شناسهٔ خبر: 26433074 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون پژوهش بنیاد بازی های رایانه ای اعلام کرد:

GTA، کلش، کوئیزآف کینگ و باقلوا پرطرفدارترین بازی ها/ دخترها بیشتر «پو» بازی می کنند

معاون پژوهش بنیاد بازی های رایانه ای با بیان اینکه نصف خریداران بازی های رایانه ای در ایران نوجوان هستند، گفت: از هر ۱۰۰ ایرانی ۳۵ نفر بازیکن هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شبستان، سیدمحمدعلی سیدحسینی، معاون پژوهشی بنیاد بازی های رایانه ای امروز در نشست خبری انتشار شاخص ترین آمار مصرف بازی های دیجیتال در کشور گفت: بازی در مقایسه با رسانه های دیگر به لحاظ حجم بازار رشد خیره کننده ای دارد. همچنین از نظر میزان مصرف نیز نسبت به رسانه های دیگر زمان بیشتری را از کاربران می گیرد.

 

سیدحسینی با بیان اینکه از هر 100 ایرانی 35 نفر بازیکن هستند، عنوان کرد: اگر فردی حداقل یک ساعت در هفته روی یکی از پلتفرم های موبایل، رایانه یا کنسول بازی کند بازیکن محسوب می شود. در هر خانوار به طور متوسط یک نفر بازی دیجیتال انجام می دهد. متوسط سن بازیکنان در سال 96، 19 سال است که نسبت به سال 94 دو سال کمتر شده است. 66 درصد بازیکنان زیر دیپلم هستند و یک درصد آنها دکتری و بالاتر هستند. 78 درصد بازیکنان مجرد، 15 درصد متاهل و دارای فرزند و شش درصد متاهل و بدون فرزند هستند. مادران بازیکن تعدادشان بیشتر از بانوان بدون فرزند است.

 

وی تصریح کرد: بازی های موبایلی مطمئن تر محسوب می شوند، 47 درصد بازیکنان به رده سنی توجه نمی کنند، متاسفانه GTA‌ جزو بازی های پرطرفدار است. کلش رویال، کوییز آفک کینگ، پو و باقلوا جزو 10 بازی پرطرفدار در ایران هستند. درصد بازیکنان پسر بیشتر از دختر است اما بازیکنان بازی پو بیشتر دختر هستند.

 

معاون پژوهشی بنیاد بازی های رایانه ای خاطرنشان کرد: سرانه مصرف بازی های دیجیتال در بین 81 میلیون نفر ایرانی 31 دقیقه در روز است که با توجه به سرانه مطالعه در کشور که 12 دقیقه است قابل توجه است. از منظر سخت افزاری برند سامسونگ و سونی در رده های اول و دوم هستند. 48 درصد بازیکنان آنلاین بازی می کنند که این رقم در سال 94، 39 درصد بود.

 

سیدحسینی با بیان اینکه 18 درصد بازیکنان خریدار بازی هستند، عنوان کرد: 59 درصد بازیکنان از اینترنت سیم کارت برای بازی استفاده می کنند. 80 درصد بازیکنان از طریق آنلاین بازی می کنند، متوسط سن خریداران بازی 18 سال است که این عدد در سال 94، 25 سال بوده است. نصف خریداران بازی در ایران نوجوانان هستند. 85 درصد خریداران بازی در ایران مرد و 15 درصد زن هستند. از مجموع درآمد بازی های رایانه ای درصد سهم بازی های بومی شش درصد است که بر اساس درآمد طی دو سال 140 درصد رشد داشتیم و هرساله 55 درصد رشد داشتیم.

 

وی خاطرنشان کرد: سخت افزار بیشترین درصد درآمد بازار را به خود اختصاص داده است. کنسول ها، لوازم جانبی تخصصی بازار و نرم افزار بخش های دیگر بازار بازی های دیجیتال را تشکیل دادند. بعد از بازی های موبایلی بازی های کنسولی بیشترین درآمد را دارند. در پیمایش برای سال 96، 80 هزار نمونه ملی داشتیم که این رقم در سال 94 پنج هزار نمونه ملی بود. ما با مرکز آمار همکاری داریم، نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای داشتیم، از هر استان نمونه گرفتیم با سطح اطمینان 95 درصد که سطح اطمینان قابل قبولی است. ما برای پیمایش با موسسات آماری معتبر کار می کنیم.

نظر شما