شناسهٔ خبر: 26846235 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دادگاه رسیدگی به تخلفات مدیرعامل موسسه ثامن الحجج برگزار شد

تهران- ایرنا- نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به تخلفات مدیرعامل موسسه ثامن الحجج و دهمین جلسه رسیدگی به شکایت های مرتبط با این موسسه امروز- شنبه- در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، این جلسه به ریاست قاضی باقری و با حضور متهم ردیف اول ابوالفضل میرعلی به عنوان مدیرعامل موسسه ثامن الحجج، متهم ردیف دوم همسر میرعلی و در غیاب متهم ردیف سوم مهدی رمضانی برگزار شد.
در این جلسه، متهم ردیف اول در حضور نماینده دادستان بانک مرکزی، وکلای خود و تعدادی از شکات و به دستور قاضی باقری در حدود 2ساعت از خود دفاع کرد.
قاضی باقری سپس با اعلام تنفس 10 دقیقه ای، ادامه جلسه را به زمانی دیگر موکول کرد.
میر علی، متهم ردیف اول پرونده موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج با بیان اینکه از سال 1390 سرپرستی موسسه ثامن الحجج را پس از ادغام 23 شرکت تعاونی اعتبار با مجوز بانک مرکزی بر عهده گرفته است، اظهار داشت: از سال 80 تعاونی (موسسه ثامن الحجج) پایه گذاری شد و سال 85 شروع به کار کرد. در آن زمان 483 نفر سپرده گذار داشت و کارهای حسابرسی به نحو مطلوبی در حال انجام بود.
وی افزود: از سال 89 که تصمیم بر ادغام شرکت های مالی و اعتباری گرفته شد از سوی بانک مرکزی 23 شرکت تعاونی توافق کردند که با موسسه مالی و اعتبار ثامن الحجج یکی شوند. و از سال 85 مدیریت موسسه در اختیار چند مدیرعامل بود که از سال 90 نیز مسئولیت موسسه ثامن الحجج به اینجانب با مجوز بانک مرکزی سپرده شد.
وی گفت: وزارت تعاون ما را به بانک مرکزی معرفی کرد. این موسسه دارای شناسه ملی است و همه فعالیت های این موسسه تحت نظارت بانک مرکزی انجام شد و تا سال 93 کارها و فعالیت های آن به خوبی پیش می رفت که به یکباره بحث اخلال در نظام بانکی مطرح شد و به مدت یکسال و نیم در بازداشت بودم. مدتی با وثیقه از سوی دادگاه آزاد شدم و در مدت شش ماه توانستم مبالغی از سپرده های سپرده گذاران را به همراه مبلغی از سود آنها پرداخت کنم و مجددا به بازداشتگاه برگشتم.
میرعلی مشکل اساسی را بر عهده بانک مرکزی دانست و افزود: بانک مرکزی یک روز سود بانکی را 10 درصد و بعد از یک هفته آن را 20 درصد اعلام می کرد و از همه مهمتر هر یک بانک های دولتی خود بر اصولی که داشتند به کار خود ادامه می دادند و هیچ چیز مشخص نبود که درصدهای سود سپرده از چه طریقی باید محاسبه و به سپرده گذاران پرداخت شود.
وی گفت: سال 94 موسسه ثامن الحجج پنج هزار میلیارد تومان سپرده نقد داشت، 1475 فقره املاک داشت و اگر به یکباره دیده می شود سود سپرده ها افزایش یا کاهش پیدا می کند برای این است که سپرده گذاران با توجه به بالا رفتن قیمت سکه به 3 میلیون تومان و دلار به 9 هزار تومان در بازار، سود سپرده های خود را نیز بر آن اساس خواستار می شوند.
وی گفت: مشکل اساسی موسسه ثامن الحجج کجاست؟ هیچ مدرک و سند و پرونده ای از این موسسه در اختیار ما نیست. حتی کپی آن. همه اسناد را از خزانه که در مشهد است، با یک دستگاه وانت پیکان برده اند حتی هارد کامپیوتر را با کیس آن برده اند و دست ما هیچ گونه سندی وجود ندارد.
قاضی باقری پس از اتمام تنفس با حضور در جایگاه از متهم خواست که برای پاسخ به برخی سوالات مطرح شده از سوی دادستانی و مدعی العموم و بانک مرکزی در جایگاه حاضر شود و توضیحاتی برای دادگاه و حاضران در آن جلسه اظهار کند.
در این جلسه قاضی باقری درباره تعداد شعب موسسه ثامن الحج در سراسر کشور، درصد سودی که موسسه به سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت سپرده گذاران پرداخت می کرد، سود وام های پرداختی، وام پرداختی به دو مجری تلویزیون،یک وزیر اسبق، باشگاه هندبال و برج های تجاری، نیروگاه آب و برق کیش، برج های تجاری مشهد و قم داده است سوالاتی را از متهم ردیف اول پرسید که با پاسخ متهم و وکلای او همراه بود.
قاضی باقری با اتمام وقت امروز دادگاه گفت: ادامه دادگاه متهم ردیف اول ابوالفضل میرعلی به تاریخ سوم مرداد 97 در ساعت 9 صبح موکول می شود.
اجتمام*1417*1834

نظر شما