شناسهٔ خبر: 26282138 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تريبون

صاحب‌خبر -

 توليد 4 سواري متوقف شد

ارديبهشت ماه امسال توليد چهار مدل سواري در خودروسازان داخلي متوقف شد.به گزارش ايسنا، در اين مدت توليد پارس تندر متوقف شده و از 951 دستگاه در ارديبهشت ماه 1396 به صفر کاهش يافت.

توليد ام‌وي‌ام 550 نيز با کاهش 100 درصدي همراه بوده و از 709 دستگاه در ارديبهشت ماه سال گذشته به صفر رسيد.

توليد آسا B50 هم 100 درصد کاهش يافته و از 99 دستگاه در ارديبهشت ماه 1396 به صفر کاهش يافت.

ارديبهشت ماه امسال توليد جک J5 نيز متوقف شده و از 529 دستگاه در ارديبهشت ماه سال گذشته به صفر رسيد.

گذشته از خودروهاي ياد شده اما توليد باقي خودروهاي سواري افزايش يافته است به‌گونه‌اي که ارديبهشت ماه امسال توليد انواع سواري با افزايش 40.18 درصدي نسبت به ارديبهشت ماه 1396 همراه بوده است.

رئيس ستاد ايمن‌سازي واحدهاي صنفي تهران:

ساختمان‌هاي تجاري غيراستاندارد پلمب مي‌شوند

در سطح کشور به ويژه در بافت فرسوده و بازار، پلاسکوهاي ديگري وجود دارند که امکان ايجاد حادثه دلخراش از سوي آن‌ها مي‌رود؛ لذا مقرر شده در صورت عدم ايمن‌سازي، اين واحدها با دستور قضايي پلمب شوند.

به گزارش ايلنا، روزهاي انتهايي سال 1395 بود که خبري فضاي رسانه‌اي کشور را در برگرفت تا سرآغازي باشد بر ايمن‌سازي واحدهاي صنفي؛ در آن روزها پلاسکوي نه چندان پير در آتش سوخت تا زنگ خطر واحدهاي بسيار قديمي در کوچه پس کوچه هاي تنگ محله بازار به صدا درآيد و از سوي ديگر حواس ها در ساخت واحدهاي جديد بيش از پيش جمع شود.

مناطق پر رفت و آمد تهران همچون بازار بزرگ که محل کسب و کار بسياري از افراد است، بافتي قديمي دارد که در شرايط فعلي ايمني قابل قبولي ندارد و در کنار آن، بافت اين منطقه به گونه‌اي است که دسترسي سريع و در لحظه براي واحدهاي امدادرساني بسيار سخت و مشکل است. حال جاي سوال دارد با توجه به تجربه ساختمان پلاسکو، اصناف و ديگر مجموعه‌هاي ذيربط چه اقداماتي را تا به امروز انجام داده‌اند.

در اين رابطه خسرو ابراهيمي‌نيا - رئيس ستاد ايمن‌سازي واحدهاي صنفي تهران - گفت: در راستاي ايمن سازي واحدهاي صنفي قوانين مناسبي در گذشته وضع شده و در اين رابطه مشکلي وجود ندارد اما در بحث اجرايي، اصناف قدرت اجرايي و برخورد با متخلفان را ندارد.

وي ادامه داد: در حال حاضر به واسطه بافت فرسوده برخي از مناطق شهر همچون بازار تهران مشکلاتي در راستاي ايمن سازي وجود دارد که براي حل اين مشکلات جلسات متعددي با دستگاه هاي مرتبط برگزار مي شود که مقرر شده در صورتي که واحدهاي صنفي به ايمن سازي نپردازند با دستور قضايي پلمب شوند.رئيس ستاد ايمن سازي واحدهاي صنفي تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخي از واحدهاي صنفي و مراکز تجاري که موارد ايمن سازي را رعايت نکرده بودند، از مقام قضايي مهلت گرفته اند و با نظارت سازمان آتش نشاني به رفع نواقص مي پردازند.

او يکي از مشکلات اساسي در عدم ايمن سازي واحدهاي صنفي قديمي را سيم کشي بسيار قديمي و بدون استاندارد دانست و يادآور شد: ساختمان هاي غير ايمن بسيار خطرناکي در منطقه 12 وجود داشت که با دستور قضايي، استانداردسازي اوليه آنها صورت گرفته و با توجه به شرايط، راه بسيار طولاني در پيش است.وي ادامه داد: خطرات و حادثه براي ساختمان‌هاي تازه تاسيس نيز وجود دارد و بايد با ايمن‌سازي و تجهيز آن‌ها با دستگاه هاي ايمني از ريسک ها کاسته شود.

برنامه دولت براي تقويت ذخاير اقلام اساسي

دبير ستاد تنظيم بازار از برنامه‌ريزي جدي دولت براي تأمين کالاهاي اساسي در قالب سه سناريو خبر داد و گفت: براي مقابله با تهديدات احتمالي تحريم، کالاهاي اساسي به ميزان کافي ذخيره‌سازي شده است.

محسن بهرامي ارض اقدس در گفتگو با مهر با اشاره به تمهيدات دولت مبني بر تأمين اقلام و کالاهاي مورد نياز مردم براي مقابله با تحريم‌هاي احتمالي اظهار داشت: دولت با مصوبه شوراي امنيت ملي و ستاد تدابير اقتصادي، سه سناريو را براي ذخيره‌سازي کالاهاي اساسي در قالب سناريوي خوشبينانه، بدبينانه و شرايط عادي در نظر گرفته است که در قالب آن، کالاهاي مورد نياز مردم را تأمين نمايد.

دبير ستاد تنظيم بازار افزود: بر اين اساس تمام تمهيدات مورد نظر براي بدبينانه‌ترين شرايط نيز در نظر گرفته شده که در قالب آن، کالاهاي اساسي و مواد اوليه مورد نياز بخش توليد در قالب ذخاير يک‌ماهه، سه‌ماهه و شش‌ماهه تأمين شده است.

وي تصريح کرد: اکنون سطح ذخاير استراتژيک کالايي در حد بسيار مطلوب قرار گرفته و جاي هيچ‌گونه نگراني نيست؛ ضمن اينکه تجربه نشان داده که هيچ‌گاه حتي در بدترين شرايط مانند دوران جنگ، ايران به لحاظ تأمين کالاهاي اساسي و اقلام مورد نياز مردم مشکلي نداشته و حتي در دوره‌هايي از جنگ و تحريم، سالانه تا هفت ميليون تن نيز گندم وارد کشور شده است.بهرامي ارض اقدس خاطرنشان کرد: بر اين اساس دولت بدبينانه‌ترين شرايط را نيز براي تأمين و ذخيره‌سازي کالاها در نظر گرفته تا هيچ‌گونه مشکلي بر روي اقلام اساسي و مواد اوليه مورد نياز توليد ورود نکند.وي ادامه داد: از تمام ظرفيت‌ها براي ذخيره‌سازي کالا استفاده شده و با توجه به اينکه دولت بر روي اقلامي که در سبد مصرفي خانوارها سهم بالايي دارد، تمامي تمهيدات را انديشيده است.

واردات بيش از 1400 قلم کالا ممنوع شد

براساس ابلاغيه وزير صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات 1339 رديف تعرفه‌اي کالا که شامل بيش از 1400 قلم کالا است ممنوع اعلام شده است. خودرو نيز جزو کالاهاي ممنوعه واردات قرار دارد.

به گزارش ايرنا ، وزير صنعت، معدن و تجارت در نامه‌اي به تاريخ سي‌ام خرداد ماه جديدترين مصوبه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي را براي اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرده است.

در اين نامه آمده است:" بدين وسيله فهرست گروه چهارم کالايي شامل 1339 رديف تعرفه 8 رقمي که ثبت سفارش آنها در جلسه روز جاري ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ممنوع گرديده، جهت اجرا ابلاغ مي‌شود. لازم به ذکر است که تمام ثبت سفارش‌هاي صادره قبلي مربوط به اين رديف کالاها فاقد اعتبارند مگر اينکه قبل از اين تاريخ توسط شبکه بانکي تامين ارز شده و يا بدون انتقال ارز باشند".

در اين شرايط طبق ابلاغيه وزير صنعت، معدن و تجارت، ثبت سفارش و واردات کالاهاي قرار گرفته در گروه چهارم کالايي که شامل 1339 رديف تعرفه گمرکي کالا است ممنوع اعلام شده و متوقف خواهد شد و همچنين ثبت سفارش‌هاي پيشين انجام شده براي واردات اين کالاها نيز ابطال مي‌شود مگر براي آن دسته از کالاهاي ثبت سفارش شده‌اي که ارز آن‌ها از طريق شبکه بانکي تامين شده يا واردات آنها در شرايط بدون انتقال ارز باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما