شناسهٔ خبر: 25835067 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ابقای لاریجانی در سمت ریاست مجلس

دکتر علی لاریجانی در سومین سال دوره دهم مجلس با ۱۴۷ رای به عنوان رئیس مجلس برگزیده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ انتخاب رئیس و هیات رئیسه مجلس دهم برای سال سوم دستور کار امروز نمایندگان مجلس بود.

علی اردشیر لاریجانی فراکسیون مستقل ولایی، محمد رضا عارف از فراکسیون امید و حمید رضا حاجی بابایی از فراکسیون ولایی گزینه های ریاست مجلس بودند.

در دور نخست رای گیری هیچ یک از نامزدهای ریاست موفق به کسب اکثریت قاطع ارای نمایندگان نشدند و لذا رای گیری به دور دوم کشیده شد .

mp4
<div id="video-display-embed-code_2254225" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2140891/2254225?width=400&height=300"></script></div>

براساس ماده 16 آیین نامه داخلی مجلس درباره انتخاب رئیس مجلس 
انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آرا نمایندگان صاحب رای است و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبی و رای مخفی و با ورقه خواهد بود.

در صورتی که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبی کافی است.
تبصره 1- چنانچه آرا برای رئیس، نواب رئیس، دبیران و ناظران با یکدیگر برابر باشد، حسب مورد به قید قرعه تعیین می‌شوند.
تبصره 2 – در صورتی به فرد غائب در جلسه می توان رای داد که قبل از تشکیل جلسه مربوط به انتخابات هیات رئیسه، کتبا نامزدی خود را به معاونت قوانین مجلس اعلام کرده باشد.

انتخاب علی لاریجانی در دور دوم رای گیری ریاست مجلس  

اما در دور دوم رای گیری حمید رضا حاجی بابایی به نفع علی لاریجانی از انتخابات کنار کشید.وی ضمن اعلام انصراف خود از نامزدی ریاست مجلس افزود : ما می خواستیم در کشور وضع موجود را برای خودمان تعریف کنیم و با توجه به تعاریف خود به یک جمع بندی رسیدیم ،لذا بنده به نفع آقای لاریجانی انصراف می دهم .
با توجه به اینکه گزینه فراکسیون امید و نیز گزینه فراکسیون نمایندگان مستقلین ولایی بالاترین آرا را به دست آورده اند نماینده فراکسیون ولایی به نفع نماینده فراکسیون مستقلین ولایی کنار کشید.

 در نهایت از مجموع  279 آرای ماخوذه، علی اردشیر لاریجانی با کسب 147 رای از محمدرضا عارف با 123 رای گوی سبقت را ربود و برای سومین سال در مجلس دهم به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد تعداد 9 رای نیز در این رای گیری باطل اعلام شد . 

 آقایان جواد کولیوند از فراکسیون مستقلین، قاسم میرزایی نکو عضو فراکسیون امید و جواد کریمی قدوسی عضو فراکسیون ولایی،  در زمان شمارش آراء در هیأت رئیسه حضور داشتند.

رئیس مجلس پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست مجلس خطاب به نمایندگان گفت:​ از ابراز محبت و حسن ظن شما برای ادامه مسیر در مجلس تشکر می کنم.
وی افزود: امیدوارم بتوانیم با وفاق در مجلس برای رفع مشکلات مردم همه دست به دست هم دهیم و همت کنیم تا مشکلات کشور حل شود.

رقابت میان گزینه های نائب رئیسی مجلس


در جریان انتخابات سالانه هیات رئیسه مجلس و پس از تعیین رئیس مجلس، رقابت میان گزینه های فراکسیون های خانه ملت برای دو کرسی نائب رئیسی مجلس آغاز شده است.
براساس اعلام هیات رئیسه مسعود پزشکیان و علی مطهری از سوی فراکسیون امید و همچنین عبدالرضا مصری و هادی قوامی از سوی فراکسیون مستقلین ولایی نامزد نائب رئیسی مجلس شده اند .
همچنین عزت الله یوسفیان ملا و محمد دهقان از رقابت برای کرسی های نواب رئیسی انصراف دادند

ابقای پزشکیان و مطهری به عنوان نایب رئیس اول و دوم مجلس

در جریان برگزاری انتخابات سالانه هیات رئیسه مجلس، مسعود پزشکیان به عنوان نائب رئیس اول و علی مطهری به عنوان نائب رئیس دوم ابقا شدند.
در جلسه علنی امروز و پس از انتخاب رئیس مجلس، نمایندگان مردم نواب اول و دوم رئیس مجلس را انتخاب کردند.
مسعود پزشکیان و علی مطهری گزینه های فراکسیون امید و همچنین عبدالرضا مصری و هادی قوامی گزینه های فراکسیون های نمایندگان ولایی و همچنین نمایندگان مستقل ولایی برای تصدی نائب رئیسی مجلس بودند.
براین اساس از مجموع 279 رای ماخوذه، مسعود پزشکیان با 157 رای به عنوان نائب رئیس اول و علی مطهری با 143 رای به عنوان نائب رئیس دوم مجلس بر کرسی های نواب رئیس مجلس ابقا شدند.
همچنین عبدالرضا مصری با 134 رای و هادی قوامی با 81 رای نتوانستند آرای لازم را کسب کنند.

تبریک رئیس فراکسیون امید به علی لاریجانی در پی انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس قوه مقننه

­رئیس فراکسیون امید، انتخاب مجدد علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی را به وی تبریک گفت.
محمدرضا عارف در نشست علنی امروز (چهارشنبه 9 خرداد) مجلس شورای اسلامی پس از انتخاب رئیس مجلس شورای اسلامی در سال سوم دوره دهم با حضور در جایگاه هیأت رئیسه، انتخاب مجدد علی لاریجانی را برای سومین سال پیاپی در مجلس دهم به وی تبریک گفت.
محمدرضا عارف همچنین انتخاب مجدد مسعود پزشکیان و علی مطهری را نیز به آنان تبریک گفت.
 
رقابت میان نامزدهای دبیری هیأت رئیسه خانه ملت

­رقابت میان 22 گزینه فراکسیون های مختلف برای کرسی های دبیری هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش آغاز شد.
در جریان برگزاری انتخابات سالیانه هیأت رئیسه مجلس گزینه های رقابت برای شش کرسی دبیری هیأت رئیسه آغاز شده است.
براساس اعلام هیأت رئیسه مجلس؛ محمدعلی وکیلی، علی اصغر یوسف نژاد، عبدالکریم حسین زاده، سیدحمید زرآبادی ، علیرضا رحیمی، زهرا ساعی، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، احمد امیرآبادی فراهانی، اکبر رنجبرزاده، محمدحسین فرهنگی، سید ناصر موسوی لارگانی، علی ادیانی راد، رحیم زارع، عبدالحمید خدری، نبی هزارجریبی، محمدجواد جمالی، مهدی صباغیان، غلامرضا کاتب، سکینه الماسی، محمدمهدی افتخاری، سید مهدی فرشادان و زهرا سعیدی برای جلوس بر کرسی های دبیری هیأت رئیسه خانه ملت رقابت می کنند.
 
دبیران هیأت رئیسه مجلس دهم در سال سوم مشخص شدند

­نمایندگان مردم در سال سوم از دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دبیران هیأت رئیسه مجلس را انتخاب کردند.
نمایندگان مردم در خانه‌ ملت در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 9 خرداد) مجلس شورای اسلامی برای انتخاب دبیران هیأت رئیسه دائم نهاد قانونگذاری در سال سوم دهمین دوره مجلس رأی گیری کردند که محمدعلی وکیلی با 134 رأی، یوسف نژاد با 129 رأی، قاضی زاده هاشمی با 129 رأی، علیرضا رحیمی با 104 رأی، امیرآبادی فراهانی با 98 رأی، رنجبر زاده با 95 رأی توانستند اکثریت آراء را به دست آورند.
گفتنی است محمدحسین فرهنگی و اکبر رنجبرزاده به طور مساوی 95 رأی کسب کرده بودند که اکبر رنجبرزاده به قید قرعه برای دبیری هیأت رئیسه انتخاب شد.
گفتنی است ماده 16 آیین نامه داخلی مجلس درباره انتخاب هیأت رئیسه مجلس به این شرح است:
انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان صاحب رأی است و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبی و رأی مخفی و با ورقه خواهد بود. در صورتی که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبی کافی است.
تبصره 1- چنانچه آراء برای رئیس، نواب رئیس، دبیران و ناظران با یکدیگر برابر باشد، حسب موردبه قید قرعه تعیین می‌شوند.
تبصره 2 – در صورتی به فرد غایب در جلسه می توان رأی داد که قبل از تشکیل جلسه مربوط به انتخابات هیأت رئیسه، کتبا نامزدی خود را به معاونت قوانین مجلس اعلام کرده باشد.
 
انتخاب عباسی، نعمتی و آشوری به عنوان ناظران هیأت رئیسه مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اسدالله عباسی، بهروز نعمتی و محمد آشوری تازیانی را به عنوان ناظران هیأت رئیسه در سال سوم مجلس دهم انتخاب کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس، اسدالله عباسی را با 96 رای، بهروز نعمتی را با 96 رای و محمد آشوری تازیانی را با 89 رای از مجموع 241 رای ماخوذه به عنوان ناظران هیات رئیسه مجلس برای اجلاسیه سوم مجلس دهم انتخاب کردند.

ماده 16 آیین نامه داخلی مجلس درباره انتخاب هیات رئیسه مجلس به شرح ذیل است:
انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آرا نمایندگان صاحب رای است و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبی و رای مخفی و با ورقه خواهد بود. در صورتی که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبی کافی است.

تبصره 1- چنانچه آرا برای رئیس، نواب رئیس، دبیران و ناظران با یکدیگر برابر باشد، حسب مورد به قید قرعه تعیین می‌شوند.

تبصره 2 – در صورتی به فرد غائب در جلسه می توان رای داد که قبل از تشکیل جلسه مربوط به انتخابات هیات رئیسه، کتبا نامزدی خود را به معاونت قوانین مجلس اعلام کرده باشد.
 
قانون مجازات اسلامی دائمی شد

نمایندگان مردم در خانه ملت به طرح دائمی شدن قانون مجازات اسلامی رأی مثبت دادند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 9 خرداد) مجلس شورای اسلامی با 128 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 261 نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح دائمی شدن قانون مجازات اسلامی موافقت کردند.
بنابر اعلام رئیس مجلس شورای اسلامی، 12 نفر از نمایندگانی که در حال شمارش آراء انتخابات هیأت رئیسه بودند با این طرح موافقت کردند که این تعداد به عدد موافقان اضافه می‌شود.
همچنین نمایندگان با 139رأی موافق، 81 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 264 نماینده حاضر در جلسه با ماده واحده طرح دائمی شدن قانون مجازات اسلامی موافقت کردند.
گفتنی است بنا بر اعلام رئیس مجلس شورای اسلامی، 10 نفر از نمایندگانی در حال شمارش آراء هیأت رئیسه بودند با ماده واحده این طرح موافقت کردند که این تعداد نیز به موافقان اضافه می‌شود.
متن ماده واحده طرح دائمی شدن قانون مجازات اسلامی به این شرح است:
قانون مجازات اسلامی مصوب 1392.02.01 با اصلاحات و الحاقات بعدی از تاریخ انقضای مدت اجرای آزمایشی آن دائمی می‌شود.
حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در خصوص این طرح گفت: قانون مجازات اسلامی که طرح دائمی شدن آن مطرح است در سال‌های قبل تصویب شده و چهار سال نیز به صورت آزمایشی در دادگاه‌ها اجرا شده است ولی از آنجا که جزو قوانین اصلی است باید تبدیل به قانون دائمی شود.
وی افزود: اگر اشکالات و ایراداتی به برخی مواد این قانون مطرح باشد به صورت طرح یا لایحه می‌توان آن را اصلاح کرد.
 
مراسم تحلیف هیات رئیسه برگزار شد

­مراسم تحلیف هیات رئیسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال سوم، انجام شد.
اعضای هیات رئیسه مجلس در سومین سال مجلس دهم، امروز پس از کسب اکثریت آرا با حضور در جایگاه هیات رئیسه، مراسم تحلیف را به جا آوردند و متن سوگند نامه را قرائت کردند.
متن سوگند هیات رئیسه دائم به شرح زیر است:
«من به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خودرا برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف بکار گیرم و از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب نمایم.»

تذکر یکی از نمایندگان به نحوه رأی گیری در مجلس

­نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: براساس آیین نامه داخلی هر یک از نمایندگان باید شخصاً رأی خود را با نظارت نظار به صندوق بیندازد.
محمدعلی ابطحی در تذکری شفاهی افزود: براساس آیین نامه داخلی مجلس و اصل 85، اینگونه استنباط می شود که هر یک از نمایندگان باید شخصاً رأی خود را با نظارت نظار به صندوق بیندازد یعنی بنده حق ندارم رأی خود را به دیگری بدهم که او با وکالت من در صندوق بیندازد.
وی ادامه داد: اینکه عده ای شخصاً کارت های نمایندگان را جمع می کنند خلاف قانون و آیین نامه داخلی مجلس است.
پس از تذکر ابطحی، آقای لاریجانی ضمن تأیید تذکر وی گفت: هر یک از نمایندگان باید خود رأیشان را به صندوق بیندازند، همه رعایت کنند تا این شائبه ها پیش نیاید و آیین نامه داخلی مجلس نیز به درستی اجرا شود.
رأی گیری برای انتخاب رئیس مجلس در سال سوم از دوره دهم مجلس در حال برگزاری است.  
 
  لاریجانی: کمیسیون آموزش پیگیر حادثه رخ داده در منطقه دو آموزش و پرورش تهران باشد
 
­رئیس مجلس شورای اسلامی، کمیسیون آموزش مجلس را مامور پیگیری حادثه رخ داده در منطقه دو آموزش و پرورش تهران کرد.
مصطفی کواکبیان در نشست علنی امروز در تذکری شفاهی اظهار داشت: سوگند یاد کردیم که پاسدار قانون اساسی باشیم و در قانون اساسی بر رشد فضائل اخلاقی و کرامات انسانی تاکید شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در منطقه دو آموزش و پرورش تهران حادثه دلخراشی رخ داده که لازم است ریاست مجلس به کمیسیون آموزش و پرورش ماموریت ویژه ای بدهد تا التیامی بر احساسات جریحه دار مردم باشد.
دکتر لاریجانی نیز در خصوص این موضوع گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید پیگیر این موضوع باشد قوه قضائیه نیز دستوراتی در این زمینه صادر کرده است.
وی تصریح کرد: حادثه رخ داده مسئله مهمی است و نباید در مدارس شاهد این مسائل باشیم.
 
لاریجانی در پاسخ به تذکر انصاری: شورای امنیت موضوع اعتراض رانندگان را پیگیری می‌کند

­رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شورای امنیت به کمک وزارتخانه‌ها موضوع اعتراض رانندگان را پیگیری می‌کند.
رضا انصاری در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 9 خرداد) مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار داشت: بی‌عدالتی‌ها جامعه را آزار می‌دهد و یکی از مصادیق تبعیض و بی‌عدالتی موضوعی است که اخیراً در مورد رانندگان رخ داده است.
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رانندگان در دوران دفاع مقدس تلاش زیادی کردند و امروز توقع دارند که به مشکلات آنها توجه شود؛ یکی از تبعیض‌ها در مورد رانندگان امتیازات ویژه منطقه‌ای به ویژه در پایانه حمل بندرعباس است که یکی از پایانه‌های مهم است.
وی افزود: اگر این رانت که رانندگان را عصبانی کرده است از بین نبریم رانندگان راضی نمی‌شوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در برخی پایانه‌های حمل بار شبکه پیامکی راه‌اندازی شده است که اگر این موضوع گسترش یابد توزیع بار به صورت عادلانه انجام می شود، گفت: در برخی شرکت‌های حمل بار فسادهای شکل گرفته و همین تبعیض‌ها رانندگان را اذیت می‌کند.
انصاری ادامه داد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با توجه به حجم گسترده کارهایی که دارد به این موضوع نمی‌تواند رسیدگی کند.
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رقم بیمه رانندگان را دو برابر کرده‌اند و همین امر موجب نارضایی آنها شده است.
علی لاریجانی در پاسخ به تذکر انصاری گفت: این موضوع را کمیسیون عمران پیگیری می‌کند و شورای امنیت نیز با کمک وزارتخانه‌ها پیگیر این مسأله است.
 
سلیمی: توتال به تعهدات خود عمل نکرد/ لاریجانی: کمیسیون انرژی موضوع قرارداد توتال را بررسی کند

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت توتال به رغم هشدارهایی که داده شد به قراردادش عمل نکرد.
علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 9 خرداد) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی افزود: بنده از شما به عنوان رئیس مجلس درخواست دارم از وزارت نفت و مسئولان ذی ربط درخواست کنید و بپرسید در راستای قرارداد توتال چه ضمانت‌هایی اخذ کردند.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا توتالی‌ها حاضرند خسارت‌هایی را که به کشور ما وارد کرده‌اند، پرداخت کنند و آیا اطلاعات نفتی ما را توتالی‌ها به دیگران نمی‌فروشند؟
آقای لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده محلات گفت: کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی باید موضوع قرارداد توتال را بررسی کند زیرا علی‌القاعده اگر خسارتی به کشور ما وارد شده باشد باید پرداخت کنند.
سلیمی در ادامه تذکرش افزود: شما مشاهده کردید در فک‌شیت برجام نیز دارای اختلافاتی بود و در ترجمه هم مباحثی داشتیم بنابراین از شما درخواست می‌کنم به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کنید که این موضوع را رصد کند زیرا ترجمه‌ای که اخیرا به ما دادند اصالت دارد یا خیر.
وی ادامه داد: در زمینه موضوع مذاکرات با اروپایی‌ها هنوز نتایجی حاصل نشده است .
آقای لاریجانی در پاسخ به این تذکر نماینده محلات خاطرنشان کرد: موضوع مذاکرات زمان دارد و طبق زمان باید این موضوع و نتایج آن مشخص شود.
سلیمی با بیان اینکه خواستار رفع هر چه سریع تر مشکل رانندگان در کشور هستم، تصریح کرد: برخی از مرغداری‌های کشور با بنده تماس گرفته و اعلام کرده اند خوراک مرغ به مرغداری‌های آنان نرسیده است و در این راستا برای تغذیه خوراک مرغ با مشکل رو به رو شده‌اند.
وی در زمینه موضوعی که مقام معظم رهبری شب گذشته به قوه قضاییه فرمودند، تصریح کرد: کسانی که معاون پرورشی را تضعیف کردند و کسانی که بحث 2030 را ترویج دادند باید قوه قضاییه برخورد لازم را در مورد آنها انجام دهد.
سلیمی در راستای برگزاری انتخابات رئیس مجلس افزود: نمایندگان خود باید کارت‌های مربوط به انتخاب رئیس مجلس را طبق آیین‌نامه در گلدان‌ها بیندازند لذا از جمع آوری کارت‌ها توسط سایر نمایندگان جلوگیری شود.
آقای لاریجانی ضمن تأیید تذکر سلیمی گفت: نمایندگان دیگر نیز این تذکر را مطرح کردند لذا بر اساس آیین نامه داخلی این موضوع با اشکال رو به روست بنابراین نمایندگان این مسأله را رعایت کنند.
 
کواکبیان: اعلام انصراف حاجی بابایی خلاف قانون صورت گرفت/ لاریجانی: حاجی بابایی هیچ تخلف قانونی نکرده است

­رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار کواکبیان گفت: اعلام انصراف آقای حاجی بابایی از کاندیداتوری ریاست مجلس بدون تبلیغ و مطابق با آیین نامه داخلی صورت گرفت.
مصطفی کواکبیان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 9 خرداد) مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل چهلم قانون اساسی در اخطاری اظهار داشت: براساس این اصل هیچ کس نمی تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد، بنابراین هرچند کناره گیری برخی از کاندیداهای ریاست مجلس پیش بینی می شد اما وی نباید از پشت تریبون تبلیغ جریان خاصی را می کرد.
عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: امیدواریم با رأی اخذ شده پیام مردم را دریافت کرده باشید.
علی لاریجانی در پاسخ به اخطار کواکبیان با بیان اینکه امیدواریم شما نیز بعد از این اخطارها را براساس آیین نامه در جلسات مطرح کنید، گفت: آقای حاجی بابایی طبق آیین نامه از کاندیداتوری خود اعلام انصراف کرد و هیچ تبلیغی برای جریان خاصی نکرده اند بنابراین طبق آیین نامه داخلی هیچ تخلفی صورت نگرفته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اصل 40 قانون اساسی افزود: آقای حاجی بابایی تنها حق خود را اعلام کرد.
مصطفی کواکبیان در پایان نیز یادآور شد: ما معتقدیم اصلاح طلبان پیروز شده اند چون تعداد آنها از 105 رأی به 123 رأی افزایش پیدا کرد. در هر حال اخلاق خوب برای آینده مجلس خوب است.
 
تصویب کلیات طرح دو فوریتی تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بودجه 1396

­نمایندگان مردم در خانه ملت با کلیات طرح دو فوریتی تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بودجه 1396 کل کشور موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 9 خرداد) مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح دوفوریتی تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بودجه 1396 کل کشور با کلیات این طرح با 216 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 256 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
بر اساس این گزارش، نمایندگان همچنین با ماده واحده طرح دو فوریتی تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بودجه 1396 کل کشور را با 207 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 258 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
طرح دو فوریتی تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بودجه 1396 کل کشور به این شرح است:

ماده واحده:
الف) مهلت تعهد و پرداخت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی قانون بودجه سال 96 کل کشور اعم از وجوه نقد و اوراق بهادار (اسناد خزانه، اوراق مشارکت و سایر اسناد مالی اسلامی) تا پایان شهریور 97 تمدید می‌شود. مانده وجوه مصرف نشده اعتبارات فوق‌الذکر حداکثر تا 10 مهر ماه 97 به خزانه‌داری کل کشور واریز می شود. مهلت ارسال صورتحساب دریافت و پرداخت نهایی نیز پایان مهرماه 1397 تعیین می شود.
ب) استفاده از اوراق اسناد اسلامی در کلیه مصارف مربوط به طرح‌ها و پروژه‌های مربوطه از جمله تملک اراضی بلامانع است.
پ) اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی موضوع این قانون از شمول حکم ماده واحده قانون اصلاح مواد 63 و 64 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 15/12/79 و اصلاحیه 4/12/93 آن در مورد مهلت مقرر برای هزینه‌کرد اعتبارات عمرانی و ارسالی صورتحساب دریافت و پرداخت نهایی مستثناست.
 
محبی نیا در اخطار قانون اساسی: اعضای شورای نگهبان باید در زمان بررسی طرح یا لایحه فوری در مجلس حضور داشته باشند

­نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: براساس قانون اساسی، اعضای شورای نگهبان باید در زمان بررسی طرح یا لایحه فوری در مجلس حضور داشته باشند.
جهانبخش محبی نیا در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 9 خرداد) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با بیان اینکه براساس اصل 67، دفاع از قانون اساسی برعهده نمایندگان است، گفت: اصل 97 قانون اساسی می گوید که اعضای شورای نگهبان به منظور تسریع در کار می توانند هنگام مذاکره درباره لایحه و طرح قانونی در مجلس حاضر شوند و مذاکرات را استماع کنند که این بخش از اختیارات آنهاست و می توانند به صورت فردی و جمعی در صحن علنی مجلس حاضر شوند.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: شکل دوم این موضوع می گوید زمانی که طرح یا لایحه فوری در دستور کار مجلس قرار می گیرد اعضای شورای نگهبان باید در مجلس حاضر شوند و متن قانون اساسی اظهار نداشته که تعدادی از آنها می توانند در جلسه حضور یابند لذا اگر می خواهیم به قانون اساسی عمل کنیم این افراد باید نظر خود را در همین جلسه و پشت تریبون اعلام کنند چرا که شورای نگهبان جزئی از دستگاه تقنینی کشور است.
نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی افزود: اعضای شورای نگهبان و رئیس مجلس باید به این موضوع توجه داشته باشند تا حرمت قانون اساسی در بین خودمان حفظ شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: این موضوع بحث نسبتا سابقه داری بین مجلس و شورای نگهبان است که نص قانون اساسی نیز می گوید که اکثریت اعضای شورای نگهبان در این مواقع باید در مجلس حضور یابند البته شورای نگهبان باید در این باره تفسیری داشته باشد که این موضوع باید پیگیری شود.
 
درخواست نمایندگان برای بررسی سریع‌تر حادثه منطقه 2 آموزش وپرورش

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز در تذکراتی خواستار بررسی سریع تر حادثه‌ منطقه 2 آموزش و پرورش تهران شدند که در همین راستا رئیس مجلس کمیسیون آموزش را مأمور پیگیری این موضوع کرد.
نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 9 خرداد) مجلس شورای اسلامی در تذکرات متعددی به وقوع حادثه ای در منطقه 2 آموزش و پرورش تهران واکنش نشان دادند و خواستار برخورد قاطع با خاطیان شدند.
بر همین اساس مصطفی کواکبیان در دقایق آغازین جلسه علنی خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سوگند یاد کرده ایم که پاسدار قانون اساسی باشیم و در قانون اساسی بر رشد فضایل اخلاقی و کرامات انسانی تاکید شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در منطقه 2 آموزش و پرورش تهران حادثه دلخراشی رخ داده که لازم است ریاست مجلس به کمیسیون آموزش و تحقیقات مأموریت ویژه ای بدهد تا التیامی بر احساسات جریحه دار مردم باشد.
علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید پیگیر موضوع باشد، قوه قضاییه نیز دستورهایی را در این زمینه صادر کرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حادثه رخ داده مسأله مهمی است که نباید در مدارس شاهد این مسائل باشیم.
همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکر دیگری به این حادثه واکنش نشان داد و با اشاره به پیگیری بحث سند 2030 در مجلس گفت: دولت اعلام کرد که اجرای این سند لغو شده اما اعلام شده که در برخی مدارس این سند اجرا شده است که نمونه‌ای از آن در مدرسه‌ای در غرب تهران بروز کرد که حادثه اخیر ثمره اجرای سند 2030 است.
آقای لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: کمیسیون آموزش پیگیر موضوع اتفاق ناگوار در مدرسه غرب تهران شدند.
در ادامه جلسه علنی امروز علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با یادآوری دستور شب گذشته مقام معظم رهبری به قوه قضاییه برای رسیدگی به حادثه اخیر در منطقه 2 آموزش و پرورش، تصریح کرد: قوه قضاییه باید برخورد لازم را با کسانی که معاون پرورشی را تضعیف و کسانی که بحث 2030 را ترویج کردند انجام دهد.
همچنین سید حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 9 خرداد) در تذکر ماده 208 آیین نامه داخلی مجلس گفت: در یکی از مدارس غیرانتفاعی اتفاقی رخ داده است که روز گذشته کمیسیون آموزش مجلس جلسه ای را با حضور همه مسئولان مربوط وزارت آموزش و پرورش برگزار کرد.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح حادثه رخ داده در یکی از مدارس غیرانتفاعی تهران بیان کرد: در این حادثه موضوع مربوط به فرد 26 ساله ای که معلم نیست و به صورت قراردادی مدتی با این مدرسه همکاری داشته مطرح است، نوع جرم این فرد در حد پخش یک فیلم غیراخلاقی به حدود 5 تا 6 دانش آموز بوده است.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش پس از مطلع شدن برخوردهای لازم را انجام می دهد و این فرد به مراجع قضایی معرفی می‌شود و مدیر مدرسه نیز عزل شده است.
میرزاده ادامه داد: در جلسه روز گذشته تصمیم گرفته شد که این موضوع به شورای نظارت بر مدارس غیرانتفاعی کشور در وزارت آموزش و پرورش اعلام شود تا سریعا پرونده انحلال این مدرسه بسته شود زیرا در فصل ثبت نام و امتحانات دانش آموزان هستیم.
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: مجموعه فرهنگیان و آموزش و پرورش بیش از یک میلیون نفر هستند که نباید تحت الشعاع این حادثه قرار گیرند همچنین باید مانع از بی اعتمادی مردم به آموزش و پرورش شویم.
آقای لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: کمیسیون آموزش این موضوع را پیگیری کند.
بر اساس این گزارش احمد سالک، محمد وحدتی و ولی داداشی نیز در تذکرات کتبی به وزیر آموزش و پرورش خواستار صدور دستور رسیدگی فوری و برخورد قانونی با افراد خاطی در این حادثه شدند.
 
نامه ۱۸۵ نماینده به رئیس جمهور درباره اجرای بخشودگی جرائم معوق تولیدکنندگان
عضو هیات رئیسه مجلس نامه ۱۸۵ نماینده به رئیس جمهور درباره اجرای بخشودگی جرائم معوق تولیدکنندگان توسط بانک ها را قرائت کرد.
احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی این نامه را به شرح زیر قرائت کرد:

جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهور
احتراما با عنایت به ضرورت پویایی اقتصاد کشور و خروج بانک ها و موسسات پولی و مالی از رکود و مهم تر از آن حمایت از تولید ملی و شروع به کار مجدد مجموعه های تولیدی و کمک موثر به اشتغال جوانان و عمل کردن به فرمایش مقام معظم رهبری در حمایت از کالای ایرانی خواهشمند است دستور فرمایید بانک مرکزی، موسسات مالی و اعتباری و بانک ها نسبت به اجرای بند و تبصره 16 سال 97 در اسرع وقت اقدام کنند.
 
پایان جلسه علنی مجلس/ نشست بعدی؛ یکشنبه ۲۰ خرداد
علی لاریجانی زنگ پایان نشست علنی امروز (چهارشنبه، 9 خرداد) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 13 به صدا درآورد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه بعدی مجلس (یکشنبه، 20 خرداد) است که دستور کار هفتگی متعاقبا اعلام می‌شود.

نظر شما