شناسهٔ خبر: 25855468 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

انتخابات دیروز حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌هایی را به دنبال داشت

ریزش آرای لاریجانی قدرت‌نمایی امیدی‌ها

صاحب‌خبر -

شهروند| سومین انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس درحالی برگزار شد که رقابت جدی در این انتخابات به‌خصوص در مورد ریاست مجلس وجود داشت و نهایتا این انتخابات با قدرت‌نمایی فراکسیون امید و البته ابقای علی لاریجانی با رأی شکننده او به اتمام رسید. علی لاریجانی درحالی برای یازدهمین‌ سال پیاپی رئیس مجلس شد که از صبح دیروز می‌دانست که وارد کارزار سختی شده و همین موضوع در صدای او نمایان بود. در جریان انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس، رقابت جدی‌تری نسبت به سال‌های گذشته وجود داشت تا جایی که هر سه فراکسیون سیاسی مجلس (امید، مستقلین و ولایی) لیست مستقل ۱۲نفره برای انتخابات هیأت‌رئیسه ارایه داده بودند. جدی‌ترین رقابت اما در این دوره مربوط به انتخاب رئیس مجلس بود که هر سه فراکسیون گزینه خود را داشتند اما عارف ۱۱۴ رأی، حاجی‌بابایی ۵۴ رأی و لاریجانی ۱۰۱ رأی از مجموع ۲۱۲ رأی اخذشده را با احتساب سه رأی باطله کسب کرد و با توجه به این‌که هیچ‌کدام حایز نصاب لازم نشده بودند، این انتخابات به مرحله دوم کشیده شد. در مرحله دوم اما رأی ولایی‌ها با کنارکشیدن نامزد آنها (حاجی‌بابایی) کارساز شد و به سود لاریجانی تمام شد؛ چنانچه لاریجانی تنها با فاصله ۲۴ رأی نسبت به محمدرضا عارف مجددا رئیس مجلس شد و محمدرضا عارف با ۱۲۳ رأی دوم شد. لاریجانی ۱۴۷ رأی از مجموع ۲۷۹ رأی ماخوذه را با احتساب ۹ رأی باطله کسب کردند. همین مسأله کافی بود تا ولایی‌ها به دنبال سهم‌خواهی از رئیس مجلس باشند و حتی درخواست تغییر مواضع سیاسی از وی نیز داشتند. انتخابات این دوره هیأت‌رئیسه از جهاتی با انتخابات‌های گذشته تفاوت‌های زیادی داشت؛ نخست این‌که لاریجانی با آرایی شکننده ابقا شد، دوم این‌که امیدی‌ها قدرت فراکسیونی خود را به رخ رقبا کشیدند و البته مهمترین دستاورد آنها ابقای دو نواب رئیس مجلس- مطهری و پزشکیان- مخصوصا مطهری بود که تلاش‌های زیادی برای حذف او صورت گرفته بود. سوم ناکامی مطلق ولایی‌ها بود.

بگو مگوی لاریجانی و کواکبیان
بعد از این‌که کاندیداها در دور اول رقابت نتوانستند حد نصاب لازم را کسب کنند، انتخابات به دور دوم کشیده شد. پیش از برگزاری مرحله دوم انتخابات حاجی‌بابایی که نتوانسته بود رأی لازم را برای رقابت به دست ‌آورد، پشت تریبون قرار گرفت و انصراف داد و حمایت خود را از لاریجانی اعلام کرد. همین مسأله کافی بود تا صدای برخی از نمایندگان را درآورد. یکی از نمایندگان کواکبیان بود که در این مورد گفت: حاجی‌بابایی نباید پشت تریبون صحبت می‌کردند. ایشان تبلیغ کردند و گفتند به نفع فلانی انصراف می‌دهم. آقای لاریجانی ما از موضوع گذشتیم و پذیرفتیم که شما بار دیگر رئیس مجلس شدید. مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران درجریان صحن علنی دیروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به علی لاریجانی به‌عنوان ریاست مجلس در اجلاسیه سوم مجلس دهم گفت: ما به شما ارادت داریم اما لطفا رئیس نباشید بلکه سخنگوی مجلس و سخنگوی ما هم باشید. رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این صحبت کواکبیان گفت: البته من هم امیدوارم اخطار شما طبق آیین‌نامه باشد. کواکبیان ادامه داد: آقای حاجی‌بابایی نباید پشت تریبون صحبت می‌کردند. ایشان تبلیغ کردند و گفتند به نفع فلانی انصراف می‌دهم. لاریجانی در واکنش به صحبت‌های او گفت: ایشان تبلیغی نکرد و گفت انصراف داده است. این خلاف آیین‌نامه نبوده است. کواکبیان ادامه داد: ما از موضوع گذشتیم و پذیرفتیم که شما بار دیگر رئیس مجلس شدید. لاریجانی باری دیگر او را مخاطب قرار داد و گفت: شما از موضوع نگذرید هم، اهمیتی ندارد. کواکبیان باز هم در واکنش به او گفت: همین اخلاق شما بد است. لاریجانی خطاب به وی گفت: شما به اصل ۴۰ قانون اساسی اشاره کردید که در آن اعمال حق فردی نباید منجر به ضرررساندن به غیر شود، درحالی ‌که چنین مسأله‌ای نبود. کواکبیان افزود: حاجی‌بابایی نباید تبلیغ می‌کرد. کار وی خلاف بود. حال که ما گذشتیم و حرفی نداریم. کواکبیان در پایان گفت: ما اعتقاد داریم اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات امروز هستند و رأی‌شان از ۱۰۵ به ۱۲۳ رأی افزوده شد، اما اخلاق و رفتار خوب آینده مجلس را بهتر می‌کند.

نگویید لاریجانی نمک‌گیر ولایی‌ها شده است
موضوع نمک‌گیرشدن لاریجانی که از سوی یک عضو فراکسیون ولایی مطرح شده بود، با واکنش‌هایی روبه‌رو شد؛ نایب‌رئیس فراکسیون امید با اشاره به جلسه انتخابات هیأت‌رئیسه گفت: با برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه وزن فراکسیون امید مشخص شد. محمدرضا تابش نایب‌رئیس فراکسیون امید درخصوص انصراف حاجی‌بابایی به نفع لاریجانی به اعتمادآنلاین گفت: این‌که برخی یکدفعه از استقلال رأی و نظر خود عدول کنند، کمی جای تعجب دارد و تغییر رویه ناگهانی عرف نیست. وی در مورد انصراف حاجی‌بابایی به نفع لاریجانی، و طرح این موضوع که لاریجانی از سوی ولایی‌ها نمک‌گیر شده، بیان کرد: این حرف‌ها را نزنید؛ در هرصورت مذاکرات و معذوریات و توافقاتی بوده که انجام شده اما من می‌گویم که خیلی در عرف سیاسی چرخش ناگهانی باب و مقبول نیست.

فراکسیون امید برنده سیاسی و اخلاقی انتخابات

مسأله جالب توجه در انتخابات دیروز هیأت‌رئیسه این بود که فراکسیون امید متفاوت و مستقل از سال‌های قبل عمل کرد، اگرچه در قسمت ناظران هیأت‌رئیسه اقبالی نداشت اما علاوه براین‌که دو نواب رئیس تحت حمایت خود را حفظ کرد، دو کرسی را هم که ‌سال گذشته از دست داده بود، بازپس گرفت.سخنگوی فراکسیون امید مجلس با بیان این‌که ائتلاف پایداری‌ها و مستقلین موجب ریاست مجدد علی لاریجانی شد، فراکسیون امید را برنده سیاسی و اخلاقی انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس دانست. بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: انتخابات دیروز هیأت‌رئیسه مجلس تنها انتخابات جدی هیأت‌رئیسه در ادوار گذشته بود. در این انتخابات فراکسیون امید روی تصمیم خود ماند و به باور سیاسی خود عمل کرد این درحالی است که پایداری‌ها که می‌گفتند تا آخر هستیم بعد از انتخابات دور اول ریاست صحنه را خالی کردند و جا زدند و همین ائتلاف پایداری‌ها و مستقلین موجب ریاست مجدد لاریجانی شد. این نماینده مجلس با بیان این‌که فراکسیون امید برنده سیاسی و اخلاقی این انتخابات بود، گفت: در این انتخابات وزن واقعی فراکسیون امید مشخص شد.

نمگ‌گیرکردن لاریجانی از سوی ولایی‌ها
محمدجواد ابطحی یک عضو فراکسیون ولایی با اشاره به انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس تأکید کرد: با انصراف حاجی‌بابایی به نفع لاریجانی، او احساس دین می‌کند اما امیدواریم آقای لاریجانی احساس دین خود را به منصه ظهور بگذارد. محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر و عضو فراکسیون ولایی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با حمایت از کناره‌گیری حاجی‌بابایی به نفع علی لاریجانی گفت: لاریجانی در نحله و جناح اصولگرایی است. او درباره این‌که آیا با کناره‌گیری حاجی‌بابایی، لاریجانی در قبال ولایی‌ها احساس دین می‌کند یا خیر، تأکید کرد: احساس دین که می‌کند اما امیدواریم آقای لاریجانی احساس دین خود را به منصه ظهور بگذارد. این نماینده مجلس در پاسخ به این‌که آیا با این تصمیم قصد نمک‌گیرکردن لاریجانی را داشتید؟ گفت: شاید این موضوع جزو دستورات فراکسیون بوده است، اما جزو اهدافمان این بود که حاجی‌بابایی رأی بیاورد. ابطحی گفت: امیدواریم که لاریجانی نمک‌گیر ولایی‌ها شده باشد. او به پیام سیاسی انتخابات هیأت‌رئیسه اشاره کرد و گفت: آقای لاریجانی متوجه شد که نمایندگان به دنبال تغییر هستند. این عضو فراکسیون ولایی درخصوص چرایی انصراف حاجی‌بابایی علی‌رغم صحبت‌هایی که مطرح شده بود، ادامه داد: اما و اگرها وجود دارد اما در صحبت‌هایی که با ایشان داشتم، گفتند که من اعلام کرده بودم تا دور اول می‌مانم و ماندم.

امیدواریم روحیه اصولگرایی لاریجانی برگردد
با رأیی که ولایی‌ها در مرحله دوم به لاریجانی دادند، دیگر دست‌بردار نیستند و حتی به دنبال تغییر مواضع سیاسی از سوی لاریجانی نیز شده‌اند؛ یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس درباره ائتلاف اصولگرایان ولایی با مستقلین بر سر ریاست لاریجانی به اعتمادآنلاین گفت: این تصمیم نشان‌دهنده این بود که به‌رغم نقدهای جدی که به رفتار آقای لاریجانی بوده و هست، در یک مقطع حساس ارجاع به اصل اتفاق می‌افتد و ان‌شاءالله وجهه و روحیه اصولگرایی آقای لاریجانی هم در این دوره برگردد. محمدعلی پورمختار اظهار کرد: این‌که فراکسیون‌های سیاسی مجلس برای ریاست مجلس کاندیدا معرفی کردند، این پیام را داشت که هیأت‌رئیسه باید به شأن و جایگاه مجلس و نمایندگان توجه کنند.

نظر شما