شناسهٔ خبر: 27042073 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

 5 دقيقه طلايي براي نجات بيمار مرگ مغزي

يک متخصص قلب و عروق با بيان اينکه مرگ قلبي جان تمام افراد و حتي افرادي که هيچ سابقه بيماري قلبي ندارند را تهديد مي کند، تصريح کرد: عمليات احيا براي افرادي که دچار سنکوپ شده اند بايد بلافاصله انجام شود زيرا در غيراين صورت موجب مرگ افراد مي شود.به گزارش روابط عمومي انجمن آترواسکلروز ايران ، دکتر مهرداد ميرمعصومي در آستانه برگزاري بيستمين کنگره بين المللي تازه هاي قلب و عروق اظهار کرد: مرگ ناگهاني قلب يکي از مشکلات قلبي است که به دليل آريتمي قلبي رخ مي دهد. متاسفانه آريتمي قلبي که منجر به مرگ ناگهاني مي شود بدون علامت بروز مي يابد و در کمتر از يک ساعت جان فرد را مي گيرد.وي با بيان اينکه آريتمي اولين و آخرين علامت در مرگ قلبي است، افزود: مرگ قلبي در جامعه تحت عنوان سنکوپ رايج است به گونه اي که وقتي فردي بدون علامت و بيماري زمينه اي فوت مي کند گفته مي شود سنکوپ کرده که اين مساله همان مرگ قلبي است.اين متخصص قلب و عروق بيان کرد: آمار دقيقي از تعداد افرادي که به دليل مرگ قلبي جان خود را از دست
مي دهند در کشور وجود ندارد اما نتايج برخي تحقيقات نشان مي دهد در هر 1000 نفر جمعيت يک نفر دچار اين عارضه مي شود.

مير معصومي با تاکيد براينکه انجام بلافاصله عمليات احيا براي افرادي که دچار سنکوپ شده اند بسيار حائز اهميت است، خاطرنشان کرد: عمليات احيا در اين افراد بايد بلافاصله آغاز شود که احيا به کمک دستگاه شوک انجام مي شود. اگر عمليات احيا بلافاصله انجام شود احتمال زنده ماندن فرد نيز افزايش پيدا مي کند.

وي با بيان اينکه عمليات احيا بايد در کمتر از 5 دقيقه پس از مرگ مغزي براي بيمار انجام شود، گفت: متاسفانه با وجود ترافيک هاي بسيار سنگين در سطح شهرها نيروهاي امدادي بعد از اين زمان طلايي بر بالين بيمار حاضر مي شوند که در نهايت هيچ اقدام موثري نمي توان براي بيمار انجام داد.ستعمال سيگار و .... را در خود کنترل کنتد.

تاثير رژيم غذايي بر کاهش علائم بيماري پوستي «پسوريازيس»

مطالعه بيش از 3500 بيمار مبتلا به پسوريازيس در فرانسه نشان مي دهد هرچقدر رژيم غذايي اين بيماران سالم تر باشد، شدت علائم شان کمتر خواهد بود.

به گزارش مهر، محققان فرانسوي عنوان مي کنند هرچقدر رژيم غذايي يک بيمار مبتلا به پسوريازيس، معروف به بيماري پوستي صدف، به رژيم غذايي مديترانه اي نزديک تر باشد، شدت علائم بيماري اش کمتر خواهد بود.محققان فرانسوي اذعان مي کنند که اين مسئله بدون توجه به چاق بودن يا چاق نبودن بيمار، صحيح است.رژيم غذايي مديترانه اي سرشار از ميوه، سبزيجات، غلات کامل سبوس دار، ماهي، روغن زيتون و مغزيجات آجيلي است و ميزان مصرف گوشت قرمز، لبنيات و الکل در آن کم است.حال تحقيق جديد اين نظريه را تقويت مي کند که رژيم غذايي ممکن است به مقابله با اختلالات سيستم ايمني نظير بيماري پسوريازيس کمک کند.

برچسب‌ها:

نظر شما