شناسهٔ خبر: 27294265 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس مجلس ترکیه:

فشار آمریکا علیه ایران، روسیه و ترکیه خنثی می شود

آنکارا- ایرنا- بینالی یلدریم گفت: رفتار تهاجمی و فشار آمریکا علیه ایران، روسیه و ترکیه با تلاش های دیپلماتیک و همکاری خنثی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، یلدریم با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، با انتقاد از تداوم سیاست تحریم‌ آمریکا علیه دیگر کشورها بیان کرد: دولت های ایران، ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای واقع در منطقه ای دارای فرصت های بکر برای مقابله با این فشارها باید با هم همکاری کنند.
وی با بیان این که ترکیه گزینه های متعددی در مقابل تحریم و تهدید آمریکا در اختیار دارد، دلار را تنها متحد آمریکا عنوان کرد و افزود: مقامات واشنگتن باید این موضوع را درک کنند.
رئیس مجلس ترکیه همچنین نسبت به آغاز جنگ تجاری بین المللی به دلیل تحریم های پی درپی کشورها از سوی دولت آمریکا هشدار داد و اظهار کرد: تصمیم های متعدد آمریکا در تحریم کشورهای دیگر در حال تبدیل شدن به یک جنگ جهانی اقتصادی است.
به گزارش ایرنا، اختلاف میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس کشیش آمریکایی در ازمیر و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر و نیز دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم تولید ترکیه از سوی آمریکا موجب بروز تنش جدی در روابط دو کشور شده است.
مقامات دو کشور طی هفته گذشته برای حل اختلافات فی مابین در واشنگتن مذاکره کردند ولی شواهد نشان می دهد که این مذاکرات بی نتیجه بوده است.
روابط بین ترکیه و آمریکا در پی دستگیری و زندانی شدن آندرو برونسون کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه به اتهام همدستی با گروه گولن و پ.ک.ک و جاسوسی و نیز رد درخواست آمریکا برای آزادی این کشیش از سوی آنکارا تیره شده است.
آمریکا هفته گذشته با رد درخواست آزادی برونسون از سوی مقامات آنکارا، دو وزیر کشور و دادگستری را که در دستگیری و محاکمه این کشیش نقش کلیدی داشتند، تحریم کرد که دولت ترکیه نیز به طور متقابل اعلام کرد که وزرای کشور و دادگستری آمریکا را تحت تحریم قرار داده است.
همچنین روز گذشته دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا طی پیامی در توئیتر اعلام کرد که تعرفه واردات محصول فولاد و آلومینیوم تولید ترکیه به آمریکا دو برابر می شود.
خاورم/1905

نظر شما