شناسهٔ خبر: 26265088 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

باز هم دیپلماسی نفتی زنگنه جواب داد

خبرگزاری شبستان: روز گذشته وزیر کار کشته نفت کشورمان توانست باز هم نظر اعضای اوپک را به نظر ایران نزدیک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، اجلاس مهم اوپک در وین را مردی با چندین حرکت موفق در دیپلماسی نفتی توانست تحت تاثیر قرار دهد.

 

روز گذشته وین شاهد اجلاس بسیار مهم اوپک بود که درنهایت توانست به نتیجه بسیار مثبتی دست یابد.

 

وزیر نفت ایران روز جمعه دیدار کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک را که به ریاست فالح - وزیر نفت عربستان -  برگزار شده بود، به طور ناگهانی ترک و اظهار کرده بود که مذاکرات به خوبی پیش نمی‌رود و وی نسبت به اینکه اوپک به توافقی برسد، تردید دارد.

 

بنابراین گزارش، در ابتدای جلسه دیروز اوپک اختلاف نظرها بسیار زیاد بود تا جایی که رسیدن به یک توافق به نظر امکان پذیر نمی آمد اما پس از دیدار و گفت و گوی وزرای خارجه ایران و عربستان ایران با طرح اوپک موافقت کرد و در نتیجه اوپک توانست باز هم به نتیجه مثبتی دست یابد.

 

در اولین خبر منتشر شده از سوی شبکه 'سی ان بی س' ؛ پس از ابراز امیدواری وزیر نفت ایران برای دستیابی به توافق بر سر سقف تولید نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک)، این سازمان به افزایش سقف تولید نفت اعضایش نزدیک شد.

 

این به این علت بود که بیژن زنگنه و خالد بن عبدالعزیز الفالح پیش از آغاز نشست یک صد و هفتاد و چهارمین وزیران نفت کشورهای عضو اوپک به مذاکره پرداختند.


این نشست حدود نیم ساعت به طول کشید و به گفته خبرنگاران حاضر درمحل، زنگنه پس از این دیدارگفت که از رسیدن به توافق ناامید نیستم.


وزیر نفت ایران با اشاره به اینکه در این نشست راجع به همه چیز صحبت شد، اضافه کرد: ملاقات خوبی بود.

 

در نهایت هم پس از نشست اوپک، خبرگزاری رویترز نوشت: اعضای اوپک به توافق رسیده اند سقف تولید نفت را از ماه جولای افزایش دهند تا در میان تقاضای مصرف کنندگان نفت به کاهش قیمت نفت خام کمک کند.

 

این خبرگزاری به نقل از دو منبع اوپک افزود: این گروه توافق کرد که اوپک و متحدانش تحت رهبری روسیه باید تولید نفت را تا 1 میلیون بشکه نفت یا به عبارتی تا 1 درصد تولید جهانی افزایش دهند.

 

منابع اوپک گفتند که افزایش واقعی کمتر از این مقدار خواهد بود زیرا چند کشور که اخیرا تولید نفت کمتری داشته اند تلاش خواهند کرد تا به مقدار سهمیه کامل برگردند درحالیکه دیگر تولیدکنندگان اجازه ندارند این جای خالی را پر کنند.


آمریکا، چین و هند از اوپک خواستند تا به منظور جلوگیری از کمبود نفت که به اقتصاد جهانی لطمه می زند، تولید آن را افزایش دهد.

 

به گزارش شبستان، پس از پایان این نشست زنگنه در جمع خبرنگاران اظهار داشت که در نشست امروز اوپک تأکید شد که بیانیه همکاری اوپک و غیر اوپک 100 درصد اجرایی شود 'یعنی به اعضا توصیه شد که تعهد به کاهش بیش از 100 درصد از بازار را حذف کنند. '


وی افزود: اینکه ترجمه این در عمل چه می‌شود بحث دیگری است که یکسری اعضا کمتر از سهمیه‌شان تولید کردند می‌توانند تولید کنند، اعضاء غیر اوپک هم فردا در این باره تصمیم می گیرد اما بحث ما اوپک بود.


وزیر نفت کشورمان گفت: این همان طرحی بود که از ابتدای ورودم به وین مطرح کردم و خوشبختانه همان شد.


زنگنه اضافه کرد که افزایش تولید نفت از ماه جولای اجرایی خواهد شد.


وزرای شرکت کننده در یکصد و هفتاد و چهارمین نشست اوپک به بیانیه همکاری اوپک و غیر اوپک که بر اساس آن تا پایان سال 2018 روزانه 1.8 میلیون بشکه کم می شد، پایبند ماندند.


این توافق بدین معناست که میزان پایبندی کشورها به کاهش تولید نفت که در مقاطعی از 100 درصد تجاوز کرده بود، به یکصد درصد می‌رسد.


بدین ترتیب در حدود یک میلیون بشکه می تواند به بازار نفت اضافه شود.


برخی کارشناسان می گویند که این توافق می تواند به صورت عملی بین 400 تا 600 هزار بشکه وارد بازار کند.


اعضای اوپک درنشست سی‌ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) تصمیم گرفتند تولید خود را به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند؛ این تصمیم که از ژانویه 2017 به اجرا درآمد، در نشست‌های بعدی این سازمان تمدید شد.


وزیر نفت عربستان نیز پس از این نشست از توافق برای افزایش یک میلیون بشکه نفت در روز خبر داد.


نشست وزرای نفت و انرژی اوپک روز جمعه با شرکت بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در وین برگزار شد.

 

نظر شما