شناسهٔ خبر: 25859790 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

رقابتی‌ترین انتخابات هیات رئیسه در بهارستان / درخشش «امید » در روز پیروزی لاریجانی

ابقای شکننده لاریجانی، شکست مقتدرانه عارف/نواب رئیس؛ موفقیت کامل امیدی‌ها/بازپس‌گیری کرسی‌های از دست رفته امید در ترکیب دبیران/ شکست کامل امید در ترکیب ناظران

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /  در روزی که عقب‌نشینی مخالفان دولت، علی لاریجانی را برای یازدهمین سال پیاپی بر کرسی ریاست مجلس ابقا کرد، فراکسیون امید توانست در ترکیب هیأت رئیسه به موقعیت اکثریت برسد. امیدی‌ها که سال قبل دو کرسی خود را در هیأت رئیسه از دست داده و در واقع میدان را واگذار کرده بودند، امسال با بازپس‌گیری این دو کرسی، دوباره به عرض اندام سیاسی در مجلس پرداختند. با نتیجه انتخابات دیروز، سهم امیدی‌ها در هیأت رئیسه 5 نماینده، سهم اصولگرایان 4 نماینده و سهم مستقلین هم سه نماینده شده است. در همین حال نکته مهم دیگر این بود که علی لاریجانی شکننده‌ترین پیروزی را در تمام 11 سال گذشته با فاصله تنها 24 رأی از محمدرضا عارف به دست آورد و در مقابل مسعود پزشکیان، گزینه فراکسیون امید برای نایب رئیس هم با 157 رأی توانست رکورددار رأی منتخبان اجلاسیه سوم مجلس دهم برای هیأت رئیسه باشد.

ابقای شکننده لاریجانی، شکست مقتدرانه عارف
نه تنها در دو سال سپری شده از مجلس دهم که حتی در تمام ادوار اخیر مجلس شاید انتخابات دیروز، خصوصاً بر سر کرسی ریاست رقابتی‌ترین انتخابات هیأت رئیسه مجلس بود. جایی که هر سه فراکسیون سیاسی با لیست‌هایی تقریباً کامل وارد میدان شده بودند. در میان جایگاه‌های مختلف هیأت رئیسه هم انتخاب رئیس مجلس بود که به شکلی دراماتیک به پایان رسید، با تعداد زیادی از «اولین»ها؛ اولین بار در تاریخ مجلس رقابت ریاست مجلس در یک سه ضلعی تعریف شده بود، برای اولین بار کار انتخاب رئیس به دور دوم رسید و برای اولین بار یک نفر وارد یازدهمین سال پیاپی تجربه ریاست مجلس شد. در دور اول انتخابات رئیس مجلس هر کدام از فراکسیون‌ها گزینه خود را داشتند؛ عارف از طرف فراکسیون امید، حاجی بابایی از طرف فراکسیون ولایی و لاریجانی به نمایندگی از مستقلین نامزد شدند.
نهایتاً 114 رأی عارف، 54 رأی حاجی‌بابایی و 101 رأی لاریجانی به معنای آن بود که هیچ کس نتوانسته اکثریت مطلق را در مجلس برای ریاست کسب کند. بر همین اساس کار انتخاب رئیس به دور دوم کشیده شد؛ جایی که تنها داشتن اکثریت نسبی هم می‌توانست تکلیف کرسی ریاست را مشخص کند و اگر وضع به همان منوال دور اول می‌ماند، این کرسی حالا سهم محمدرضا عارف بود. اما حمیدرضا حاجی‌بابایی که به واسطه نمایندگان مخالف دولت وارد گود رقابت شده بود، به نفع علی لاریجانی کنار کشید تا اتفاقی دیگر در صحن مجلس رقم بخورد. بدین شکل بود که در مرحله دوم انتخابات ریاست مجلس، لاریجانی تنها با فاصله ۲۴ رأی نسبت به محمدرضا عارف، مجدداً رئیس مجلس شد. در مرحله دوم عارف ۱۲۳ رأی، لاریجانی ۱۴۷ رأی از مجموع ۲۷۹ رأی مأخوذه را با احتساب ۹ رأی باطله کسب کردند. این رأی از یک سو پایین‌ترین رأی علی لاریجانی برای ریاست مجلس در طول 11 سال گذشته بود و از سوی دیگر 20 رأی بیشتر را در سبد عارف نسبت به انتخابات سال اول مجلس نشان می‌داد.
نواب رئیس؛ موفقیت کامل امیدی‌ها
با این وصف در حالی صحن مجلس وارد مرحله انتخاب نواب رئیس شد که خیلی‌ها فکر می‌کردند با رودررویی شکل گرفته بین امید‌ها و نزدیکان لاریجانی، جایگاه علی مطهری در هیأت رئیسه در معرض خطر قرار گرفته. تا قبل از برگزاری انتخابات قرار بود به سیاق رقابت بر سر کرسی ریاست، فراکسیون‌های سیاسی برای نواب رئیس هم هر کدام دو گزینه داشته باشند. فراکسیون امید مسعودپزشکیان و علی مطهری را پیشنهاد کرده بود. فراکسیون مستقلین عزت‌الله یوسفیان ملا و ‌هادی قوامی را قرار بود معرفی کند و فراکسیون ولایی نیز اعلام کرده بود با محمد دهقان و عبدالرضا مصری وارد این رقابت می‌شود. اما وقتی کار به معرفی نامزدها رسید، یوسفیان ملا از طیف مستقلین و محمد دهقان از طیف اصولگرایان به پیشنهاد فراکسیون‌هایشان وارد میدان رقابت نشدند. در این میان خصوصاً انصراف یوسفیان ملا که رأی اول درون فراکسیونی را برای نایب رئیس کسب کرده بود و به جای او به میدان فرستادن ‌هادی قوامی به عنوان گزینه دوم مستقلین نشانه‌ای بود بر اینکه طیف نزدیک به علی لاریجانی نمی‌خواهند به مسیری بروند که علی مطهری دیگر در ترکیب هیأت رئیسه نباشد.
در این مرحله از انتخابات  مسعود پزشکیان با کسب 157 رأی موافق و علی مطهری با کسب  143رأی موافق از مجموع 279 رأی مأخوذه به عنوان نواب اول و دوم رئیس مجلس در سومین سال مجلس دهم انتخاب شدند. عبدالرضا مصری هم نهایتاً با 134 رأی یعنی تنها
9 رأی کمتر از علی مطهری در جایگاه سوم قرار گرفت. 
بازپس‌گیری کرسی‌های از دست رفته امید در ترکیب دبیران
تا اینجای کار امیدی‌ها توانسته بودند به یک موفقیت نسبی برسند؛ پیروزی ضعیف علی لاریجانی، افزایش 20 رأی به سبد آرای عارف و رأی آوردن دو گزینه آنها برای نواب رئیس برای این طیف تا حدودی راضی‌کننده بود. اما جایی که امیدی‌ها فرصت این را داشتند که در عمل عدد خود را در هیأت رئیسه افزایش دهند در مرحله بعد از انتخاب نواب بود؛ جایی که ابتدا 6 کرسی دبیری و بعد از آن 3 کرسی نظار هیأت رئیسه مجلس به رأی گذاشته می‌شد. برای انتخاب دبیران هم تقریباً فراکسیون‌ها با لیست کامل در عرصه حضور داشتند.
بر این اساس محمدعلی وکیلی، علی اصغر یوسف‌نژاد، عبدالکریم حسین‌زاده، سیده حمیده زرآبادی، علیرضا رحیمی و زهرا ساعی از فراکسیون امید، سید امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی، احمد امیرآبادی فراهانی، اکبر رنجبرزاده، محمدحسین فرهنگی، سید ناصری موسوی لارگانی و علی ادیانی از فراکسیون ولایی و رحیم زارع، عبدالحمید خدری، هزارجریبی، محمدرضا صباغیان، محمدجواد جمالی، غلامرضا کاتب، سکینه الماسی، محمدمهدی افتحاری و سید مهدی فرشادان نیز از فراکسیون مستقلین وارد میدان رقابت شدند. سیدمحسن علوی هم نامزدی بود که پیش از آغاز رأی‌گیری از انتخابات کناره‌گیری کرد. نهایتاً با رأی مجلس ترکیب دبیران هیأت رئیسه به این شکل انتخاب شد؛ محمدعلی وکیلی، یوسف‌نژاد، قاضی‌زاده ‌هاشمی، علیرضا رحیمی، امیرآبادی فراهانی و اکبر رنجبر زاده. این همان جایی بود که امیدی‌ها را تبدیل به اکثریت نسبی هیأت رئیسه کرد. آنها در یک سال گذشته تنها یک کرسی از این مجموعه را در اختیار داشتند و حالا موفق شدند 3 کرسی از 6 کرسی دبیران را در اختیار خود بگیرند. 
شکست کامل امید در ترکیب ناظران
اما بعد از این در جریان انتخاب 3 ناظر هیأت رئیسه برخلاف جایگاه‌های قبلی، امیدی‌ها ناکام مطلق رقابت بودند. در این قسمت سهم مستقلین دو کرسی و سهم اصولگرایان یک کرسی بود. برای انتخابات ناظران هیأت رئیسه هم سه فراکسیون مجلس با فهرست کامل حاضر شدند. پیشنهاد فراکسیون امید پروانه سلحشوری، سید فرید موسوی و قسیم عثمانی بود. اسدالله عباسی، محمود بهمنی و حسن نوروزی هم نامزدهای فراکسیون ولایی بودند و مستقلین هم بهروز نعمتی، رسول خضری و محمد آشوری تازیانی را به صحن معرفی کردند. به جز اینها نمایندگانی چون حسین مقصودی، محمدرضا منصوری، حسن لطفی و محمد حسن‌نژاد هم جداگانه نامزد این رقابت شدند. نهایتاً هم اسدالله عباسی با 96 رأی، بهروز نعمتی با 96 رأی و محمد آشوری تازیانی 89 رأی توانستند به ترکیب هیأت رئیسه سال سوم مجلس وارد شوند./ 

نظر شما