شناسهٔ خبر: 26051329 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخست وزیر سنگاپور و رئیس جمهوری آمریکا دیدار کردند

کوالالامپور- ایرنا- 'لی هسین لونگ' نخست وزیر سنگاپور با 'دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کاخ ایستانا یک روز پیش از نشست رهبر کره شمالی و ترامپ ،دیدار و گفت و گو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رسانه های سنگاپوری، نخست وزیر لی رئیس جمهور آمریکا و هیات همراه را در یک ناهار کاری در کاخ ایستانا پذیرفت و گفت وگوهای دوجانبه ای را در مورد روابط دو کشور و خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره صورت گرفت.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شامگاه یکشنبه برای دیدار دوجانبه با رهبر کره شمالی در تدابیر شدید امنیتی وارد پایگاه هوایی' لبار پایا' سنگاپور در جنوب شرق آسیا شد.
کیم جونگ اون ، رهبر کره شمالی نیز روز گذشته پیش از دونالد ترامپ با یک فروند بوئینگ 747 ایرچاینا از طریق فرودگاه چانگی سنگاپور وارد این دولت- شهر آسیایی شد.
قرار است دیدار سران کره شمالی و آمریکا روز سه شنبه 22 خرداد در جزیره سنتوزا در شهر کوچک سنگاپور در جنوب شرق آسیا برگزار شود.
دونالد ترامپ در توئیتی در مورد این نشست گفت: ظرف چند دقیقه اول مذاکره با کیم جونگ اون به این نتیجه می رسم که آیا پیونگ یانگ مذاکره کننده ای قابل اعتماد و اتکاست یا خیر.
وی گفت در نشست با اون اقدامات سرکوبگرانه و نقض حقوق بشر در کره شمالی نیز مطرح خواهد شد.
ترامپ گفته بود که اون باید بداند که چه فرصت خوب و تکرار نشدنی برایش فراهم شده است.
مایک پمپئو وزیرامورخارجه آمریکا، جان بولتون مشاور امنیت ملی و سارا ساندرز سخنگوی کاخ سفید دونالد ترامپ 71 ساله را در دیدار با نخست وزیر سنگاپور همراهی کردند.
رهبران آمریکا و کره شمالی به عنوان دو دشمن از جنگ کره 53-1950، تاکنون با یکدیگر دیدار نداشته اند.
سنگاپور اعلام کرده که برگزاری این اجلاس 20 میلیون دلار هزینه داشته است و بیشترین چالش این کشور برقراری امنیت شرکت کنندگان تا پایان نشست دوجانبه است.
بیش از 5 هزار نفر نیروی پلیس در قالب گروههای مختلف دفاع شهری و واکنش اضطراری به همراه گروههای ویژه محافظان آمریکایی و کره شمالی مسئولیت برقراری امنیت این نشست را برعهده دارند و از این رو این شهر اکنون کاملا شکل نظامی به خود گرفته است.
وزارت کشور سنگاپوربا صدور بیانیه ای بدون ذکر جزئیات اعلام کرد در این ایام به منظور حفظ امنیت نشست از ورود چهار تبعه کشورهای مختلف از جمله یک شهروند 34 ساله استرالیایی به این دولت- شهر جلوگیری شده است.
امروز رفت و آمدهای دیپلماتیک در سنگاپور تحت شدیدترین تدابیر امنیتی افزایش یافت.
سفیر آمریکا در سنگاپور با هیات کره شمالی که وزیر امورخارجه و وزیر دفاع این در آن حضور دارند،دیدار و گفت وگو کرد که جزئیاتی از دیدار تاکنون منتشر نشده است.
علاوه براین هیات های کره ای با مسئولان سنگاپوری نیز دیدار و گفت و گوهای جداگانه ای داشتند.
طبق گزارش رسانه های سنگاپوری بیش از 2 هزار و 500 خبرنگار از سراسر جهان برای پوشش خبری رویدادهای مرتبط با این دیدار در سنگاپور حضور یافتند.
یک منبع ناشناس امروز به استریت تایمز گفت که قرار است کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ، پس از گفت وگو با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ساعت 2 بعدازظهر روز سه شنبه سنگاپور را به مقصد پیونگ یانگ ترک کند.
لیندسی گراهام سناتور ارشد جمهوری خواه آمریکا خواسته است درصورتی که مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ یانگ به نتیجه نرسد ، حمله به کره شمالی در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت که مذاکرات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی سه نتیجه احتمالی خواهد داشت؛صلح، یعنی جایی که راه حل برد-برد باشد، اقدام نظامی، یعنی ما از زور برای متوقف کردن برنامه هسته ای آنها استفاده کرده و رژیم کره شمالی را نابود می کنیم یا مثل گذشته دوباره تسلیم خواهیم شد.
این سناتور ایالت کارولینای جنوبی افزود: البته دونالد ترامپ قصد ندارد تسلیم شود. بنابراین تنها دو گزینه خواهیم داشت: صلح یا جنگ.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که برخی گزارش های رسانه ای حاکی است آمریکا به ‌ویژه شخص دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور طرف مذاکره کننده قابل اعتمادی نیست و اگر رهبر کره شمالی بدون تضمین‌های مهم و قابل اعتماد از برنامه هسته‌ای خود چشم‌پوشی کند، احتمالا به سرنوشت معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی دچار خواهد شد.
آساق **1599

نظر شما