شناسهٔ خبر: 26196626 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اوج بحران مهاجرت در آمریکا با سیاست «تحمل صفر»

تهران - ایرنا - وعده های دولت « دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درباره کنترل ورود مهاجران به این کشور اکنون با جدا کردن کودکان از والدین شان در مرز آمریکا، بحران مهاجرت در این کشور را به اوج خود رسانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا،مقام های فدرال آمریکا هفته پیش اعلام کردندکه تاپایان ماه مه(اردیبهشت-خرداد)تقریبا دو هزار کودک از بزرگسالانی که والدین یا سرپرست آنها هستند حین ورود غیرقانونی به آمریکا جدا شده اند.
براساس سیاست جدید دولت ترامپ موسوم به سیاست تحمل صفر، هر کسی که بدون مجوز حتی برای دریافت پناهندگی وارد آمریکا می شود تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد و فرزندان این افراد از آنها جدا می شوند. برخی منابع خارجی اشاره کرده اند که برخی کودکانی که از والدین خود جدا شده اند حتی زیر 4 سال سن دارند.
تارنمای پرتیراژترین روزنامه کانادا، استار، شمار کودکان زیر 4 سال را بیش از 100 نفر اعلام کرده است.
برخی سایت های خبری ویدئوهای تاییدنشده ای را منتشر کرده اند که در آنها صدای گریه کودکان حین جدا شدن از والدین شان شنیده می شود. کودکان که برخی از آنها از فرط گریه کردن نفس نفس می زنند، پدر و مادر خود را صدا می کنند.
دونالد ترامپ به همراه دادستان کل و وزیر امنیت داخلی آمریکا روز دوشنبه قویا از سیاست مهاجرتی «تحمل صفر» دفاع کردند. این در حالی است که برخی از جمهوری خواهان و حامیان آنها- از «لورا بوش» بانوی نخست سابق آمریکا گرفته تا برخی از رهبران مسیحی ازجمله «فرانکلین گراهام» از مبلغان مذهبی سرشناس آمریکا- مخالفت خود را با چنین سیاستی ابراز کرده اند.
«جف سشنز» دادستان آمریکا با استناد بر بخش هایی از کتاب مقدس مسیحیان تلاش کرد اجرای سیاست تحمل صفر را توجیه کند؛ موضوعی که به گفته رهبران مسیحی آمریکا چنین سیاستی با استناد بر مسائل مذهبی قابل توجیه نیست.
استناد بر مسائل مذهبی در توجیه چنین سیاستی حتی خشم«هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه سابق و نامزد دمکرات رقیب ترامپ در انتخابات سال 2016 آمریکا را برانگیخت و وی گفت که استناد بر مذهب در توجیه چنین اقدامی با همه آنچه یاد گرفته است مغایرت دارد. اوضاع ناشی از سیاست دولت ترامپ را اسف بار و آن را یک بحران اخلاقی و انسانی توصیف کرده است.
وی در گردهمایی زنان در نیویورک اوضاع ناشی از اجرای این سیاست ترامپ را اسف بار خواند و آن را یک بحران اخلاقی و انسانی توصیف کرد.
کلینتون همچنین گفت: چگونگی برخورد با افراد آسیب پذیر معیاری برای محک زدن هر کشوری است و استناد بر قوانین مهاجرتی برای جداکردن کودکان را «دروغ» خواند.
ترامپ، دمکرات ها را به دلیل مانع تراشی درتصویب قوانین مهاجرتی مقصر می داند.رسانه های آمریکایی گزارش هایی را منتشر کرده اند که نشان می دهد کودکان در قفس های فلزی و در شرایطی نامطلوب نگهداری می شوند اما مقامات دولت آمریکا رسانه ها را به دلیل ارائه تصویری غلط از شرایط نگهداری کودکان محکوم کرده اند. آنها مدعی اند کودکان را با حفظ بالاترین استانداردها نگهداری می کنند و مراقب نیازهای غذایی، پزشکی و تحصیلی آنها هستند.
شرکت رایانه ای مایکروسافت که به دلیل ارتباطش با سازمان مهاجرت و گمرگ آمریکا به عنوان مسئول جداکردن خانواده ها در مرز آمریکا و مکزیک هدف انتقادهای رسانه ها بوده است، اعلام کرده که این شرکت از اقدامات دولت ترامپ در زندانی کردن مهاجران بزرگسال و جداکردن کودکان آنها راضی نیست.
«چاک شومر» سناتور ارشد دمکرات ازنیویورک در پاسخ به ادعای ترامپ که دمکرات ها را به کارشکنی در تصویب قوانین مهاجرتی متهم می کند، گفته است اقدامات جمهوری خواهان در اصلاح قوانین مهارتی و تقویت امنیت مرزی با کمترین میزان حمایت در کنگره مواجه است و ترامپ خود از این موضوع آگاهی دارد. رئیس جمهور ، و نه دمکرات ها مقصر هستند و اگر بخواهد همین فردا می تواند اشکالات را رفع کند.
ترامپ در توجیه اقدامات خودسعی کرده سیاست های مهاجرتی در کشورهای اروپایی را تقبیه کند. وی روز دوشنبه در توئیتی گفت مردم آلمان به دلیل تاثیر مهاجرت در وخیم کردن اوضاع در کشورشان در جبهه مقابل مقامات برلین قرار گرفته اند و جرم و جنایت در آلمان افزایش یافته است. این ادعا در حالی مطرح می شود که وزیر کشور آلمان ماه گذشته اعلام کرد که رقم کلی جنایات رخ داده در این کشور در سال 2017 میلادی حدود 5 درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته است. اما ترامپ همچنان تاکید دارد که اروپا با پذیرش میلیون ها مهاجر، «اشتباه بزرگی» را مرتکب شده است.
جف سشنز سیاست های مهاجرتی «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا را در افزایش مهاجرت مقصر می داند و معتقد است که آمریکا نمی تواند به والدینی که به همراه کودکانش به این کشور مهاجرت می کنند، مصونیت قانونی اعطا کند. وی با چنین استدلالی ایده ساخت دیوار در مرز جنوبی آمریکا با مکزیک را موجه دانسته است.سشنز در این زمینه گفت: اگر دیوار بسازیم، اگر قوانینی را برای پایان دادن به بی قانونی وضع کنیم با چنین گزینه های سختی مواجه نمی شویم.
دولت ترامپ درحالی در راستای وعده های خود برای جلوگیری از ورود مهاجران کودکان را سپر اجرای سیاست های سختگیرانه خود قرار داده است که بسیاری از فعالان حقوق مهاجرت در آمریکا سیاست تحمل صفر را معادل سیاست «انسانیت صفر» می دانند.
اروپام**9158**1590

نظر شما