شناسهٔ خبر: 26047127 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر امور خارجه آمریکا:

موضع واشنگتن در قبال خلع سلاح هسته ای غیرقابل تغییر است

کوالالامپور- ایرنا- وزیر امور خارجه آمریکا در سنگاپور اعلام کرد: موضع واشنگتن در مورد خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره واضح و روشن و غیرقابل تغییر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از رسانه های سنگاپور ، مایک پمئو وزیر امور خارجه آمریکا که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را در سنگاپور همراهی می کند روز یکشنبه در پشت درهای بسته با نمایندگان و مسئولان ارشد کره شمالی دیدار و گفت و گو کرد.
پمپئو پس از این دیدار در یک نشست مطبوعاتی در هتل شانگریلا سنگاپور گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آماده دیدار چهره به چهره با کیم جونگ اون رهبرکره شمالی است .
وی گفت : موضع آمریکا در مورد خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره کاملا روشن و غیرقابل تغییر است.
برخی رسانه های سنگاپوری گزارش دادند مقامات امریکا و کره شمالی تاکنون و یک روز پیش از نشست ترامپ- کیم هفت بار دیدار و گفت وگو داشته اند.
وزیر امورخارجه آمریکا ضمن قدردانی از سنگاپور برای برگزاری این نشست گفت: این یک ماموریت واقعی برای رسیدن به صلح است .
وی افزود: ما همچنان خود را به خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره به طور کامل، غیر قابل برگشت متعهد می دانیم .
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، معتقد است که کیم جونگ یون، رهبر کره شمالی، فرصت بی سابقه ای برای تغییر روابط و ایجاد صلح و رفاه درکشور خود دارد.
وی درعین حال تهدید کرد که تحریم ها علیه کره شمالی باقی خواهد ماند مگر اینکه این کشور به طور کامل و قانونی خلع سلاح هسته ای شود.
وزیر امور خارجه آمریکا و جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ امروز صبح با وزیر امور خارجه سنگاپور نیز دیدار و گفت و گو داشتند.
برخی رسانه ها از سنگاپور به نقل از مقام های ارشد آمریکا درخصوص دیدار قریب الوقوع ترامپ و کیم گزارش دادند، آنها ابتدا در برابر دروبین رسانه ها با یکدیگر دست خواهند داد و سپس وارد اتاق ملاقات خواهند شد و هر یک از آنها، فقط مترجم خود را همراه خواهد داشت.
این دیدار به شکل یک به یک بوده و هیچ یک از اعضای هیات آمریکایی و کره شمالی، مشاوران امنیتی رئیس جمهوری آمریکا همراه وی در این سفر و حتی خود مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز دراین ملاقات حضور نخواهند داشت.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون از روز گذشته در سنگاپور به سرمی برند.
قرار است دیدار سران کره شمالی و آمریکا روز سه شنبه 22 خرداد در جزیره سنتوزا در شهر کوچک سنگاپور در جنوب شرق آسیا برگزار شود.
رهبران آمریکا و کره شمالی به عنوان دو دشمن از جنگ کره 53-1950، تاکنون با یکدیگر دیدار نداشته اند.
سنگاپور اعلام کرده که برگزاری این اجلاس 20 میلیون دلار هزینه داشته است و بیشترین چالش این کشور برقراری امنیت شرکت کنندگان تا پایان نشست دوجانبه است.
بیش از 5 هزار نفر نیروی پلیس در قالب گروههای مختلف دفاع شهری و واکنش اضطراری به همراه گروههای ویژه محافظان آمریکایی و کره شمالی مسئولیت برقراری امنیت این نشست را برعهده دارند و از این رو این شهر اکنون کاملا شکل نظامی به خود گرفته است.
آساق **1599

نظر شما