شناسهٔ خبر: 26270864 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

زماني براي تحميل طرح معامله قرن به اردن

مقام هاي امريکايي، سعودي و رژيم صهيونيستي دو هفته پس از ناآرامي ها در اردن، راهي امان شده اند تا در باره معامله قرن با مقام هاي اردني گفتگو کنند.

صاحب‌خبر -

زماني براي تحميل طرح معامله قرن به اردن

سایت وزارت خارجه آمریکا روز شنبه دوم تيرماه در بیانیه ای اعلام کرد مایک پومپئو وزیر خارجه این کشور با عبدالله پادشاه اردن دیدار  و در باره روابط دوجانبه و سازش پايدار ميان اسراييل و فلسطين گفتگو کردند.
حساب رسمی کاخ پادشاهی اردن نيز در همين روز در توییت های پیاپی از دیدار جداگانه عبدالله دوم پادشاه این کشور با جیم ماتیس وزیر دفاع آمریکا، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ویلبر راس وزیر تجارت آمریکا، استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور خبر داد.
پایگاه اینترنتی دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی نيز روز جمعه با انتشار پیام هایی در توئیتر نوشت:«بنیامین نتانیاهو نخست وزیر  اين رژيم  در قدس با جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا، جیسون گرینبلات فرستاده ویژه امریکا در مذاکرات بین المللی و «دیوید فریدمن» سفیر این کشور در تل آويو دیدار کرد. اين ديدارها پس از ان صورت گرفت که خبرها حاکيست دوشنبه گذشته اين مقام ها به اردن رفته بودند.
خبرها حاکيست  هم زمان با سفر مقام هاي امريکايي به اردن، نتانياهو و محمدبن سلمان وليعهد عربستان نيز به امان رفته بودند تا بطور محرمانه در باره طرح معامله قرن مذاکره نمايند. روزنامه عبری زبان معاریو نوشته که اين ديدار محرمانه روز دوشنبه گذشته در امان برگزار شده است. و بر اساس گزارش اسپوتنیک، در اين ديدار جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نيز حضور داشته است.  
به نظر مي رسد محور اصلي اين ديدارها و گفتگوها متقاعد کردن پادشاه اردن به پذيرش طرح توافق قرن که برخي جزييات آن افشا شده، بوده است.
بر اساس برخي جزييات منتشر شده، قدس به رژيم صهيونيستي تعلق خواهد گرفت و پايتخت کشور فلسطين بدون ارتش و خلع سلاح شده شهرک ابوديس خواهد بود، اسراييل از شهرکسازي ها عقب نشيني نخواهد کرد و مسجدالاقصي و بخش قديمي قدس  و منطقه غور اردن بطور کامل در اختيار اين رژيم خواهد بود. از سويي بخشي از خاک اردن نيز به فلسطين اختصاص خواهد يافت  و برخي جزييات ديگر که مورد موافقت اردن قرار نگرفت.
از سويي اين ديدارها دو هفته پس از ناآرامي هاي گسترده در اردن برگزار شد ناآرامي هايي که به بهانه اعتراض به لايحه افزايش ماليات ها به سرعت رنگ و بوي سياسي به خود گرفت و علاوه بر فقرا، طبقه متوسط و ثروتمندان نيز به اعتراضات پيوستند و به همين علت بسياري از کارشناسان اين گمانه را مطرح کردند که برخي طرف هاي خارجي از جمله سعودي و صهيونيستي در شعله ورکردن اعتراضات دست داشته اند تا پادشاه اردن را به پذيرش طرح معامله قرن وادار نمايند. و البته چند روز پس از اين اعتراضات پادشاه عربستان نشست چهارجانبه اي را با حضور کويت و امارات و اردن در مکه برگزار کرد و در آنجا تصميم گرفته شد کمک دو و نيم ميليارد دلاري در اختيار اردن قرار گيرد.
از مجموع اين تحولات مي توان نتيجه گرفت که تحولات چند هفته گذشته  به نوعي با طرح توافق قرن ارتباط داشته و اکنون طرف هاي سعودي، امريکايي و صهيونيستي به دنبال چيدن ميوه بذري است کمه در اردن کاشتند.
اما نکته اينجاست که معلوم نيست که پادشاه اردن با اين طرح موافقت نمايد و از اين گذشته نکته مهمتر اين است که به فرض قبول کردن اين طرح از سوي امان، آيا اين طرح با موافقت مردم فلسطين نيز روبرو خواهد شد؟ يا اينکه محمد بن سلمان که پیشتر در مصاحبه با مجله آمریکایی آتلانتیک گفته بود عربستان منافع یکسانی با اسرائیل دارد به تنهايي اين طرح را پيش خواهد برد.
 
 
------------------------------------------------------
رضا محمدمراد
 

 
 

نظر شما