شناسهٔ خبر: 27289890 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بازداشت ۲ میلیون مسلمان چینی در اردوگاههای بزرگ

کمیته حقوق بشر سازمان ملل با دریافت گزارش های موثق از بازداشت دو میلیون مسلمان و اقلیت اویغور در اردوگاههای بزرگ مخفیانه در چین پرده برداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از لوما نیوز، کمیته حقوق بشر در سازمان ملل از گزارش های موثق رسیده مبنی بر بازداشت و دستگیری نزدیک به دو میلیون مسلمان و اقلیت اویغور در چین در اردوگاههای بازداشت بزرگ مخفیانه پرده برداشت.

 

«جی مک دوگال» عضو کمیته سازمان ملل با اشاره به از بین بردن تبعیض نژادی، گفت: گمان زنی ها و آمارها نشان  می دهد که نزدیک به دو میلیون اقلیت مسلمان اویغور مجبور شدند تا در ارودگاه هایی در منطقه خودمختار سین کیانگ در غرب چین وارد شوند.

 

این عضو کمیته سازمان ملل افزود: ما نسبت به گزارش های موثق رسیده به شدت نگران هستیم، چرا که چین منطقه خودمختار اویغور را  شبیه یک اردوگاه آموزشی بزرگ  تبدیل کرده است و این منطقه را «منطقه بدون حقوق» با نام مبارزه با افراط گری دینی و حفظ ثبات جامعه نامید.

 

چین اعلام کرد که منطقه سین کیانگ، با خطر افراط گرایی اسلامی و جدایی طلبان که برای اجرای حملات و شعله ور کردن تنش بین اقلیت اویغور توطئه می کنند، مقابله می کنند.

 

گفتنی است، کشور چین جزو اولین کشورهایی است که اسلام در آن وارد شد و پس از ورود اسلام به سرعت گسترش پیدا کرد.اسلام از راه های دریایی و خشکی وارد چین شد. یکی از این راه‌ ها جاده ابریشم بود. تجار مسلمانان پس از انتشار دین اسلام در کشورهای غربی چین، از این جاده وارد این کشور شدند و اصول اعتقادی اسلامی و عادات ویژه اسلامی را نیز همراه با کالاهای خود به این کشور وارد کردند. اسلام تأثیر مهمی در زندگی جامعه چینی گذاشته است و مسلمانان برای توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی چین با دولت این کشور همکاری می کنند. اما آمار تعداد مسلمانان این کشور به طور دقیق در دست نیست و آمار متفاوتی در مورد تعداد آنها ارائه می شود. بر اساس گزارش های مختلف تعداد مسلمانان بین 50 تا 100 میلیون نفر برآورد می شود. مسلمانان در نواحی مختلف چین ساکن هستند اما اکثریت آنها در منطقه خودمختار سین کیانگ مستقرند.  

برچسب‌ها:

نظر شما