شناسهٔ خبر: 26137790 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شکست سومین عملیات ائتلاف سعودی در الحدیده

سخنگوی انصارالله: با وجود حمایت ناوچه های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی از متجاوزان سعودی، این نیروها نه تنها پیشروی در ساحل غربی یمن نداشتند، بلکه صدها نفر از آنها نیز به هلاکت رسیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: ائتلاف سعودی پس از سومین شکست در پیشروی به طرف الحدیده، برای حمله رسانه ای تلاش می کند. 

mp4
<div id="video-display-embed-code_2309250" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2154265/2309250?width=340&height=240"></script></div>
سخنگوی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد با وجود حمایت ناوچه های جنگی آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی از نیروهای متجاوز سعودی و مزدورانش، این نیروها نه تنها پیشروی در ساحل غربی یمن (الحدیده) نداشتند، بلکه صدها نفر از آنها نیز به هلاکت رسیدند.
محمد عبد السلام گفت متجاوزان و مزدوران آنان نه تنها وارد فرودگاه الحدیده نشده حتی به آن نزدیک نیز نشده اند.
وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین درباره جنجال رسانه های ائتلاف سعودی درباره پیشروی در الحدیده گفت: تردیدی نیست که ائتلاف متجاوز سعودی- آمریکایی به دنبال جنجال آفرینی و تبلیغات رسانه ای درباره نبردها در ساحل غربی است، زیرا سومین بار شکست خورد و نتوانست پیشروی واقعی به طرف شهر الحدیده پیدا کند. عملیات نخست، با نفوذ در طول ساحل غربی بود، دومین عملیات در زمان انهدام کشتی جنگی اماراتی بود و سومین عملیات هم از شب عید فطر آغاز شد. نبردها اکنون در منطقه الدریهمی است. دشمن توانست با استفاده از کشتی های جنگی و بالگردهای آپاچی در نوار ساحلی مانند قاچاقچیان نفوذ کند، در حالی که جنگنده های دشمن هم هر هدفی را در برابر این نیروها بمباران می کردند. با این وجود، این نیروها نتوانستند از نوار ساحلی پیشروی کنند. آنها با پوشش گسترده آتش تلاش کردند روز گذشته پیشروی کنند، اما امروز عقب نشینی کردند. این نیروها در منطقه الدریهمی در محاصره شدید قرار گرفته اند. 300 فروند موشک از کشتی های جنگی شلیک شد تا این افراد را از محاصره نجات دهد. ما درباره واقعیت های میدانی سخن می گوییم و اگر دشمن در سایه این جنگ بزرگ بین المللی علیه یمن، موفق به پیشروی شده بود، آن را اعلام می کردیم.
عبدالسلام در پاسخ به این سئوال که آیا نیروهای ائتلاف به فرودگاه الحدیده رسیده اند یا خیر ؟ افزود: آنها نه تنها وارد فرودگاه الحدیده نشده اند، بلکه به آن هم نزدیک نشده اند. آنها در منطقه الدریهمی زمین گیر شده اند. آنها تلاش می کنند راهی برای خروج از محاصره پیدا کنند. صدها نفر از نیروهای دشمن در نبردها در این منطقه در کمین نیروهای یمنی کشته شدند. متجاوزان و مزدوران با این منطقه آشنایی ندارند. جنگنده های ائتلاف این منطقه را به طور گسترده بمباران می کنند تا محاصره شدگان را نجات دهند. رسانه های دشمن به فریبکاری، بزرگنمایی، غوغاسالاری، جنجال آفرینی و جنگ روانی ادامه می دهند، اما مجبور می شوند که از خبرهایی که پخش کرده بودند عقب نشینی کنند. این در حالی است که نبردها هنوز در مناطق باز و بیابانی است و بدون شک کسی که از پوشش هوایی برخوردار باشد، می تواند در آن پیشروی کند، اما آنها تاکنون در این منطقه هم پیشروی نداشته اند. نبردها در این منطقه طولانی تر از چیزی خواهد بود که تصور می کنند و به جنگ فرسایشی تبدیل خواهد شد که نخواهند توانست به آن ادامه دهند. ناوچه های آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی تلاش می کنند به پیشروی این نیروها کمک کنند. ممکن است دشمن در منطقه کوچکی پیشروی کند، اما نخواهد توانست نبرد را به سود خود به پایان ببرد. مردم یمن خود را در برابر اشغالگران خارجی می بینند.
وی درباره سفر مارتین گریفیت فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن به صنعا خاطر نشان کرد: او به عنوان یک فرستاده بین المللی باید به دنبال یک راه حل عادلانه باشد، نه اینکه مانند یک مأمور برای ائتلاف متجاوز عمل و تلاش کند ناکامی نظامی و عملیاتی آنها را جبران کند. در این صورت ما نیازی به فرستاده سازمان ملل نداریم، زیرا پیش از این هم می توانستیم با طرف مقابل تماس برقرار کنیم. فرستاده سازمان ملل به جای ایفای نقش برای جابجا کردن پیام ها، باید راه حل فراگیر سیاسی برای نجات یمن ارائه کند. راه حل های گزینشی و جزئی شیوه اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سابق سازمان ملل بود که در آن شکست خورد. جنگ در یمن فقط با راه حل سیاسی پایان خواهد یافت. آیا از ما می خواهند الحدیده را هم مانند عدن به اشغالگران تسلیم کنیم؟ دعوت به عقب نشینی از الحدیده منطقی نیست.
سخنگوی انصارالله در پاسخ به سئوالی درباره گزارش سازمان ملل درباره اتهام انتقال موشک های ایرانی به یمن گفت: هیچ کسی این مسئله را نفی نمی کند که آمریکایی ها، انگلیسی ها، سودانی ها و بسیاری از مزدوران جهان به کشور ما آماده و بخشی از خاک یمن را اشغال کرده اند. در یمن حتی یک ایرانی هم حضور ندارد. تاکنون کشته شدن هیچ ایرانی در یمن ثبت نشده است. سلاح های موجود در یمن، سلاح هایی است که ارتش در اختیار داشت و پس از تامین اراده سیاسی، این سلاح ها را توسعه داد. سه سال از جنگ یمن می گذرد و نتوانسته اند یک دلیل هم درباره ادعای حضور ایران در یمن ارائه کنند. آنها با این دستاویز می خواهند شکست اخلاقی، انسانی، اجتماعی و نظامی خود را در یمن توجیه کنند.
محمد عبدالسلام درباره سفر عبدربه منصور هادی به عدن افزود: منصور هادی پس از رفتن به ابوظبی و گرفتن مجوز از اماراتی ها توانست به عدن سفر کند. منصور هادی در حالی بر روی صندلی می نشیند که تصاویر بنیانگذار آل سعود، شاه سعودی و ولیعهد سعودی بر بالای سر او نصب شده است. این شرایط به اندازه کافی تحقیرآمیز و ننگ آور است. هیچ مشروعیتی برای منصور هادی باقی نمانده است و می داند که در هر توافقی در یمن، سرنوشت نامعلومی خواهد داشت. صلح در یمن باید به گونه ای باشد که وحدت، حاکمیت و استقلال یمن را حفظ کند. ما ادامه عملیات نظامی در الحدیده و در دیگر مناطق را فاجعه آمیز می دانیم زیرا باعث فروپاشی یمن خواهد شد.

نظر شما