شناسهٔ خبر: 2588796 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

توسط پارک علم و فناوری گیلان

طرح جامع چای کشور تهیه شد

رئیس پارک علم و فناوری گیلان از تهیه طرح استقرار نظام جامع مدیریت و توسعه صنعت چای کشور در این پارک خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مجید متقی‌طلب صبح امروز در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی گیلان با اشاره به تولید محصولات راهبردی کشاورزی در استان گفت: توجه سریع به نقص اساسی در تولید محصولات کشاورزی حائز اهمیت است.

وی توجه به کشاورزی را نیازمند همه‌جانبه‌نگری عنوان کرد و افزود: با نگاه موسمی، سلیقه‌ای و شخصی نمی‌توان موضوع‌ها را دارای منفعت برای کشور و مردم کرد.

متقی‌طلب از تهیه طرح استقرار نظام جامع مدیریت و توسعه صنعت چای کشور توسط پارک علم و فناوری گیلان خبر داد و تصریح کرد: نگاه تک‌بعدی پاسخگوی تولید محصولات کشاورزی نیست و باید تمام ابعاد تولید در نظر گرفته شود.

*راهنمای کشت و کار چای کشور تدوین شد

رئیس مرکز تحقیقات چای نیز در جلسه مذکور گفت: چای گیاهی همیشه سبز است و در استان‌های گیلان و مازندران تولید می‌شود.

سیروس آقاجانزاده کشورهای هند، چین، سر‌یلانکا، کنیا و تانزانیا را از کشورهای مهم تولیدکننده چای در دنیا خواند و افزود: سال 2002 جایگاه چای ایران از 10 به 12 در جهان نزول کرده است.

وی با بیان اینکه 85 درصد چای دنیا در پنج کشور مذکور تولید می‌شود، تصریح کرد: در سال‌های گذشته باغ‌های چای ایران از 32 هزار هکتار به 25 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

آقاجانزاده سرانه مصرف چای ایران را بالا خواند و تصریح کرد: مصرف سرانه چای در دنیا از 2.3 کیلوگرم تا شش دهم کیلوگرم است.

رئیس مرکز تحقیقات چای با اشاره به مصرف سرانه 1.2 کیلوگرمی چای در ایران اظهار کرد: موضوع مذکور نشان می‌دهد ایران نیازمند واردات چای است.

وی به تولید 300 هزار تنی برگ سبز چای ایران در سال‌های گذشته اشاره کرد و یادآور شد: تولید برگ سبز چای اکنون به کمتر از 100 هزار تن در سال کاهش پیدا کرده است.

آقاجانزاده با اشاره به روند نزولی تولید چای خشک در کشور خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مرکز تحقیقات چای در گیلان و مازندران و حمایت از آن توسط ارگان‌های مختلف در احیای صنعت چای موثر است.

رئیس مرکز تحقیقات چای به تدوین برنامه راهبردی صنعت چای در سال 88 اشاره کرد و افزود: نقشه راه توسعه کشت و صنعت چای کشور تهیه شده است.

وی با تاکید بر اینکه دانش فنی باید به طور صحیح در اختیار کاربران گذاشته شود، اضافه کرد: پایین بودن نرخ سود چای از مشکلات است.

آقاجانزاده از تدوین راهنمای کشت و کار چای در مرکز تحقیقات چای کشور خبر داد و تصریح کرد: راهنمای کشت و کار چای در هفت فصل تهیه شده است.

رئیس مرکز تحقیقات چای بر ضرورت توجه فوری به صنعت چای تاکید کرد و ادامه داد: باغ‌های چای در حفظ محیط زیست و جلوگیری از فرسایش خاک نقش موثری دارند ضمن اینکه چشم‌انداز گردشگری از دیگر مزیت‌ها است.

وی محصول چای را دارای ارزش افزوده در صنایع فرآوری دانست و گفت: چای به عنوان نوشیدنی پر مصرف در سفره ایرانی‌ها قرار دارد.

انتهای پیام/84001/ز40/ض1002

نظر شما