه، 20 درصد نياز روزانه به ويتامين ث و 14 درصد نياز روزانه به ويتامين آ را تامين مي‌کند.بخش گوشتي قرمز رنگ هندوانه حاوي آنتي اکسيدان «ليکوپن» است. رنگدانه ليکوپن اثرات آنتي اکسيداني قوي دارد. اين آنتي اکسيدان به تمامي نقاط بدن وارد مي‌شود و راديکال‌هاي آزاد را خنثي مي‌کند.پوست هندوانه نسبت به بخش گوشتي آن، حاوي آب و شکر کمتر و ميزان فيبر بيشتري است. علاوه بر خواص بخش گوشتي هندوانه، تحقيقات نشان داده است قسمت سفيد پوست اين ميوه حاوي مقدار زيادي اسيدآمينه «سيترولين» است که با مکانيسم اتساع سرخرگ‌ها، مي‌تواند سبب بهبود گردش خون شود.

همچنين نتايج مطالعات نشان دهنده نقش مهم سيترولين در سيکل اوره بدن مي‌باشد، به اين ترتيب که سيترولين قادر است نيتروژن خون را جذب و آن را به ادرار تبديل کند. اين آمينو اسيد همچنين قادر است اسيدآمينه آرژينين توليد کند که در افراد دچار کمبود اين اسيدآمينه مفيد مي‌باشد. آرژينين همچنين مي‌تواند رشد ماهيچه‌ها را بهبود داده، سيستم ايمني را تحريک کند و با خستگي مبارزه کند.

در مجموع، هندوانه داراي آب فراوان، انرژي اندک و مواد مغذي بيشتر نسبت به ساير ميوه‌ها بوده و اثرات مفيدي در بهبود سلامتي بدن دارد. در صورت مصرف به اندازه و مناسب، هندوانه مي تواند خواص مفيدي براي فرد مبتلا به ديابت داشته باشد. البته با توجه به اينکه مصرف هندوانه همراه ساير ميوه‌ها که شاخص گليسميک بالا دارند مي‌تواند موجب افزايش قند خون به ميزان خطرناک شود، بنابراين مبتلايان به ديابت بهتر است که با پزشک يا يک متخصص تغذيه در اين زمينه مشورت کرده و راهنمايي بگيرند.بهترين زمان مصرف هندوانه، بين دو وعده غذا يعني تقريبا سه ساعت بعد از غذا و يک ساعت قبل از غذا است. مصرف هندوانه همراه يا بلافاصله بعد از خوردن غذا، سبب ايجاد اختلال در هضم مي‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما