شناسهٔ خبر: 27270361 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر سابق ترکیه:

تهدید و فشار، شاخصه اصلی سیاست خارجی ترامپ است

آنکاراـ ایرناـ خدیجه بریل دده اوغلو وزیر سابق اتحادیه اروپای ترکیه گفت: تهدید، فشار و تحریم یکجانبه شاخصه اصلی سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، دده اوغلو در گفت و گو با شبکه تی.آر.تی به موضوع تحریم دو وزیر ترک از سوی واشنگتن به تلافی محکومیت حبس خانگی کشیش برونسون آمریکایی در ازمیر پرداخت و اظهار کرد: رفتار تند و تهدیدآمیز مقامات کاخ سفید فقط شامل حال ترکیه نیست بلکه سایر کشورها از جمله ایران و حتی اروپایی ها را هم در بر می گیرد.
وی بیان کرد: رفتار مقامات کاخ سفید با سایر کشورها به گونه ای است که انگار نظام قضایی و قوانین حقوقی فقط در آمریکا جریان دارد و دیگر کشورهای به صورت قبیله ای اداره می شوند.
وی اظهار کرد: آمریکا یک ابر قدرت جهانی است و این موضوع قابل انکار نیست اما دولت کنونی این کشور متاسفانه قدرت خویش را به اهرم فشار علیه سایر دولت ها تبدیل و مسیر مذاکرات در فضای برابر را مسدود کرده است.
وی اضافه کرد: دولت ترامپ برای حل مشکلات با سایر کشورها به هیچ وجه مسیر دیپلماسی را به عنوان اولویت اول خود انتخاب نمی کند بلکه با فشار، تهدید و تحریم به دنبال حل موضوعات مورد اختلاف بین المللی است.
رییس دانشکده روابظ بین الملل دانشگاه گالاتاسارای استانبول، مواضع مقامات کاخ سفید مبنی بر اعلام آمادگی برای مذاکره را نیرنگی بیش ندانست و تاکید کرد: آنها ابتدا با زبان تهدید، فشار و در نهایت اعمال تحریم وارد مبارزه با کشور مخاطب خود می شوند و پس از تضعیف موقعیت آنها، پیشنهاد مذاکره برای حل مشکلات می دهند که این روش راهی برای کسب امتیازات بیشتر است.
هفته گذشته در پی محکومیت قضایی آندرو برونسون کشیش آمریکایی در ترکیه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت این کشیش متهم به جاسوسی، ترکیه را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.
سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته طی مصاحبه ای اعلام کرد که واشنگتن به علت آزاد نشدن آندرو برانسون کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه، وزرای دادگستری و کشور ترکیه را تحریم می کند.
وی اظهار کرد: 'ما معتقدیم که برونسون قربانی یک اقدام ناعادلانه و غیر قابل توجیه از سوی دولت ترکیه شده است.'
استیون منوشن وزیر خزانه داری آمریکا نیز اعلام کرد که 'بازداشت ناعادلانه کشیش برانسون و محاکمه ادامه دار او توسط ترکیه، غیرقابل قبول است.'
وزارت امور خارجه ترکیه نیز در واکنش به این اقدام واشنگتن با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ''تصمیم آمریکا در تحریم سلیمان سویلو وزیر کشور و عبدالحمید گل وزیر دادگستری ترکیه نه با اصول دولتی انطباق دارد و نه قابل تشریح با مفاهیم حقوقی و عدالت است و تنها ماهیت مداخله جویانه در سیستم حقوقی ترکیه دارد.'
بر اساس تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه این دو وزیر ترک، دارایی‌ آنها طبق اختیارات دستگاه قضایی آمریکا توقیف و مراوده تجاری با آنها ممنوع می شود.
وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه خود دولت ایالات متحده آمریکا را به انصراف از این تصمیم فرا خوانده و اعلام کرد: به این موضع تهاجمی که هیچ مشکلی را نیز حل نخواهد کرد، بدون اتلاف وقت پاسخ متقابل خواهیم داد.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در واکنش به تصمیم آمریکا در تحریم دو وزیر ترک اعلام کرد که 'اقدام آمریکا در تحریم دو وزیر ترکیه ای بدون ‌پاسخ نخواهد ماند.'
تداوم جدال لفظی مقامات دو کشور بر سر محکومیت حبس خانگی برونسون در ازمیر ترکیه و نیز تحریم دو وزیر ترک از سوی آمریکا و اقدام متقابل آنکارا موجب شد تا دولت آنکارا برای حل تنش به وجود آمده در روابط دو کشور و در پی دیدار حضوری و مذاکره تلفنی وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا، هیاتی متشکل از 9 نفر را برای مذاکره در خصوص حل مسائل به وجود آمده در روابط دو کشور عازم واشنگتن پایتخت ایالات متحده آمریکا کند.
هنوز جزییاتی از مذاکرات طرفین در رسانه ها منتشر نشده است اما شواهد و گزارش بعضی از تحلیلگران حاکی از بی ثمر بودن این دور از مذاکرات است.
تنش اخیر میان دو کشور به حدی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی ترکیه، جهش قیمتی دلار در بازار ارز این کشور را ناشی از فشار آمریکا می دانند.
بنا بر اعلام رسانه های ترکیه و نیز بر اساس نرخ های مندرج در تابلوهای صرافی ها، قیمت دلار در بازار معاملات ارزی این کشور به رقم خیره کننده 5.97 لیر رسیده و قیمت یورو نیز طی 48 ساعت گذشته از میزان 6.20 لیر به 6.87 لیر رسیده است.
بررسی نرخ ارز در بازار ترکیه نشان می دهد که در پی تهدید و فشار و تحریم آمریکا و برخی نارسایی های اقتصادی داخلی، ارزش پول ملی این کشور در 6 ماهه نخست سال 2018 حدود 57 درصد در برابر دلار و 47 درصد در برابر یورو کاهش یافته است.
خاورم/1905

نظر شما