شناسهٔ خبر: 26145898 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس:

مشکل حضور مردم در ورزشگاه‌ آزادی حل شد بنیاد مسکن متولی مقاوم سازی مناطق روستایی است

اگر اقساط به موقع پرداخت نشود غصب و حرام است و تصرف غاصبانه است، این باید برای روستاییان توجیه شود، و بدانند که باید پول را برگردانند، در حوزه ارتباط با روستاها این موضوع باید دنبال شود.

صاحب‌خبر -

نماینده مقام معظم رهبری دراستان فارس و امام جمعه شیراز پیش از ظهر امروز شنبه در دیدار مدیر کل و معاونان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس بر لزوم تداوم مقاوم سازی روستا‌ها تاکید کرد و یاد آور شد: بنیاد مسکن متولی مقاوم سازی مناطق روستایی است، مقاوم سازی با اصول علمی از مسایل حائز اهمیت و لازم است و این به عنوان یک کار فرهنگی و اقتصادی مطرح است که باید به آن توجه بیشتری شود.

به گزارش ایلنا از شیراز، آیت الله سید اسدالله ایمانی دراین دیدار با گرامیداشت دهه حساب ۱۰۰ امام(ره) و با تقدیر از مدیر کل و سایر مسوولان بنیاد مسکن فارسگفت: روستاییان و ساکنان روستا‌ها و کسانیکه از تسهیلات بنیادمسکن استفاده می‌کنند بدانند که قرض می‌گیرند و قرض باید برگردد و پرداخت شود تا قدرت پرداخت وام به دیگران هم فراهم آید.

وی افزود: اگر اقساط به موقع پرداخت نشود غصب و حرام است و تصرف غاصبانه است، این باید برای روستاییان توجیه شود، و بدانند که باید پول را برگردانند، در حوزه ارتباط با روستا‌ها این موضوع باید دنبال شود.

امام جمعه شیراز خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر موضوع توسعه در زیر ساخت و گسترش فضاهای کشاورزی در روستا‌ها به وضوح دیده شده است، همانطور که در شهر‌ها فرار از مرکز شهر و به رفتن به بیرون شهر می‌بینیم که مرکز شهر خالی می‌شود و به حاشیه شهر می‌روند متاسفانه روستا‌ها هم همین وضعیت دارند و این یک چالش است که باید مدیریت شود.

نماینده مقام معظم رهبری دراستان فارس گفت: متاسفانه در برخی روستا‌ها زمین‌های کشاورزی را تغییر وضعیت می‌دهند و خود را مالک می‌دانند در حالیکه این سرمایه ملی است و روی اصول باید از این اراضی استفاده شود این نیاز به فرهنگ سازی دارد و بنیاد مسکن در حاکمیت این گفتمان تلاش کند.

آیت الله ایمانی ادامه داد: بهسازی روستا منحصر به بهسازی فیزیکی نیست، این بهسازی فکری و فرهنگی می‌طلبد، مقاوم سازی نیاز به فرهنگ سازی دارد، کنترل و حفاظت محدوده هم نیاز به فرهنگ سازی دارد، پرداخت اقساط و تسهیلات هم نیاز به فرهنگ سازی دارد.

امام جمعه شیراز گفت: در زمینه اقتصاد هم ما یک سری مسایل داریم و چالش‌هایی داریم که باید برای رفع آن برنامه ریزی کنیم، برخی ریال‌های گمشده در اقتصاد است که مورد غفلت واقع شده است، خانه‌ای با عمر ۱۰ سال و خانه‌ای با عمر ۳۰ با هم یکی نیست، خانه‌ای با عمر ۳۰ در واقع ریال‌ها ی گمشده را به صاحب خانه برمی گرداند، دستگاه‌های متولی باید به این توجه کنند.

آیت الله ایمانی افزود: در برخی کشور‌ها عمر مفید خانه ۱۰۰ سال است در کشور ما عمر مفید حداکثر ۳۰ سال است این ثروت ملی ما را نابود می‌کند و باید روی این کار کنیم و فرهنگ سازی کنیم این موضوع هم اقتصادی و هم فرهنگی است.

وی ادامه داد: باید به سمتی برویم که عمر ساختمان‌ها را طولانی‌تر کنیم و در کیفیت کار دقت نماییم، مهندسین ناظر دقت کنند مجریان آموزش ببیند و ساختمان با کیفیت ساخته شود، الفبای پیشرفت فن ساختمان سازی برای مجریان از اول توجیه شود و از مصالح خوب استفاده شود.

امام جمعه شیراز گفت: به جز منطقه پاسارگاد و قبر کوروش همه مناطق استان فارس روی کمربند زلزله است و این نشان می‌دهد که نیاکان ما چقدر روی این مسایل علمی دقت داشته‌اند، آنجا گسل زلزله نیست و همه جای فارس روی گسل زلزله است.

نماینده مقام معظم رهبری دراستان فارس تاکید کرد: همه جای شهرهای ما و مناطق مختلف در صد سال اخیر زلزله شکننده و با تلفات داشته است این باید برای ما عبرت باشد و از آن درس بگیریم.

آیت الله ایمانی ادامه داد: زلزله هر سال دراستان فارس خانه‌های روستایی را تخریب می‌کند و آسیب می‌زند، جان مردم را تهدید می‌کند و در این میان مجریان مسئول هستند.

وی گفت: بنیاد مسکن دراین زمینه مسوولیت اول دارد، بنیاد مسکن صدقه جاریه امام راحل است و کار خیری است که امام بنیان آن را نهاد و تنها برای بنیاد مسکن حساب باز کردند و این نشانگر اهمیت موضوع است و افتخار بنیاد مسکن است و باید این افتخار به عنوان تابلو بماند و بر آن تاکید شود.

امام جمعه شیراز گفت: مقاوم سازی مسکن روستایی هزینه نیست بلکه نوعی پس انداز و سرمایه گذاری است، وقتی فرزند در خانه پدر به راحتی زندگی کند هزینه احداثمسکن را در جایی دیگر سرمایه گذاری می‌کند.

نظر شما