شناسهٔ خبر: 25830622 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

فعالان حقوق بشر با چیدن کفش‌های خالی در مقابل اتحادیه اروپا به کشتار 4500 فلسطینی‌ اعتراض کردند

اعتراض کفشی در حمایت از غزه

جمعی از فعالان حقوق بشر اروپایی به منظور اعلام همبستگی با فلسطینیان هزاران جفت کفش را در مقابل مقر شورای اتحادیه اروپا قرار دادند. آنها با به راه انداختن پویشی تحت عنوان «زندگی فلسطینیان مهم است» از رهبران اتحادیه اروپا خواستند به ظلم رژیم صهیونیستی پایان داده و از حق زندگی فلسطینیان حمایت کنند.

صاحب‌خبر -

درخواست تحریم اسرائیل

یکی از مهمترین خواسته این فعالان آن بود که به دلیل جنایتهای رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان بیدفاع این رژیم دراروپا تحریم شود. کریستوف سکوت، یکی از فعالان عضو سازمان مدنی «آواز» که ابتکار عمل اقدام مذکور را برعهده داشت در اظهارات مطبوعاتی گفت: این اقدام پیام روشنی از سوی ملت اروپا برای دولتهای ماست و آن اینکه زندگی فلسطینیان برای ما مهم است و باید برای دولتهای ما هم اینچنین باشد.

وی آنچه را در حال حاضر در فلسطین رخ میدهد، با اشاره به نظام تبعیضنژادی در آفریقای جنوبی یک نوع «آپارتاید جدید» خواند. روز دوشنبه وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل جمع شده بودند تا وضعیت فاجعهبار غزه را مورد بررسی
قرار دهند.

پیش از شروع این نشست فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر پایبندی این اتحادیه به راهکار تشکیل دو کشور را اعلام کرد و گفت، اتحادیه اروپا به منظور رساندن کمکهای فوری به غزه با نروژ همکاری میکند.

وی افزود: به دنبال آن هستیم که تلاشها را به سمت جلو سوق دهیم و در این راستا با شریکانمان در منطقه از جمله اردن، مصر و اتحادیه عرب، فلسطین، اسرائیل و آمریکا رایزنی میکنیم. موگرینی ادامه داد: تلاش میکنیم بسیاری از خسارتهای انسانی را مانع شویم به همین دلیل برای ارسال کمکهای فوری به غزه با نروژ
همکاری میکنیم.

4500 کفش

به موجب فراخوان صورت گرفته، بیش از 4500 جفت کفش تنها طی یک هفته از سراسر اتحادیه اروپا به دست تدارکدهندگان این برنامه رسید. فعالان مدنی بلژیک گفتند در اعتراض به انفعال و سکوت دولتهای اروپایی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی باید به ازای هر یک فلسطینی که طی دهه گذشته شهید شده است، یک جفت کفش را مقابل مقر شورای وزیران اتحادیه اروپا قرار دهیم. به گزارش یورونیوز، این اقدام توسط اعضای یک گروه فعال حقوق بشری موسوم به «آواز» در میدان «ژان رِی» بروکسل در نزدیکی محل گردهمایی وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام شد.

در بیانیه گروه مذکور آمده بود که این اقدام بخشی از «روند رو به افزایش درخواستها از اتحادیه اروپا برای حراست از جان فلسطینیان» و تلاش برای «مهار» خشونت افسارگسیخته نظامیان صهیونیستی است.

کریستف شات، مدیر این کارزار حقوق بشری میگوید: شهروندان سراسر اروپا پیامی روشن برای دولتهایمان دارند؛ جان فلسطینیان برای ما مهم است و باید برای شما هم چنین باشد. بنابر آمارهای تقریبی، تنها طی یک دهه گذشته بیش از
4500 فلسطینی جان خود را در راه آزادی وطنشان از دست دادهاند.

وضعیت نوار غزه طی دو ماه گذشته به شدت بحرانی بود. شماری از فلسطینیان با به راه انداختن راهپیماییهای موسوم به «بازگشت» یک بار دیگر افکار عمومی را در برابر این پرسش قرار دادند که خانه فلسطینیها کجاست. عجیب اینکه در برابر چشم جهانیان نظامیان صهیونیست تظاهرات مسالمتآمیز مردم غزه را به خاک و خون کشیدند. در جریان اعتراضات هفتگی موسوم به «بازگشت» تاکنون بیش از 120 نفر شهید و 10هزار نفر نیز مجروح شدهاند.

آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی «آنروا» در بیانیهای با توضیح اوضاع انسانی وخیم در نوارغزه گفت: بسیاری از کسانی که در جریان تظاهراتهای بزرگ بازگشت در مرزهای غزه زخمی شدند، با بیماریهای طولانی مدت مواجه خواهند بود. برهمین اساس لازم است این دست از آسیبدیدگان به صورت مداوم در جلسات درمانی طی ماههای آینده شرکت کنند که این مسأله خود نیازمند وجود امکانات لازم و تجهیزات پزشکی مورد نیاز است. این سازمان همچنین بر لزوم احترام به حق مردم فلسطین در برگزاری تجمعات و تظاهراتهای مسالمتآمیز در غزه تأکید کرد.

حملات بیامان مقاومت

همزمان با تداوم راهپیماییهای موسوم به بازگشت، گروههای مقاومت فلسطینی نیز سری جدیدی از فعالیتهای خود را آغاز کرده و با پرتاب موشکهایی به سرزمینهای اشغالی خواب و آرام را از صهیونیستها گرفتهاند. به گزارش شبکه المنار صبح دیروز شهرکهای موسوم به «غلاف غزه» از سوی گروههای مقاومت هدف دهها موشک و خمپاره قرار گرفت. مقاومت همچنین دست به حملات خمپارهای و موشکی زده و چندین خمپاره را به شهرکها در اشکول شلیک کرد. به دنبال این شلیکها بود که آژیرهای خطر در سرزمینهای اشغالی به صدا در آمد.

منابع خبری همچنین از شنیده شدن صدای چند انفجار در شهرکهای صهیونیستنشین اطراف غزه خبر دادند که گفته میشود به دلیل واکنش پدافند هوایی رژیم صهیونیستی برای بیاثر کردن موشکهای پرتابی از سوی گروههای مقاومت بوده است. پس از این حمله، جنگندههای رژیم صهیونیستی بهطور گسترده در حریم هوایی غزه به پرواز درآمده و چند نقطه را بمباران کردند.

ألون بن داوود، تحلیلگر شبکه ۱۰ رژیم صهیونیستی اظهار داشت، این حملات موشکی مقاومت از زمان جنگ ۲۰۱۴ بزرگترین حمله بوده است. به گفته او حدود ۲۵ موشک به سمت منطقه «غلاف غزه» شلیک شد که سامانههای گنبد آهنین ۱۳ مورد آن را رهگیری کردند. این به رغم آن بود که راکتهایی نیز در شهرکها سقوط کرد و خسارت مالی بسیاری را به بار آورد. شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد، سامانه گنبد آهنین حجم بالای موشکها را رهگیری کرد. این شبکه نیز این حملات را از زمان جنگ ۲۰۱۴ بزرگترین حمله موشکی توصیف کرد.

رسانههای رژیم صهیونیستی نیز گزارش دادند، دستوراتی درباره تخلیه تمامی شهرکهای صهیونیستنشین در غلاف غزه و پناه گرفتن در پناهگاهها صادر شد. این رسانهها افزودند، ارتش سطح آمادهباش امنیتی خود را در شهرکهای اطراف غزه بالا برد.

به همین مناسبت بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی خواستار برگزاری نشست امنیتی در پی حملات مقاومت شد. بعضی منابع فلسطینی گفتند این حمله در واکنش به شهادت سه عضو جهاد اسلامی بوده است که اخیرا در حملات توپخانهای رژیم صهیونیستی در جنوب غزه به شهادت رسیدند.

رحیم محمدی

نظر شما