شناسهٔ خبر: 25803621 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

چرا ماکرون پرده از دخالت خود برای آزادی حریری طی بازداشت اش در عربستان برداشت؟

ما امیدوار بوده و هستیم که این روایت واقعی درباره بازداشت را از زبان خود حریری بشنویم ولی او این کار را نکرد آن هم نه به دلیل تعهدش برای حفظ منافع و مصلحت لبنان که برای حفظ منافع شخصی و خصوصی اش به ویژه در عربستان سعودی است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خودبه سخنان جالب رئیس جمهور فرانسه درباره بحران بازداشت حریری در عربستان و دخالت پاریس پرداخت و نوشت: نیازی به این نداریم که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در صفحه تلویزیونی «بی اف ام» ظاهر شود و برای ما و میلیون ها تماشاگر مانند ما تأکید کند که آقای«سعد حریری» نخست وزیر لبنان پس از آن که در روز سوم نوامبر گذشته به ریاض فراخوانده شد، در عربستان سعودی در بازداشت به سر می برد  و استعفانامه ای که در تلویزیون «العربیه» خواند به وی دیکته شده بود و مجبور به خواندش شد. لیکن این اقدام شجاعت رئیس جمهور فرانسه را نشان می دهد که با صدا و تصویر حقیقت را بگوید و حرفی درست برای تاریخ بزند آن هم در زمانی که حریری «قهرمان» این واقعه همچنان به سکوت محض پایبند مانده و اهانت را هضم کرده است حتی پس از آن که از «بند رها شد» و به لبنان بازگشت  و در انتخابات پارلمانی اخیر شرکت کرد.

رئیس جمهور فرانسه با رفتنش به ریاض و «قانع کردن» ولیعهد عربستان سعودی برای آزادی آقای حریری و اجازه دادن به وی برای ترک عربستان و رفتن به فرانسه خدمت بزرگی نه فقط به لبنان و آقای حریری بلکه به عربستان سعودی ارائه کرد زیرا ریاض را از بحران و بن بست سیاسی و دیپلماتیک بسیار خطرناک نجات داد و ضررهایش را به پایین ترین حد آن رساند به دلیل آن که شیوه ای که به واسطه آن آقای حریری فراخوانده شد و بازداشت وی بی سابقه و غیرقابل قبول بود.

اذعان ماکرون با این درجه از صراحت و وضوح، حریری که یک سوم کرسی های فراکسیون اش را از دست داد و اکنون سرگرم تشکیل دولت لبنان است، در تنگنا قرار می دهد.حریریتوانست رای اعتماد 111 نماینده که جالب است بیشترشان از نمایندگان حزب الله و همپیمانانش هستند به دست بیاورد. ستون اصلی برنامه انتخاباتی حریری حمله حزب الله و همپیمانانش و محور مقاومت به رهبری حزب الله بود؛ و این اقدامش،مساله تأسف برانگیز به تمام معنای کلمه است.

ما امیدوار بوده و هستیم که این روایت واقعی درباره بازداشت را از زبان خود حریری بشنویم ولی او این کار را نکرد آن هم نه به دلیل تعهدش برای حفظ منافع و مصلحت لبنان که برای حفظ منافع شخصی و خصوصی اش به ویژه در عربستان سعودی است و نمی خواهیم بیشتر از این در این زمینه سخنی بگوییم.

کسی که حریری را بازداشت کرد او را بیشتر از ما می شناسد و نیز افراد پیرامونش از روزنامه نگاران و نمایندگان گرفته تا وزاری دولت را و چگونگی تعامل با آنها را به خوبی می شناسد و  می داند به همین دلیل کاری که می خواست انجام دهد را بدون هیچ گونه تردیدی انجام داد.

ماکرون در سخنانش تأکید کرد که وی با دخالتش جهت آزادی آقای حریری از جنگ در لبنان جلوگیری کرد لیکن این را نگفت که این جنگ به دلیل موضع گیری قهرمانانه ای به وقوع می پیوست که «میشل عون» رئیس جمهور لبنان با حمایت همپیمانش یعنی حزب الله اتخاذ کرد وقتی که به شکل زنده در تلویزیون تأکید کرد که «حریری در عربستان سعودی در  بازداشت به سر می برد و این بازداشت کردن اقدامی خصمانه علیه لبنان است و باید فورا به پایان برسد». وی با این موضع گیری اش به نمایندگی از همه لبنان سخن می گفت که احساس کرد مورد اهانت قرار گرفته است.

 

سخنان ماکرون

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفتگویی با شبکه ماهواره‌ای بی.اف.ام.تی وی درباره دیپلماسی کشورش گفت: سفر من به ریاض جهت راضی کردن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای حل بحران حریری، باعث شد لبنان از بحرانی خطرناک خارج شود.

ماکرون افزود: اگر صحبت‌های ما شنیده نمی‌شدند، چه بسا دراین لحظه که صحبت می‌کنیم، جنگی در لبنان وجود داشت، این همان دیپلماسی فرانسه و اسلوب ماست، این همان چیزی است که در سفرم به ریاض برای دیدار با ولیعهد عربستان اتفاق افتاد و من از حریری دعوت کردم به فرانسه بیاید و همین امر لبنان را از بحرانی خطرناک نجات داد، به یاد دارم که نخست وزیر لبنان چند هفته‌ای در ریاض نگه داشته شده بود.

حریری در چهارم نوامبر گذشته به شکلی ناگهانی از ریاض استعفای خود را اعلام کرده و  در ادعاهایی حزب‌الله و ایران را به کنترل لبنان متهم کرد، سپس دو هفته آتی را در شرایطی مبهم در ریاض ماند و در ادامه با میانجی‌گری فرانسه، این شهر را به مقصد پاریس ترک کرده و از آنجا نیز به بیروت بازگشت.

در همین حال، مسئولان لبنانی در طول آن دو هفته خواستار بازگشت حریری شده بودند.میشل عون، رئیس جمهور لبنان نیز تایید کرد، حریری در عربستان بازداشت شده است.در مقابل ریاض این مساله را تکذیب کرد و همین امر موجب ایجاد تنش‌هایی در روابط دو کشور شد.حریری به محض بازگشت به بیروت، استعفایش را پس گرفت اما چیزی درباره شرایط استعفایش در ریاض اعلام نکرد.

 

 

انتهای پیام

نظر شما