شناسهٔ خبر: 2685206 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیر خانه مطبوعات استان اردبیل:

140 نفر از روزنامه‌نگاران اردبیلی آماده برگزاری انتخابات خانه مطبوعات هستند

مدیر خانه مطبوعات استان اردبیل گفت: 140 نفر از روزنامه‌نگاران استان اردبیل آماده برگزاری انتخابات خانه مطبوعات هستند.

صاحب‌خبر -

مهدی حسین‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: همه روزنامه‌نگارانی که تاکنون تقاضای عضویت در خانه مطبوعات داشته‌اند مدارک و شرایط‌شان بر اساس اساسنامه جدید مورد بررسی قرار گرفته و بالغ بر 140 روزنامه‌نگار استان برای عضویت در خانه مطبوعات تایید شده‌اند و در مجمع عمومی اول دی ماه دارای حق رای هستند.

وی افزود: پروسه برگزاری انتخابات هیئت مدیره جدید خانه مطبوعات استان اردبیل که با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و تصویب اساسنامه جدید آغاز شده بود با انتشار آگهی دعوت به مجمع عمومی برای اول دی ماه و ثبت‌نام از کاندیداهای هیئت مدیره وارد فاز اجرایی شد که با اعلام داوطلبی 17 نفر از اعضای واجد شرایط انتخابات خانه مطبوعات استان مطابق برنامه زمان‌بندی شده برگزار خواهد شد.

کارت‌های عضویت جدید در روز انتخابات تحویل داده خواهد شد

مدیر خانه مطبوعات استان اردبیل گفت: کارت‌های عضویت جدید نیز در روز انتخابات به عنوان کارت شناسایی اعضای خانه به عنوان مدرک هویتی صنفی اعضا در روز مجمع تحویل داده خواهد شد.

حسین‌نژاد تصریح کرد: یکی از انتقادات بحق و همیشگی اعضای خانه مطبوعات فقدان آرشیو مدارک و آثار روزنامه‌نگارانی است که طی سال‌های گذشته گاهی حتی چندین بار مدارک و آثارشان را به خانه مطبوعات تحویل داده‌اند اما هر بار با عوض شدن هیئت مدیره، خانه مطبوعات جارو شده تحویل هیئت مدیره جدید شده است که جای تاسف دارد. 

متاسفانه هیچ سابقه‌ای از افراد در خانه وجود نداشت

این مسئول ادامه داد: بنده به عنوان فردی که از زمان تاسیس خانه مطبوعات عضو آن بوده‌ام سه بار در دوره‌های مختلف مدارک و آثار خود را تحویل خانه مطبوعات داده‌ام اما سال 91 زمانی که خانه را به عنوان عضو هیئت مدیره تحویل گرفتم تنها سند از آثار و مدارک بنده و بسیاری دیگر از اعضا، نام و نام خانوادگی درج شده بر روی پوشه‌ای خالی بود و وضعیت پرونده سایر اعضا نیز بهتر از این نبوده است.

مدیر خانه مطبوعات استان اردبیل افزود: به اعتقاد من باید ترتیبی اتخاذ شود که مدارک و آثار اعضاء جزئی از اموال خانه باشد و در زمان تحویل و تحول به عنوان اسناد به هئیت مدیره بعدی منتقل شود تا این اتفاقات نیفتد.

حسین‌نژاد بیان کرد: انتخابات هیئت مدیره خانه مطبوعات برابر اساسنامه جدید و طی زمان‌بندی مشخص و از پیش اعلام شده برگزار می‌شود و در این راه برخلاف برخی حرف و حدیث‌ها و متاسفانه سخن‌پراکنی‌ها، هیچ هدف و نیتی جز شناسایی افراد و خبرنگاران واقعی در پشت قضیه نیست.

وی یادآور شد: داشتن بیمه روزنامه‌نگاری یا تایید فعالیت روزنامه‌نگاری توسط اداره ارشاد در صورت داشتن بیمه غیر روزنامه‌نگاری به همراه داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی و یا 7 سال سابقه کار روزنامه‌نگاری شرایط عضویت اساسنامه جدید است که به عنوان پالایش از آن یاد شده است.

این فعال رسانه‌ای گفت: اعضای هیئت مدیره معتقدند این اساسنامه در صورت اجرا می‌تواند به بهتر شدن فضای مطبوعات کمک کند روح اساسنامه و قصد ما بیرون ماندن روزنامه‌نگاران باسابقه نیست اما بالاخره شرایط باید احراز شود حتی در اساسنامه پایش مستمر بر شرایط اشتغال روزنامه‌نگاران و به‌روزرسانی آخرین وضعیت اعضا نیز پیش‌بینی شده است.

برخی ذاتا علاقه‌مند تحمیل نظر خود حتی فراتر از قانون هستند

سرپرست روزنامه جام‌جم در استان عنوان کرد: در صورتی که فردی دارای بیمه خبرنگاری و آثار منتشر شده به نام و مدرک و سابقه روزنامه‌نگاری است و تقاضای عضویت به خانه مطبوعات داده است با چه عنوان و دلیلی می‌توان با عضویت وی مخالفت کرد وقتی قانون همه چیز را روشن کرده است، متاسفانه برخی ذاتا علاقه‌مند دخالت نظرات شخصی و تحمیل نظر خود حتی فراتر از قانون هستند و از قبول درخواست تعدادی دارای شرایط جدید با شرایط کاملا قانونی از لفظ «لشگر‌کشی» استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: شاید این از ذهنیت و کارهایی باشد که قبلا خودشان مرتکب شده‌اند وگرنه، نه اساسنامه را هیئت مدیره فعلی نوشته‌اند و نه شرایط را ما تعیین کرده‌ایم عین قانون را اجرا کرده‌ایم تا برعکس جلوی ورود افراد غیر‌حرفه‌ای، بدون سابقه و یا فامیل بازی و ... را ببندیم.

این مدرس دانشگاه افزود: وجود چند هم اسم، هم خانواده و فامیل در مطبوعات در صورت صحت مدارک، دلیلی بر تخلف نیست بلکه عدم پذیرش آنها نقض قانون است.

حسین‌نژاد تصریح کرد: همچنانکه همه فعالان مطبوعات می‌دانند درصد بالایی از صنف مطبوعات به دلایل گوناگون فعالیتشان جزو مشاغل و کسب و کارهای خانوادگی است موارد بسیاری از ارث رسیدن‌های مجوز و نمایندگی پدر به پسر و فعالیت شراکتی یا مستقل چند برادر گرفته تا ازدواج روزنامه‌نگاران و همکاران یا فعالیت همسران و برادر و خواهر در کنار هم طی سال‌های طولانی وجود دارد و جزو لاینفک این صنف است و هر کس به این موضوع مشکوک نگاه کند دیدگاهش غیر کارشناسی است و معلوم است از مطبوعات حداقل در شهرستان‌ها چیزی نمی‌داند.

وی گفت: استفاده از لفظ لشگرکشی دقیقا نقطه مقابل حرفی است که امروز هیئت مدیره می‌زند هر مرجع و نهاد قانونی می‌تواند در مورد 140 نفری که مورد تایید قرار گرفته‌اند تحقیق کند حتی تمامی متقاضیان را بر اساس کد بیمه‌شان از تامین اجتماعی استعلام کرده‌ایم و این افراد کسانی هستند که صادقانه مدارک مورد نظر را به دبیرخانه خانه مطبوعات تحویل داده و برای دفاع از حقوق خود اعلام آمادگی کرده‌اند حال عده‌ای نیامده‌اند یا اهداف دیگری دارند موضوع دیگری است، به خاطر آنها نمی‌توانیم مانعی برای احقاق حق داوطلبان ایجاد کنیم.

مدیر خانه مطبوعات استان اردبیل ادامه داد: ما معتقدیم بالای 95 درصد اهالی واقعی مطبوعات در بین این افراد هستند هر چند متاسفانه برخی دوستان و همکاران به دلیل عدم تطبیق شرایطشان با اساسنامه نتوانستند در بین این 140 نفر باشند اما امیدواریم با کمک وزارت ارشاد و توجه هیئت مدیره جدیدی که انتخاب خواهند شد به ایجاد راهکارهایی مناسب و قانونی، برای بهره‌مندی همه اعضاء واقعی خانواده رسانه و مطبوعات از شرایطی بهتر کمک کنند.

اعضاء افتخاری از مزایا و خدماتی خانه بهره‌مند خواهند بود

حسین‌نژاد افزود: البته امکان بهره‌مندی دوستان فاقد شرایط عضویت از مزایا و خدماتی که خانه خواهد داشت به عنوان عضو افتخاری فراهم است اما واجدین شرایط رای دادن کسانی هستند که مدارکشان تکمیل است و امیدواریم با حضور دوستان شاهد هیئت مدیره‌ای قوی، متحد و کاری در دوره ششم باشیم.

وی در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل بیان کرد: افرادی که به هر علتی فرصت حضور در روز رای‌گیری نخواهند داشت طبق اساسنامه می‌توانند حق رای خود را طی وکالت‌نامه‌ای محضری تا دو روز قبل از رای‌گیری به یکی از اعضا که به وی اعتماد دارند تفویض و تحویل دهند و قطعا برابر اساسنامه وکالت‌های شبیه دوره‌های قبلی قابل قبول نخواهد بود.

انتهای پیام/62005/ط40/ف4004

نظر شما