شناسهٔ خبر: 26451698 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ماحصل سفر روحانی به برن و وین چه خواهد بود

تهران- ایرنا- سوئیس و اتریش به عنوان دو کشور غنی اروپایی تا حد زیادی از رویکردهای سیاسیشان در قبال دیپلماسی، حقوق و سازمان های بین المللی اعتبار می گیرند؛ میزبانی این دو کشور از روحانی در مقطع کنونی حاوی پیام ها و حامل دستاوردهایی مهم است.

صاحب‌خبر -

رویکردهای سیاسی اتریش و سوئیس طی سال های اخیر به ویژه در قبال توافق هسته ای یادآور دو ویژگی است؛ نخست اینکه بخش مهم و سرنوشت سازی از این توافق بین نمایندگان ایران و 5+1 در این دو کشور صورت گرفت . همچنین اتریش و سوئیس پیشگامان توسعه و تحول روابط با ایران در فضای پسابرجام بودند. نکته قابل تامل اینکه شهریورماه سال 94 یعنی حدود دو ماه پس از برجام، «هاینز فیشر» رییس جمهوری وقت اتریش نخستین رهبر اروپایی بود که با شکستن تابویی 11 ساله به تهران آمد و با دکتر «حسن روحانی» دیدار کرد. اسفندماه همان سال نیز «یوهان اشنایدر آمان» رییس جمهوری سوئیس به عنوان یکی دیگر از رهبران اروپایی راهی ایران شد؛ سفری که طی چهار دهه پس از انقلاب اسلامی بی سابقه بود و به امضای نقشه راه همکاری دو کشور انجامید.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، امروز دوشنبه یازدهم تیرماه روحانی بنا به دعوت رهبران سوئیس و اتریش به این دو کشور می رود تا درباره مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی و همچنین سرنوشت توافق هسته ای با آنان رایزنی کند.
تمرکز بسیاری از مسوولان و کارشناسان بر موضوع چگونگی عبور از تحریم های آمریکایی سبب شده تا سفر روحانی به سوئیس و اتریش فرصتی برای مقابله با این تحریم ها به چشم آید. این مزیت و ویژگی های دو کشور است که فرصت هایی بالقوه ای را برای ایران ترسیم می کند.
سوئیس و اتریش به دلیل پیروی از الگوهای موفق توسعه از ثروتمندترین کشورها در زمینه تولید سرانه و در زمره چهارده کشور نخست جهان به شمار می آیند. سوئیس به دلیل اعتبار اقتصادی و پیگیری بی طرفی سیاسی، دهه ها مرکز صنعت بانکداری، بیمه و بورس ‌های بین‌المللی اوراق بهادار و کالا بوده و عرصه فعالیت ده ها بنگاه مالی کوچک و بزرگ به شمار می آید. پویش صنایع کوچک و متوسط نیز موتور محرک اقتصاد توسعه یافته اتریش بوده و با این اوصاف بنگاه های مالی و اقتصادی دو کشور می تواند برای تهران ارتباطات و همکاری هایی جایگزین شرکت های بزرگ اروپاییِ مرتبط با آمریکا ارائه دهد.
اهمیت سیاسی این سفر برای ایران و دو کشور اروپایی از دید برخی ناظران پررنگ تر است. انجام برنامه سفر روحانی به سوئیس و اتریش به رغم ناخرسندی آمریکا و صهیونیست ها نوعی استقلال عمل سیاسی را به تصویر می کشد که هم متاثر از رویکرد واحد اتحادیه اروپا و هم تابعی از رویکردهای خاص برن و وین است.
در چارچوب اتحادیه اروپا و به رغم اجماع دولت های اروپایی بر حمایت از موضع تهران و مخالفت با اقدام «دونالد ترامپ» در خروج از برجام، اتریش در زمره کشورهایی به شمار می آید که خواستار اقدام جدی تر در برخورد با یکجانبه گرایی واشنگتن شده اند. مواضع اتریش در کنار کشورهایی چون اسپانیا و ایتالیا که معطوف به حمایت جدی تر از ایران بود در نشست اوایل خردادماه اتحادیه برجسته شد. به این ترتیب، مواضع برن و وین را می توان عنصری در تقویت رویکردهای مستقلانه اتحادیه اروپا در برابر تکروی های ترامپ در عرصه جهانی دانست.
اقدامات ترامپ در دوره ریاست جمهوری آمریکا نافی اصول و هنجارهای جامعه جهانی، اقدامی در جهت مقابله با حقوق و سازمان های بین المللی و نیز کارایی دیپلماسی است و این در حالی است بخش مهمی از منزلت و اعتبار سیاسی کشورهایی چون اتریش و سوئیس را باید مرتبط با این منابع دانست. به همین خاطر، حمایت از مواضع ایران در برابر یکجانبه گرایی آمریکا اهمیتی ویژه برای مقامات برن و وین می یابد.
از سوی دیگر، میزبانی دو کشور اروپایی از روحانی در حکم شکست تلاش های ترامپ و متحدان منطقه ای وی برای انزوای جمهوری اسلامی ایران بوده و بازی دیپلماتیک ایران در شکاف به وجود آمده میان اروپا و آمریکا را تسهیل می کند.

پژوهش**3081**9279

برچسب‌ها:

نظر شما