شناسهٔ خبر: 26170722 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مذاکرات روسیه، ایران و ترکیه برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، نماینده‌های ارشد کشور‌های روسیه، ایران و ترکیه که به عنوان تضمین کنندگان آتش بس در سوریه عمل می‌کنند، روز دوشنبه در ژنو دیدار می‌کنند تا در خصوص تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه با استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه گفتگو کنند.
به گزارش خبرگزاری تاس از ژنو، هیئت روسیه شامل سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه و الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور است. طرف‌ها کل روز را صرف رایزنی‌های دوجانبه خواهند کرد و احتمالا یک جلسه عمومی روز سه شنبه نوزدهم ژوئن برگزار خواهد شد. این کشور‌ها که در قالب مذاکرات آستانه درباره سوریه متحد شده اند، در ژنو با یکدیگر دیدار خواهند کرد.
استفان دی میستورا در چند ماه گذشته فعالانه رایزنی‌هایی انجام داده است. وی یازدهم ژوئن به مصر، نهم ژوئن به تهران و ششم همان ماه به استانبول سفر کرد. وی از نمایندگان رسمی فرانسه، آلمان، اردن، عربستان سعودی و آمریکا برای شرکت در مذاکرات در ژنو دعوت کرده است.
دی میستورا پس از جلسه سه جانبه روسیه - ایران - ترکیه به رایزنی‌های خود ادامه خواهد داد. ممکن است نمایندگان مخالفان سوری نیز در مذاکرات ژنو شرکت کنند. برخلاف دولت سوریه، آن‌ها فهرستی از نمایندگان خود را برای شرکت در شکل گیری کمیته قانون اساسی ارائه نداده اند، اما دی میستورا گفته است تلاش‌های جدی برای دریافت فهرست مخالفان ادامه دارد.
توافق درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سی ام ژانویه در کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی حاصل شد. این کمیته با همکاری دی میستورا پیش نویس طرح‌های پیشنهادی برای قانون اساسی جدید سوریه را آماده خواهد کرد.
تاکنون حدود صد و پنجاه نفر برای این کمیته نامزد شده اند. مخالفان در خارج از سوریه تا کنون پنجاه نماینده معرفی کرده اند. اما دی میستورا معتقد است اعضای این کمیته باید پنجاه نفر باشند. دومین جلسه کنگره گفتگوی ملی سوریه به پیشرفت این موضوع بستگی دارد.

نظر شما