شناسهٔ خبر: 25880505 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

پشت پرده انتخابات هیأت رئیسه مجلس

اعضای فراکسیون مستقلین ولایی مجلس ضمن بررسی ابعاد پشت پرده ائتلاف های سیاسی انتخابات هیأت رئیسه مجلس و تأکید بر نقش افراد خارج از مجلس در انتخابات اخیر، تأکید کردند که امیدی ها اگر ادعای اکثریت دارند، خود لایحهFATF را به سر منزل مقصود برسانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اعتدال به نقل از مجلس نیوز، انتخابات اجلاسیه سوم دوره دهم هیأت رئیسه مجلس در نشست علنی روز گذشته پارلمان برگزار شد، حال برخی از اعضای فراکسیون مستقلین ولایی مجلس به تشریح رویکرد فراکسیون های سیاسی در انتخابات هیأت رئیسه پرداخته اند که در ذیل می خوانید.

احمدی لاشکی: عده ای از خارج از مجلس در انتخابات هیأت رئیسه نقش آفرینی کردند/نتایج از قبل قابل پیش‌بینی بود، اما برخی فضا را مکدر کردند

قاسم احمدی لاشکی

قاسم احمدی لاشکی در گفت وگو با خبرنگار مجلس نیوز، در تشریح رویکرد فراکسیون های سیاسی مجلس در انتخابات هیأت رئیسه مجلس، گفت: به نظر من برخی از گروه ها و فراکسیون ها در انتخابات روز گذشته نتوانستند نمره قابل قبولی را اخذ کنند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور حتم همه نمایندگان به وظایف مجلس آشنا بوده و طی دو سال اخیر با یکدیگر تعامل و کار کرده اند، از این رو کاملا ظرفیت گروه ها و افراد مشخص و شفاف است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب در سال جاری بارها مسئولان و مقامات کشور را به همدلی رهنمود فرموده اند، اما نمایندگان مجلس متأسفانه در عرصه انتخابات اخیر هیأت رئیسه نتوانستند این مسئله را محقق کرده و در کنار هم، صدای واحدی را به گوش دیگران برسانند.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، افزود: به نظر من برخی لابی های پشت پرده و نقش آفرینی عده ای از افراد خارج از مجلس، موجب شد که اتفاقات و رویکردهایی در انتخابات روز گذشته صورت گیرد که قطعا نتیجه این مسائل مثبت و مطلوب نبود.

احمدی لاشکی گفت: در روز گذشته اتفاق کم سابقه ای رخ داد و آن این بود که انتخاب رئیس مجلس به دور دوم کشید، اما نکته قابل توجه این است که طبق شنیده ها، دو فراکسیون نمایندگان ولایی و امید، برای انتخابات هیأت رئیسه هماهنگ شده بودند و امروز عده ای مصاحبه می کنند که قرار بوده که فراکسیون ولایی تا آخر سر قول های خود بماند اما به وعده های خود عمل نکردند، این در حالی است که اعضای فراکسیون امید معتقدند که اعضای فراکسیون ولایی، جزء جبهه پایداری بوده و تندرو هستند و از آن طرف اعضای فراکسیون ولایی اعلام می کنند که امیدی ها فتنه گر بوده و تندرو هستند.

وی ادامه داد: با توجه به وزن کشی و ظرفیت های سه فراکسیون سیاسی مجلس، از قبل نتیجه انتخابات هیأت رئیسه روشن و قابل پیش بینی بوده اما عده ای متأسفانه این فضای مطلوب را بر هم زدند در صورتی که هیچ تأثیری در نتیجه نداشت.

احمدی لاشکی افزود: زمانی که صحبت های کواکبیان را می شنویم، تمام مسائل شفاف می شود، زیرا وی اعلام کرد که قرار بوده که اعضای فراکسیون ولایی تا آخر به قول های خود عمل کنند، که این نشان می دهد که دو طرف قول و وعد وعیدهایی به هم داده بودند که این مسائل و رویکردها فضای مجلس را مکدر کرد.

وی ادامه داد: این رویکردها به هیچ وجه برای کشور خوب و قابل قبول نیست، البته رأی و نظر هر فردی، محترم است اما آن که در چه زمان و مقطعی این گونه نظر ها داده می شود، بسیار مهم و قابل تأمل است.

احمدی لاشکی افزود: به نظر من هم عارف دارای شخصیت ممتاز ملی بوده و هم دکتر لاریجانی که سال های سال است که با وجود تمام مشکلات کشور و تلاطمات، مجلس را به خوبی و درستی مدیریت کرده اند.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس تأکید کرد: به نظر من در هفته ها آتی، با کنار رفتن گرد و غبارها، تمام مسائل و اتفاقات کاملا روشن و شفاف می شود.

 

بائوج لاهوتی: امیدی ها اگر ادعای اکثریت دارند، خود لایحهFATF را به سر منزل مقصود برسانند/ برخی افراد به دنبال رفتارهای نمایشی بودند

مهرداد بائوج لاهوتی

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت وگو با خبرنگار مجلس نیوز، در تشریح رویکرد فراکسیون های سیاسی مجلس در انتخابات هیأت رئیسه مجلس، گفت: رویکرد فراکسیون مستقلین ولایی مجلس همواره شفاف و مشخص بوده و ما معتقد بودیم که نمایندگان هر سه جریان سیاسی مجلس باید در هیأت رئیسه حضور داشته باشند.

فراکسیون مستقلین همواره به دنبال تفاهم با فراکسیونهای ولایی و امید بود

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در عرصه انتخابات هیأت رئیسه همواره به دنبال تفاهم با دو فراکسیون نمایندگان ولایی و امید بود و در این عرصه با نمایندگان دو فراکسیون مذاکراتی را صورت دادیم.

وی افزود: در جریان مذاکرات، ما اعلام کردیم که توقع و خواسته ما در عرصه انتخابات هیأت رئیسه، انتخاب مجدد دکتر لاریجانی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی است زیرا وی تجربه مدیریت سه دوره مجلس را داشته و قطعا می توانست در شرایط خطیر کنونی، به بهبود وضعیت کشور کمک شایانی کند.

مذاکرات فراکسیون امید با جریان جبهه پایداری مجلس/آن ها برای مذاکره به سراغ عقلای اصولگرایی نرفتند

بائوج لاهوتی تصریح کرد: اما متأسفانه اعضای فراکسیون امید مجلس در عرصه انتخابات هیأت رئیسه بسیار بد عمل کردند، به طوری که آن ها ضمن مذاکره با فراکسیون مستقلین مجلس، به صورت مجزا با برخی از اعضای فراکسیون ولایی نیز وارد بحث و مذاکره شدند، البته امیدی ها در این عرصه به دنبال مذاکره با عقلای فراکسیون ولایی نرفتند، بلکه با نمایندگان جبهه پایداری مذاکراتی را صورت دادند.

وی ادامه داد: در اینجا باید از عقلای جریان اصولگرای و اصلاح طلب مجلس به خاطر تدبیر درست در عرصه انتخابات هیأت رئیسه تشکر کنیم.

فراکسیون امید توان تصدی جایگاه ریاست مجلس را نداشت؛ کاهش رأی دکتر لاریجانی هدف اصلی امیدی ها

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: اعضای فراکسیون امید مجلس با این گونه اقدامات و مذاکرات به دنبال پیروزی و تصدی جایگاه ریاست مجلس نبودند، زیرا آن می دانستند که نمایندگان، دکتر لاریجانی را به عنوان رئیس مجلس انتخاب می کنند، از این رو آن ها با اتحاد با جبهه پایداری به دنبال کاهش رأی دکتر لاریجانی برای تصدی جایگاه ریاست مجلس بودند.

وی ادامه داد: ریاست دکتر لاریجانی بر مجلس همواره خط قرمز فراکسیون مستقلین ولایی بود و خوشبختانه شاهد بودیم که امر بار دیگر محقق شد و فراکسیون به برنامه از پیش تعیین شده خود رسید.

بائوج لاهوتی گفت: اعضای فراکسیون امید بعد از انتخابات هیأت رئیسه اعلام کردند که پیروز این میدان ما هستیم، اما آن ها باید بدانند که میدان اصلی، ماجراجویی و اقدامات سیاسی نیست، بلکه موفقیت، توسعه و پیشرفت جمهوری اسلامی ملاک است.

امیدی ها اگر ادعای اکثریت دارند، خود لایحهFATF را به سر منزل مقصود برسانند

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی اگر اعضای فراکسیون امید مجلس معتقد هستند که با کمک نمایندگان تندرو جبهه پایداری، اکثریت مجلس را بر عهده داشته و می توانند تأثیرگذار باشند، بهتر است در میدانی مانند تصویب لایحه FATF به صورت مستقل آن را عملی کرده و به سر منزل مقصود برسانند، اما آن ها باید بدانند که این راه، یک مسیر واحد دارد و آن همدلی و رسیدن به یک کلام واحد است.

فراکسیون امید که خود را فراکسیون اکثریت می نامد، تنها دو تغییر در ترکیب هیأت رئیسه ایجاد کرد

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: البته نکته قابل توجه این است که فراکسیون امید به عنوان فراکسیونی که ادعای اکثریت دارد، تنها توانست دو تغییر در ترکیب دبیران هیأت رئیسه ایجاد کند و بقیه اعضا مانند اجلاسیه قبل انتخاب شدند.

برخی افراد در عرصه انتخابات هیأت رئیسه به دنبال رفتارهای نمایشی بودند

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس ادامه داد: فراکسیون مستقلین با وجود آنکه اکثریت مجلس را برعهده دارد، از اول به دنبال ارائه لیست واحد و تفاهم در انتخابات هیأت رئیسه مجلس بود، اما برخی افراد به دنبال اقدامات نمایشی و سیاسی بودند، این در حالی است که جامعه نظاره گر رفتار و رویکردهای ما است.

 

نوریان: پشت پرده ائتلاف‌های سیاسی انتخابات هیأت رئیسه مجلس چه بود؟

اردشیر نوریان

اردشیر نوریان درگفت وگو با خبرنگار مجلس نیوز، در واکنش به نحوه تعامل سه فراکسیون سیاسی مجلس در انتخابات اجلاسیه سوم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: روز گذشته در صحن علنی مجلس هیأت رئیسه اجلاسیه سوم انتخاب شد اما اتفاق ویژه ای شکل گرفت که در سنوات گذشته شاهد آن نبودیم و آن اتفاق نظر دو طیف مقابل هم بر سر یک موضوع بود.

نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعداد رأی کاندیداهای ریاست مجلس تصریح کرد: هم اصولگرایانی که عضو فراکسیون نمایندگان ولایی بودند و هم نمایندگان عضو فراکسیون امید همچون تیغه های یک قیچی عمل کردند که قصد داشتند جریان مستقلین را که به صورت مشی اعتدالی مجلس را اداره می کرد، کنار بگذارند.

وی افزود: به هر حال نتیجه اصلی جریان اعتدال مبتنی بر عقل، درایت و حکمت ریاست دکتر لاریجانی بود پس این اتفاق نظر میان جریان اصولگرای تند و جریان امید در مجلس یک استثنای در قاعده بود چرا که نوعا فراکسیون ها تلاش می کنند کاندیداهای مورد نظر خود را در هیأت رئیسه قرار دهند که امری طبیعی است ولی شاهد بودیم با اینکه فراکسیون اصولگرایان می دانستند در اقلیت هستند و این تحلیل را داشتند که کاندیدای مد نظرشان رئیس مجلس نمی شود، مبادرت به معرفی یک کاندیدای انتخابات ریاست مجلس کردند که این موضوع طرحی در توافق با جریان امید برای حذف دکتر لاریجانی تلقی می شود.

نوریان در ادامه با بیان اینکه فراکسیون نمایندگان ولایی و امید بیشتر تلاش داشتند تا کسی رئیس نشود نه اینکه کسی را رئیس کنند، عنوان کرد: رأی نخستی که در مجلس حاصل شد نشان داد که شاخه تند جریان اصولگرایی مشهور به پایداری به دنبال حذف دکتر لاریجانی بود که دور از مصالح کشور بود چرا که در شرایطی هستیم که باید پیام وحدت و عقلانیت برای جامعه ارسال می کردیم و نشان می دادیم مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه عاقله کشور به مسائل کلیدی توجه دارد و تلاش برای تمرکز جهت حل مسائل و مشکلات مردم دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در ادامه با اشاره به این مطلب که دوستان جبهه پایداری اولویت کشور را با برخی مسائل جناحی خود جابجا می کنند، اظهار داشت: در این شرایط اعضای فراکسیون امید هم از این فرصت و نگاه سلبی و نفع گرایانه اصولگرایان استفاده کردند تا هیأت رئیسه را در اختیار بگیرند که البته نتیجه نهایی باز می گردد به درایت آن دسته از اصولگرایانی که حین رأی گیری متوجه موضوعات پشت پرده شده، اقدام سنجیده کرده و به ریاست دکتر لاریجانی رأی دادند.

وی ادامه داد: البته شخصا نسبت به آقای عارف ارادت دارم و وی را شخصی متدین می دانم اما شایسته بود که هر سه فراکسیون در روندی تعاملی با تفاهم نسبت به چینش هیأت رئیسه به یک نتیجه می رسیدند تا پیام بسیار امیدبخش تری به جامعه ارسال می شد اما متأسفانه جریان تند اصولگرایی این اجازه را نداد.

نوریان در ادامه با بیان اینکه توافق جبهه پایداری با فراکسیون امید موضوع تازه ای بود، ابراز داشت: در حال حاضر نیاز کشور اینگونه ائتلاف ها نیست بلکه همه جریانات باید با هم وحدت داشته باشند به خصوص که مجلس شورای اسلامی نهادی برای ریل گذاری جهت اداره کشور ایجاد می کند پس باید در شرایط عاقلانه تری در آن عمل کرد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس دهم با تأکید بر نادر بودن توافق دو طیف مخالف در مجلس برای حذف طیف اعتدال گرا خاطرنشان کرد: این اتفاق به منزله قدرت گرفتن و میدان داری جریاناتی است که خواهان افراط هستند چنانچه دوستانی که در قالب طیف پایداری معرفی می شوند همواره رفتاری دارند که در تمام صحنه ها حاکی از نوعی تندروی است.

وی همچنین به اتفاق اخیر در کمیسیون امنیت ملی در بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم، اشاره کرد و یادآور شد: در کمیسیون اجماع این بود که چند مورد در خصوص این لایحه باید رعایت شود و بحث های حقوقی متعددی صورت گرفت اما برخی دوستان اصولگرا زمانی که دیدند نظرشان تأمین نمی شود کمیسیون را ترک کردند که باعث شد نتوانیم در آن روز رأی گیری کنیم و این نمونه یک اقدام تندروانه بود که مصالح کشور آن را ایجاب نمی کند.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه افراد نباید دیدگاه های خود را تحمیل کنند و زمانی که نتیجه نگرفتند از اقدامات سلبی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: اصولگرایان در جریان برگزاری انتخابات هیأت رئیسه می دانستند نمی توانند ریاست را داشته باشند با این حال می خواستند با یک جریان سیاسی مخالف خود که حتی مبانی آنها را قبول ندارند، توافق کنند تا صرفا مدیریت مجلس تغییر کند که این اقدامی نسنجیده بود و می توانست عواقب ناخوشایندی داشته باشد لذا امیدواریم در آینده شاهد تسلط فکری مشی اعتدال و عقلانیت تا پایان مجلس دهم باشیم./

نظر شما