شناسهٔ خبر: 26894581 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صحت نداشتن مرگ ببرها در باغ وحش مشهد

خبر منتشر شده در شبکه های اجتماعی فضای مجازی مبنی بر تلف شدن 8 قلاده ببر در باغ وحش مشهد صحت ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی امروز با بیان این مطلب گفت: تلف شدن هشت قلاده ببر باغ وحش مشهد تاکنون در هیچ دوره ای رخ نداده و کاملا بی اساس است.صحت نداشتن مرگ ببرها در باغ وحش مشهد

تورج همتی افزود: هم اکنون باغ وحش مشهد به عنوان قدیمی ترین باغ وحش کشور 14 قلاده ببر دارد.

 وی گفت: وضعیت مناسب زیست، تغذیه، بهداشت، فضا و امنیت محل زندگی  این ببرها تحت نظارت کامل اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: فقط یک مورد سابقه تلف شدن ببر در باغ وحش مشهد آنهم در خرداد امسال رخ داد.

همتی گفت: که آن هم ناشی از درگیری دو ببر نر و ماده در قفس بود که موجب زخمی شدن و مرگ یکی از آنها شد.

وی افزود: گرچه دامپزشک باغ وحش ببر زخمی را بلافاصله عمل جراحی کرد  اما اقدامات درمانی موثر واقع نشد و ببر پس از 10 روز تلف شد.

همتی با اشاره به اینکه در زمینه نگهداری و وضعیت زیست گونه های مختلف باغ وحش مشهد نگرانی هایی وجود دارد گفت:  که آن هم به علت قدیمی بودن فضای فیزیکی این مکان و نبود امکانات لازم برای اجرای آئین نامه ها و دستورالعمل های جدید است.

وی افزود: اما با فراهم شدن یک فضای جدید این مسائل مرتفع می شوند و در شرایط و فضای فعلی زیست گونه ها تحت کنترل کامل قرار دارد.

پیشینه تاسیس نخستین باغ ‌وحش شهر مشهد به سال 1339 بر می گردد که محل آن در محدوده خواجه ‌ربیع قرار داشت.

 با ایجاد شرکت باغ ‌وحش وکیل ‌آباد در سال 1356 باغ وحش جدید در ورودی پارک جنگلی وکیل ‌آباد ایجاد شد.

 این مکان بزرگترین باغ ‌وحش ایران است و بیشترین حیوانات و گونه ‌های جانوری را دارد که از جمله می‌ توان به شیر، ببر، خرس، خوک، گراز، گربه وحشی، انواع پرندگان، چهار نوع گوزن، شامپانزه و جانوران دیگر اشاره کرد.

هم اکنون 107 گونه و 680 نمونه جانوری در باغ وحش مشهد نگهداری می شوند. این گونه ها ها شامل 64 گونه بومی و 43 گونه غیربومی و نمونه های جانوری هم شامل 240 پستاندار، 393 پرنده و 47 خزنده و دو زیست است.

نظر شما