شناسهٔ خبر: 2587191 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

جنجال درباره گزارش سنا از رسوایی شکنجه در امریکا

صاحب‌خبر -




گزارش جنجالی کمیته اطلاعاتی سنای امریکا درباره کاربرد شکنجه در بازجویی سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) از مظنونان در «جنگ علیه تروریسم» منتشر شد. گزارش منتشر شده صرفاً خلاصه‌ای از تحقیق ۶۷۰۰ صفحه‌ای این کمیته است و جزئیات هولناکی را از سازمان سیا در دوران ریاست جمهوری جورج بوش ارائه داده و تاکتیک‌های بازجویی در سازمان سیا پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی را مطرح می‌کند.
شیوه‌های به کار رفته شامل محرومیت از خواب، سیلی و کوبیدن فرد به دیوار، جای دادن بازداشتی در جعبه‌های کوچک، نگهداری فرد در انزوا و تهدید مدام به مرگ بوده است. بر اساس این گزارش از شیوه القای حس خفگی در بازجویی سه نفر از بازداشت شدگان استفاده شده است. سناتور دیان فاینستاین رئیس کمیته اطلاعاتی سنای امریکا در اظهارات خود هنگام انتشار این گزارش گفت: هشت سال پیش متوجه شدیم که سیا از تکنیک‌های به اصطلاح پیشرفته در بازجویی‌ها استفاده می‌کند و در این خصوص گزارش درستی به کنگره ارائه نشده است. سناتور دیان فاینستاین همزمان با انتشار نتیجه تحقیق ۵ ساله این کمیته گفت گزارش نتیجه بررسی دست کم ۱۹ بازداشتگاه مخفی سی آی ای در کشورهای ثالث و بازجویی دست کم۱۱۹ نفر با شیوه‌های خشن که در مواردی به شکنجه تبدیل شده است. وی افزود: سیا در این اقدامات از مأمورانی استفاده کرده که سابقه خشونت و سوء‌استفاده دارند. همچنین در بازجویی‌ها بر خلاف اظهارات رئیس وقت سیا، افراد مورد شکنجه قرار گرفته‌اند. به گزارش ایسنا، در گزارش سنا به تعامل سیا با کاخ سفید، وزارت دادگستری، کنگره و دیگر نهادهای امریکایی اشاره و گفته شده که سیا در بسیاری از تعامل‌ها اطلاعات نادرست و غیرکافی در اختیار آنها قرار داده است. در این گزارش آمده که این شیوه‌ها به اطلاعات مهم و قابل پیگیری منجر نشده و در دفاع از امنیت ملی امریکا کلیدی نبوده است.
 نتیجه‌گیری گزارش
این گزارش با نتیجه گیری‌های تکان دهند‌ه‌ای که حاصل ماه‌ها ملاقات با سازمان مرکزی اطلاعات و امنیت امریکا و دسترسی به میلیون‌ها صفحه مکاتبات و اسناد داخلی این سازمان بوده به موارد زیر اشاره دارد:
1)‌ شیوه‌های بازجویی خشن این سازمان به اطلاعات کلیدی برای دفاع از امنیت ملی امریکا منجر نشده است.
2) سیا به طور مستمر اطلاعات غلطی درباره اجرای این بازجویی‌ها و تأثیر آن به سیاستمداران و مردم امریکا داده است و آنها را گمراه کرده است.
3) مدیریت سیا بر برنامه «بازجویی‌های خشن» بشدت ناکافی و مخدوش بوده است.
در پی انتشار گزارشی از شکنجه‌های سیا، وزیر دفاع امریکا گفت: ارتش برای رسیدگی به هرگونه ناآرامی احتمالی در پی انتشار گزارش شکنجه سازمان اطلاعات مرکزی آماده شده است. چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی‌. ان‌. ان گفت: اگرچه هیچ‌گونه تهدید خاصی مشاهده نشده اما تمامی فرماندهان نظامی ارتش امریکا به حالت آماده‌باش درآمده اند. جورج تنت، رئیس وقت سیا یافته‌های این گزارش را رد کرد و گفت برنامه بازجویی‌های خشن به دستگیری رهبران القاعده و حذف آنها از میدان جنگ با امریکا منجر شده است و جان هزاران امریکایی را نجات داده است. در همین حال اوباما در واکنش به انتشار این گزارش گفت این شیوه‌ها به موضع امریکا در جهان «ضربه‌ای جدی» وارد کرده است و تأکید کرده امریکا دیگر از این شیوه‌ها استفاده نخواهد کرد. اوباما به شبکه تله موندو گفت: «پس از حملات ۱۱ سپتامبر کشور دچار شوک شدید روحی و وضعیتی لغزنده و نامطمئن در مورد تکرار آن حملات بود و روشن است که سیا شتابزده و برنامه‌ای بدون اندیشه زیاد درباره عواقب احتمالی آن طراحی کرد.»
 واکنش جمهوریخواهان
جمهوریخواهان سنا در نخستین واکنش خود به انتشار این گزارش گفتند اطلاعات به دست آمده از بازجویی‌ها در دستگیری تروریست‌ها از جمله اسامه بن لادن مؤثر بوده است. سناتور میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواه سنا و سناتور چمبلیس از اعضای ارشد کمیته اطلاعاتی سنا در بیانیه‌ای مشترک گفتند ادعاهای گزارش منتشر شده توسط حزب دموکرات در کمیته اطلاعات غلط است و انتشار آن تبعات جدی برای امنیت ملی امریکا خواهد داشت. این درحالی است که سناتور جمهوریخواه جان مک کین در واکنش به این گزارش از انتشار آن حمایت کرد.همزمان جان برنان، مدیر فعلی سازمان مرکزی اطلاعات و امنیت امریکا، با اذعان به اینکه «اشتباهاتی در طول بازداشت و برنامه بازجویی» این سازمان روی داده گفته است درخصوص نتیجه‌گیری کمیته تحقیق و «بی تأثیر بودن اطلاعات حاصل از این بازجویی ها» با این کمیته اختلاف نظر دارد.
دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس گفت: استفاده از شکنجه و سایر اقدامات خشونت‌آمیز که نقض‌کننده حقوق بشر هستند و برای مقابله با تروریسم استفاده می‌شوند، نهایتاً غیرسازنده خواهند بود.

 

نظر شما