شناسهٔ خبر: 2663097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

بيش از 130 نفر در حمله طالبان پاکستان به يک مدرسه کشته شدند

روز خونين پيشاور

صاحب‌خبر -

گروه ايران و جهان- روزگذشته گروهي از نيروهاي تروريستي طالبان وارد مدرسه اي در پيشاورپاکستان شدند. مقام‌هاي پاکستاني گفتند که بعد از ورود پنج يا شش تروريست که يونيفورم نيروهاي امنيتي پاکستان را بر تن داشتند، صداي تيراندازي و انفجار در محل شنيده شد. دانش‌آموزاني که موفق به خروج از محل شده‌اند، گفتند که مهاجمان وارد کلاس‌ها مي‌شدند و شروع به تيراندازي مي‌کردند. اين تروريست ها توسط نيروهاي امنيتي کشته شده‌ يا خود را منفجر کرده‌اند.در نهايت اين گروگان گيري روز گذشته در ساعت 14 و 50 دقيقه به وقت تهران با حمله نيروهاي ارتش به مدرسه و کشته شدن بيش از 130 تن و زخمي شدن 122 تن ديگر خاتمه يافت. بعد از اين منابع امنيتي پاکستان اعلام کردند که در حال پاکسازي مدرسه از مواد منفجره کار گذاشته شده توسط تروريست ها هستند.
ديروز نيروهاي طالبان ميهمان خونبار مدرسه اي در پيشاور پاکستان بودند ه توسط ارتش اين کشور اداره مي‌شود. بعد از انفجار و وقوع درگيري ارتش با طالبان، آمبولانس‌ها ده‌ها دانش‌آموزي را که توانسته بودند از صحنه فرار کنند به بيمارستان ها منتقل کردند.به گفته منابع بيشتر کشته‌شدگان را دانش‌آموزان زير 15 سال تشکيل مي‌دهند. اين حمله و کشته شدن دانش‌آموزان، مردم پاکستان را در شوک فرو برده است. همچنين گفته شده که بيشتر تلفات ناشي از يک انفجار انتحاري بوده است.بر اساس گزارشات در هنگام حمله افراد مسلح طالبان، نزديک به 500 دانش‌آموز در اين مدرسه حضور داشتند اما به گفته منابع رسمي، اکثر دانش آموزان از مدرسه تخليه شدند. در عين حال، مشخص نشده است که چه تعداد از آنها به گروگان گرفته شدند. يک کارگر مدرسه و يک دانش‌آموز در توصيف حملات طالبان در گفتگو با شبکه تلويزيوني جئو پاکستان گفته‌ بودند که مهاجمان به سالن اجتماعات مدرسه حمله کردند. در زمان حمله، گروهي از مربيان نظامي مشغول آموزش کمک‌هاي امدادي به دانش‌آموزان بودند.
طالبان مسئول حملات
در همين حال محمد عمر خراساني، سخنگوي طالبان به خبرگزاري رويترز گفت: عاملان انتحاري ما وارد مدرسه شدند. به آنها دستور داده شده که به کودکان آسيبي نرسانند و فقط پرسنل نظامي را هدف بگيرند. اين حمله به تلافي حمله ارتش به وزيرستان شمالي صورت گرفته است.وي افزود: تحريک طالبان پاکستان اين اقدام را با هدف انتقام انجام داد و ما از اين پس هر نهاد وابسته به ارتش را هدف مي‌گيريم مگر اينکه عمليات‌ها و کشتار فراقانوني زندانيان ما متوقف شود. اکنون خانواده‌هاي نيروهاي امنيتي دردي را که مردم ما احساس مي‌کنند، تجربه مي‌کنند. زندانيان ما کشته مي‌شوند و اجسادشان در جاده‌ها انداخته مي‌شود.گروگان‌گيران شش مرد مسلح با يونيفورم نظامي بودند که به داخل مدرسه نفوذ کردند. در عمليات اخير ارتش پاکستان عليه شبه‌نظاميان طالبان در وزيرستان شمالي و منطقه خيبرپختونخوا، صدها تن از اعضاي طالبان کشته شده‌اند.
سه روز عزاي عمومي در پاکستان
به دبنال حادثه گروگانگيري و حمله مرگبار روز گذشته طالبان نخست وزير پاکستان سه روز عزاي عمومي در سراسر اين کشور اعلام کرد.محمد نواز شريف نخست وزير و ژنرال راحيل شريف فرمانده ارتش پاکستان براي نظارت مستقيم بر عمليات نظامي عليه گروگانگيران، به پيشاور رفتند.نواز شريف قبل از عزيمت به پيشاور، به همراه تعداد زيادي از مقامات و مسوولان پاکستان، اين اقدام طالبان را به شدت محکوم کرد و به تمام نيروهاي پليس و امنتي در منطقه دستور داده است با اولويت حفظ جان دانش آموزان و معلمان، به سرعت به ماجراي گروگانگيري خاتمه دهند.نواز شريف در بدو ورود به پيشاور، در گفتگوي کوتاهي با رسانه ها گفت: ارتش پاکستان درحال انجام علميات سنگين و موثر ضرب عضب عليه شبه نظاميان طالبان در مناطق قبايلي پاکستان است و حملات تروريستي نظير حادثه امروز در مدرسه پيشاور، در تلافي حملات موثر ارتش عليه شبه نظاميان طالبان صورت گرفته که تاثيري در عمليات بزرگ ارتش نخواهد داشت.وي گفت: ترديدي وجود ندارد که عمليات ضرب عضب تا زمان نابودي کامل تروريسم در پاکستان ادامه خواهد يافت و حوادثي مثل حادثه امروز پيشاور نمي‌تواند اين عمليات بزرگ را متوقف کند.ارتش پاکستان از شش ماه پيش تاکنون، با انجام حملات نظامي گسترده به مناطق قبايلي وزيرستان شمالي عليه مواضع شبه نظاميان، حدود يکهزار و 300 نفر از شبه نظاميان را کشته است.
تسليت جهاني
تعدادي از رهبران جهان از جمله ديويد کامرون، نخست‌وزير انگليس، فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهوري فرانسه و نارندا مودي، نخست‌وزير هند اين حملات وحشيانه را به شدت محکوم کردند. مودي در پيام توييتري خود نوشت: قلب من با تمامي کساني است که عزيزان خود را امروز از دست دادند. ما را در غم و در رنج خود شريک بدانيد. اين وحشيگري که جان انسان‌هاي بيگناه را گرفته و کودکاني را که در مدرسه بودند هدف قرار داده بي‌معني و غيرقابل توصيف است. من به شدت اين عمل وحشيانه را محکوم مي‌کنم. همچنين سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان عمليات تروريستي و گروگانگيري در شهر پيشاور پاکستان را که موجب کشته و زخمي شدن تعداد کثيري از دانش آموزان بيگناه در اين شهر شد، شديدا محکوم کرد.مرضيه افخم با ابراز همدردي با ملت و دولت پاکستان و به ويژه خانواده هاي قربانيان اين اقدام تلخ گفت: اين اقدام کاملا غير اسلامي و غير انساني مي‌باشد و تروريسم، افراطي گري و به مخاطره انداختن جان مردم بيگناه به هر شکلي و با هر هدفي محکوم است.افخم با تاکيد بر لزوم حفظ آرامش و ثبات کشور دوست و همسايه پاکستان، همکاري کشورهاي منطقه و جامعه جهاني براي مبارزه عليه تروريسم و افراط گري، تقويت همبستگي و وحدت همه اقوام و مذاهب پاکستان براي توقف خشونت و افراط گري در آن کشور را ضروري توصيف کرد.
حمله به مدرسه عاملي براي وحدت
محمد وزيري کارشناس مسائل پاکستان در اين باره مي‌گويد که کشته شدن بيش از يکصد و بيست نفر که بيشتر آنها دانش‌آموز بودند شايد در قياس با حملات چند سال اخير تروريست ها در پاکستان بي‌سابقه باشد و مي‌تواند تبعات مختلفي به همراه داشته باشد.وي معتقد است که هدف حمله به دقت انتخاب شده است. مدرسه‌اي متعلق به ارتش و نزديک به محله‌اي که بسياري از ساکنان آن را وابستگان به نيروهاي ارتش تشکيل مي‌دهند.هدفي نه چندان محافظت شده به مانند بسياري از مراکز دولتي و نظامي اما در عين حال سمبليک که همانگونه که سخنگوي طالبان پاکستان گفته حمله به آن در واکنش به حملات ارتش به مناطق قبيله اي پاکستان است.ارتش پاکستان از اواسط سال جاري ميلادي عمليات "ضرب عضب" را در اين مناطق آغاز کرد، حملاتي که باعث کشته شدن بيش از 1000 نفر از ستيزه جويان و تعدادي از رهبران آنها شده و اين گروه را تا حد زيادي از هم پاشيده است.وزيري در مورد اثرات اين حادثه بر وحدت در پاکستان مي‌گويد:مقابله تمام قد عليه تروريست ها مناطق قبيله‌اي همواره با هماهنگي همه مسوولان دولتي و نظامي همراه نبوده و در بسياري از موارد مخالفت‌هايي با چنين عملياتي از سوي برخي از بازيگران صحنه سياسي پاکستان صورت گرفته است.اما حمله ديروز که به رغم برچسب ارتشي بودن هدف، کودکان را مورد هدف قرار داده است مي‌تواند منجر به وحدت ملي در کشور شود، وحدتي که در عمل و بالقوه مي‌تواند تمام بازيگران دولتي و حتي بازيگران غير دولتي در کشور را در ادامه عمليات عليه تروريست ها متحد کند، به ويژه اين که حمله روزگذشته از سوي جامعه جهاني هم محکوم شده است. از طرف ديگر واکنش مردم به اين حمله در شبکه‌هاي اجتماعي نيز بي‌سابقه است و از نظر تبليغاتي مي‌تواند در اين اتحاد ملي موثر باشد و در عمل عليه نيروهاي طالبان عمل کند.

نظر شما