شناسهٔ خبر: 26061654 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مسعود بارزانی: با برگزاری دوباره انتخابات پارلمانی مخالفتی نداریم

رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در دیدار با سفیر آمریکا در عراق اعلام کرد، با برگزاری دوباره انتخابات پارلمانی به منظور رفع شک و تردیدها موافق است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق که حزبش نتایج باورنکردنی در انتخابات اخیر به دست آورده با داگلاس سیلیمان، سفیر آمریکا در عراق و هیات همراه او در استان صلاح‌الدین دیدار و دو طرف درباره آخرین تحولات، معادلات جدید سیاسی در عراق پس از انتخابات پارلمانی و تلاش‌ها برای تشکیل دولت بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار سیلیمان پیروزی حزب دموکرات کردستان در انتخابات پارلمانی را تبریک و بر اهمیت نقش بارزانی و اقلیم کردستان در روند سیاسی و مرحله پس از انتخابات تاکید کرد و گفت: اقلیم نقش سازنده‌ای در روند سیاسی عراق دارد.

بارزانی هم در این دیدار گفت: اولویت اقلیم کردستان پایبندی به اصول شراکت، توافق و توازن در عرصه‌های مختلف حکومتی است و باید براساس این سه اصل توافقنامه‌های شفافی درباره همه موضوعات، مشکلات و تشکیل دولت جدید عراق منعقد شود.

وی افزود: درخصوص عملکرد کمیساریای عالی انتخابات، مدیریت روند انتخابات، بازیچه قرار دادن نتایج و جعل آنها نظرات زیادی وجود دارد.

بارزانی ادامه داد: حزب دموکرات کردستان در کمیسیون انتخابات عراق نماینده نداشت، این کمیسیون تعداد زیادی از آرا حزب؛ آرای آوارگان در اردوگاه‌ها و ایزدی‌ها را با هدف منع حزب دموکرات از به دست آوردن مرتبطه نخست در استان نینوا باطل اعلام کرد در حالی که در حقیقت حزب ما در این استان در مرتبه نخست قرار دارد.

رئیس حزب دموکرات کردستان تاکید کرد: حزبش با همه اقدامات حتی برگزاری دوباره انتخابات پارلمانی با هدف رفع شک و تردیدها و شفافیت روند انتخابات موافق است و بازیچه قرار دادن نتایج و حذف آرا پیشمرگ‌ها را امری غیرقابل قبول خواند.

پارلمان عراق اخیرا خواستار بازشماری دستی آرا در سراسر عراق شده و مسؤولان قضایی نیز دستوراتی را در این باره صادر کردند.

همچنین روزنامه الحیاة نوشت، ایالات متحده به دنبال یکسان‌سازی موضع کردها درباره تشکیل دولت جدید عراق است و یک مقام در حزب دموکرات کردستان نیز از توافق‌ با حزب اتحادیه میهنی وابسته به خانواده جلال طالبانی برای سفر به بغداد خبر داد.

این روزنامه در گزارشی نوشت، دیپلمات آمریکایی در چارچوب میانجی‌گری واشنگتن برای یکسان‌سازی مواضع گروه‌های کرد در مذاکرات تشکیل دولت جدید عراق به رایزنی‌های خود در اقلیم کردستان ادامه می‌دهد.

الحیاه در ادامه نوشت، سیلیمان با همراهی کنسولگری کشورش در اربیل با کوسرت رسول، معاون اول دبیرکل حزب اتحادیه میهنی کردستان دیدار و بر اهمیت مشارکت کردها به عنوان یک تیم واحد مشترک و طرح و برنامه استراتژیک یکسان در تشکیل دولت جدید توافق کرد.

این دیدار پس از مذاکرات سیلیمان با نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان انجام شد و همزمان با این دیدارها مسرور بارزانی، مشاور شورای امنیت اقلیم کردستان با مسؤول دفتر هماهنگی امنیتی سفارت آمریکا در عراق نیز دیدار کرد.

در این راستا، یک مسؤول در حزب دموکرات کردستان تاکید کرد، این حزب از همه گروه‌های کردستان خواست برای تضمین حقوق کردها در قالب یک هیئت مشترک به بغداد بروند.

وی گفت: در صورت عدم حل اختلافات، پست و مقام اهمیتی نخواهد داشت. ما با اعضای حزب اتحادیه میهنی توافق کردیم که هیچ کدام از ما بدون دیگری به بغداد نرود و تنها در قالب یک هیئت مشترک این اقدام صورت گیرد.

عارف رشدی، مشاور دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان ۳۰ مه ۲۰۱۸ از وجود تلاش‌ها برای یکسان‌سازی موضع طرف‌های کردستان جهت همکاری مشترک در بغداد خبر داده بود.

وی اعلام برخی از این طرف‌ها برای متوسل شدن به گزینه تحریم پارلمان عراق را ناموفق دانست.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما