شناسهٔ خبر: 26724349 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

زنده کردن منابع جدید آبی در خشکسالی

در شرایط کم آبی، خشکسالی و خشکی برای حداقل آب موجود در کشور باید برنامه ریزی کنیم حتی برای تصفیه فاضلاب ها، چون آب رفته بر می گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛­ در حال حاضر 48،9 درصد جمعیت شهری و کمتر از یک درصد جمعیت روستایی برخوردار از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب هستند و کمتر از یک درصد جمعیت روستایی نیز از این خدمات برخوردارند.
از 7 میلیارد متر مکعب آبی که در بخش شرب و خانگی سالانه مصرف می شود 4 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب فاضلاب به دست می آید که بیشتر آن وارد محیط زیست و آب های زیرزمینی و رودخانه ها می شود.
وزیر نیرو می گوید: هر یک متر مکعب فاضلاب،​ می تواند تا 40 متر مکعب آب شیرین را آلوده و از دسترس خارج کند.
رضا اردکانیان معتقد است: رها شدن فاضلاب در محیط زیست، آبخوانها وآبهای سطحی عواقب جبران ناپذیری برای سفره های آب زیر زمینی و آبهای سطحی که وارد مخزن سدها می شود به جا می گذارد.
تصفیه فاضلابها برای مصارف گوناگون در دنیا به جایی رسیده که در برخی کشورها حتی استاندارد های شرب را نیز رعایت می کنند حال اگر ما فقط برای تغذیه آبخوانها و مصارف صنعت و بخشی از 92 درصد آبی که در کشاورزی استفاده می شود در نظر بگیریم منبع جدید آبی قابل دسترس و برنامه ریزی­محسوب می شود.
مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری فاضلاب کشور می گوید: هم اکنون­­194 تصفیه خانه فاضلاب شهری در کشور درحال بهره برداری است که یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب فاضلاب شهری را تصفیه و پساب تولید می کند.
بهنام وکیلی افزود: حدود 50 درصد فاضلاب تصفیه شده (پساب) در کشاورزی مصرف و بقیه در بخش صنعت و آب های پذیرنده یا آبخوان ها و سفره های زیرزمینی از آن استفاده می شود.
با این وجود،​­ منابع آبی تجدید شونده علت عقب ماندگی خدمات رسانی دفع بهداشتی فاضلاب نسبت به جمعیت برخوردار از آب سالم در کشور چیست؟
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور می گوید: از نظر دانش با پیشرفته ترین کشورها برابری می کنیم ولی عیب ما این است که آموزش های علمی به درستی در خدمت کار قرار نمی گیرد.
حمیدرضا جانباز افزود: این مشکل به ­مسئولان­ بر می گردد و ما باید برای جذب نیروی انسانی متخصص وکارامد برنامه ریزی کنیم .
در حالیکه از مجموع 609 دشت کشور بیش از 380 دشت ممنوعه است یعنی برداشت آب زیرزمینی از آنها مجاز نیست اما هنوز در برخی از این دشت ها کشاورزی رونق دارد مانند دشت ورامین در استان تهران که با پساب یا همان تصفیه فاضلاب آبیاری می شود.
مدیر تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران می گوید: سالانه 240 میلیون مترمکعب پساب از فاضلاب تصفیه شده تهران در اختیار کشاورزان ورامین قرار می گیرد.
محمد خزاعی افزود: تصفیه فاضلاب ها در حد استاندارد تعریف شده ای که قابل استفاده در کشاورزی و صنعت باشد به برداشت نکردن از آبخوان های کشور در شرایط خشکسالی کمک زیادی می کند.
با استفاده از پساپ ها هم از آلودگی آب های جاری، ­­زیرزمینی و محیط زیست جلوگیری می شود و هم از منبع جدید و قابل باز چرخانی در خشکسالی بارها استفاده می کنیم.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2401743" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2177621/2401743?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما